Bra proteintillskott till gammal ponny

Kusebuse

Trådstartare
Min gammelman, 23 år, pensionerades förra året, och utför nu inget hårt arbete. Tricktränas lite men går mest och skrotar i hagen...
Han är pigg och glad, blank och fin i pälsen och hans ögon är klara.

Men jag har upptäckt den senaste veckan att han "tappar" rygg och länd, och söker därför ett bra proteintillskott åt honom.
Testade lusern i höstas, men han blev jättedålig i magen av det.

Är det något annat tillskott han kan tänkas behöva nu på äldre dar'?
Tacksam för alla svar!

Sv: Bra proteintillskott till gammal ponny

Krafft rehab är ju till för att behålla muskler vid vila. Lucern borde funka, men du kanske lade till för fort. Krafft protein (små givor) borde funka fint. Det finns många alternativ, men det bästa är ju att ha ett proteinrikt hö, för jag gillar inte ge mkt karaftfoder om hästen inte rör sig så magen hålls igång.

Men det som vore bäst är att inte ställa av hästen helt, det mår den inte bra av. Då tappar den fort sedan och åldras värre än den skulle gjort med regelbunden motion.

Sv: Bra proteintillskott till gammal ponny

gav min gamling krafft pluss grön, vilket funkade fint för henne..

Hade inget analyserat hö på den tiden, men hon fick ungefär 0,25kg, vilket gjorde STOR skillnad på henne..

annars är ju givetvis ett proteinrikt hö det bästa, men tar man eget hö så blir de ju som det blir.. Lucern är bra om det inte behövs så mycket, annars krafft protein/rehab/pluss grön tycker jag är lämpliga komplement

Liknande trådar

Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 865
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka