Bra pluggdator, vad har ni?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola.
Min nuvarande laptop sjunger på sista versen så jag känner att en ny vore på sin plats.
Men det finns så många! Det är budgetvariant som gäller för mig men vad ska man ha? Macbook? Chromebook?

Det som stört mig mest på nuvarande Lenovo laptop är att det bara går att ha ett worddokument öppet åt gången samt att den hela tiden varnar för att den inte stöder Word längre utan vill att jag ska använda office.se. Som jag redan gör....
 
Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola.
Min nuvarande laptop sjunger på sista versen så jag känner att en ny vore på sin plats.
Men det finns så många! Det är budgetvariant som gäller för mig men vad ska man ha? Macbook? Chromebook?

Det som stört mig mest på nuvarande Lenovo laptop är att det bara går att ha ett worddokument öppet åt gången samt att den hela tiden varnar för att den inte stöder Word längre utan vill att jag ska använda office.se. Som jag redan gör....

Jag har en MacBook Air som jag är nöjd med. :)
 
Ska du plugga något som är väldigt avancerat inom IT eller liknande? Annars skulle jag säga att i princip vilken nyare dator som helst funkar fin-fint. Jag brukar aldrig lägga mer än 5000 kr på en ny dator.
 
En som är liten, lätt och har lång batteritid och som dessutom har HDMI uttag för framtida redovisningar. Oftast får man office från universitetet så det är inget du behöver tänka jättemycket på tror jag. Jag hade absolut valt en PC eftersom det blir lättare när man för över saker mellan klasskamrater i grupparbeten.
 
Jag har en Windows laptop eftersom att vissa saker inte fungerar på Chromebook.
Mac är helt fel för mig.
En Asus VivoBook med med Intel i3 som kostade 4 700:- på kampanj för något år sedan.
Viktigast för mig var att inte ha en hårddisk som snurrar utan en SSD.

Jag kör Apache Open Office då jag trivs bäst med det.

Om man skall studera något avancerat tekniskt så behövs Intel i7 eller motsvarande, så då räcker inte min till.
Jag hade också velat ha tangentbord med inbyggd belysning (backlight).
Men det hade höjt priset med flera tusen på en pryl som jag använder ganska så sällan.
Till vardags så använder jag en surfplatta med Android som jag vid behov kopplar ett tangentbord till med Blåtand.
 
Ska du plugga något som är väldigt avancerat inom IT eller liknande? Annars skulle jag säga att i princip vilken nyare dator som helst funkar fin-fint. Jag brukar aldrig lägga mer än 5000 kr på en ny dator.
Nej inte jag men min man är sugen på att plugga till programmerare. Tanken var att dela till en början(för vi lägger inte guldägg😅🫣) Han behöver kanske en mer avancerad?
 
En som är liten, lätt och har lång batteritid och som dessutom har HDMI uttag för framtida redovisningar. Oftast får man office från universitetet så det är inget du behöver tänka jättemycket på tror jag. Jag hade absolut valt en PC eftersom det blir lättare när man för över saker mellan klasskamrater i grupparbeten.
Det glömde jag, studierna är nära på helt på distans. Även högskolestudierna, vad det nu blir, måste ske med så lite tid på plats som möjligt. Dels funkar distans studier bäst för mig och dels blir det alldeles för långt och dyrt att åka om jag ska till campus flera gånger per termin.

Så vikt/storlek spelar ingen roll. Däremot vill jag ha en laptop eftersom jag gillar att variera var i huset jag sitter beroende på vad jag jobbar med. Föreläsningar t ex tittas bäst på i fåtöljen vid brasan🥰
 
Jag har en Windows laptop eftersom att vissa saker inte fungerar på Chromebook.
Mac är helt fel för mig.
En Asus VivoBook med med Intel i3 som kostade 4 700:- på kampanj för något år sedan.
Viktigast för mig var att inte ha en hårddisk som snurrar utan en SSD.

Jag kör Apache Open Office då jag trivs bäst med det.

Om man skall studera något avancerat tekniskt så behövs Intel i7 eller motsvarande, så då räcker inte min till.
Jag hade också velat ha tangentbord med inbyggd belysning (backlight).
Men det hade höjt priset med flera tusen på en pryl som jag använder ganska så sällan.
Till vardags så använder jag en surfplatta med Android som jag vid behov kopplar ett tangentbord till med Blåtand.
Tack! Mycket nyttigt.
 
Det glömde jag, studierna är nära på helt på distans. Även högskolestudierna, vad det nu blir, måste ske med så lite tid på plats som möjligt. Dels funkar distans studier bäst för mig och dels blir det alldeles för långt och dyrt att åka om jag ska till campus flera gånger per termin.

