Myrten
Trådstartare
Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet och den intresserade allmänheten och detta ser jag inte som ett problem. Däremot brottas jag med själva strukturen och upplägget. Jag faller oerhört lätt in i ett för mig välkänt akademiskt mönster: introduktion, metod, material, analys, blablabla... och jag känner att jag vill utforska andra möjligheter. Boken är inget som ska ge mig några akademiska titlar, så den behöver inte vara upplagd på ett visst sätt. Jag är fri att göra som jag vill så länge förlaget tycker det är ok. Ska tillägga att det är ett amerikanskt förlag som har ställt en fråga. Jag ska titta en del på hur deras produktion ser ut men först vill jag ha lite idéer själv. Jag har tittat i en del engelskspråkiga nypublicerade populära böcker skrivna av forskare, men ännu inte riktigt hittat något som jag gillar.
Så, läsare av populärvetenskap på Buke - åsikter om hur en bra populärvetenskaplig bok är upplagd? Hur läser ni en sådan, från pärm till pärm som en roman? Eller är det att föredra med kortare, tematiska kapitel?
All input är välkommen, jag är i en hjärmstormningsfas.
Så, läsare av populärvetenskap på Buke - åsikter om hur en bra populärvetenskaplig bok är upplagd? Hur läser ni en sådan, från pärm till pärm som en roman? Eller är det att föredra med kortare, tematiska kapitel?
All input är välkommen, jag är i en hjärmstormningsfas.