Så vikt/storlek spelar ingen roll. Däremot vill jag ha en laptop eftersom jag gillar att variera var i huset jag sitter beroende på vad jag jobbar med. Föreläsningar t ex tittas bäst på i fåtöljen vid brasan🥰
Mysigt! Men lång batteritid brukar man aldrig klaga över iaf ;) Ganska skönt om man vill byta miljö ett tag, jag sitter ibland på espresso house tex, skönt att slippa leta uttag till laddare.
 
Jag har HP och är väldigt nöjd, du får dessutom rabatt om du skaffar mecenat. De är ju dyrare men borde gå att jämföra med Macbook?
Jag gillar touchscreen och att kunna göra anteckningar med penna och få ut det i text eller göra egna anteckningar i marginalerna på så vis.
Köp ett externt tangentbord och mus, att sätta upp datorn på tex en skolåda när du kommer sitta länge vid datorn för att skriva gör mycket för ergonomin.
 
Jag har precis köpt en HP laptop och är väldigt nöjd med den. Låg på runt 8000 i pris och jag hade mecenatrabatt. Invänta till du kan köpa med mecenatkort för då har du mycket rabatter på datorer på olika ställen bland annat HP.
 
Vart att kolla om du kan kopa en "renoverad" laptop second hand - jag koper all min elektronik sa numera, och det sparar ett par tusenlappar pa nypris och funkar bra om man inte har valdigt exakta specifikationer.
 
Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola.
Min nuvarande laptop sjunger på sista versen så jag känner att en ny vore på sin plats.
Men det finns så många! Det är budgetvariant som gäller för mig men vad ska man ha? Macbook? Chromebook?

Det som stört mig mest på nuvarande Lenovo laptop är att det bara går att ha ett worddokument öppet åt gången samt att den hela tiden varnar för att den inte stöder Word längre utan vill att jag ska använda office.se. Som jag redan gör....
Hm, inte för att ifrågasätta dig men jag har Lenovo både privat och på jobbet och sitter ofta med flera Word-dokument öppna samtidigt. Även maken använder Lenovo i jobbet.
Har flera skärmar och brukar ofta ha 2-3 Word-dokument aktiva samtidigt.

(Använder Lenovo ThinkPads)
 
Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola.
Min nuvarande laptop sjunger på sista versen så jag känner att en ny vore på sin plats.
Men det finns så många! Det är budgetvariant som gäller för mig men vad ska man ha? Macbook? Chromebook?

Det som stört mig mest på nuvarande Lenovo laptop är att det bara går att ha ett worddokument öppet åt gången samt att den hela tiden varnar för att den inte stöder Word längre utan vill att jag ska använda office.se. Som jag redan gör....

Absolut inte en Chromebook, det är bara krångel.

Köp en med så mycket RAM du har råd med inom din budget, det är oftast flaskhalsen och inte själva processorn. Bestäm också vilken typ av skärm du vill ha, matt eller blank. Personligen blir jag galen av blanka skärmar.
 
Hm, inte för att ifrågasätta dig men jag har Lenovo både privat och på jobbet och sitter ofta med flera Word-dokument öppna samtidigt. Även maken använder Lenovo i jobbet.
Har flera skärmar och brukar ofta ha 2-3 Word-dokument aktiva samtidigt.

(Använder Lenovo ThinkPads)

Jag räknar Lenovo som ett pålitligt märke. Men oavsett märke så är ju en äldre dator trött och brukar inte gilla nya/tyngre program.
 
Jag håller med @Motacilla att det inte går att ha flera Word-dokument öppna samtidigt kan inte ha med Lenovo i sig att göra utan beror nog snarare på att TS dator sjunger på sista versen. Jag upplever att Lenovo är god kvalitet. En av mina bästa laptops någonsin (och jag har haft MÅNGA) var en IBM Thinkpad, vilket är det som numera är Lenovo Thinkpad. Lenovo tog över serien från IBM.

Annars - jag har en MacBook Air. Anledningen är att mina andra enheter är Apple (smidigt att koppla ihop dator padda så jag får två skärmar t ex) som och att jag tycker om känslan i MacBook (själva burken) + arbete med foto, film osv är mycket bra. Men sen tycker jag nu för tiden att användarvänligten i PC är lika bra. Jag bytte från PC till Mac för några år sedan och var frustrerad! Nu har jag vant mig (kör PC på jobbet).

TS, för dina behov finns ingen anledning att lägga pengar på en MacBook. Skulle dock satsa på en riktig dator, inte en ChromeBook. Jag har lite blandad erfarenhet av HP, men de som inte är superbilliga är ofta mycket för pengarna. Andra märken jag tycker ofta är bra är ASUS och Acer. Mest för pengarna kan nog vara Dell. Nästa gång jag köper PC blir det nog en Dell.
 
Chromebook hade jag undvikt helt. Mina kurser kan inte genomföras på en Chromebook då flera grundläggande datorprogram inte kan installeras.

Vilken prisklass rör det sig om?

Jag har en Dell XPS 13 och är jättenöjd :) Kör en del tunga programutvecklingsmiljöer utan problem.
Fick dock ta ett lån för inköp :bag:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp