Sv: Bra övningar!
Min har också en tendens att gå snabbare på längre tyglar, men vi jobbar på det och det fungerar mycket bättre nu. Till slut kommer det nog bli helt bra!!
Tålamod, tålamod. Jag har jobbat på det i ett helt år och det är inte borta än. Jag länger tygeln, ökar hon så bromsar jag med kroppen, hjälper inte det så tar jag en förhållning med tygeln men släpper ut den på en gång, om hon ökar igen så gör jag om proceduren osv, lugnt och fint, tålamod, tålamod, mycket beröm när hon gör rätt.. I början (läs 2-3 månader) fick jag ju göra så hela tiden, nu blir det mer och mer sällan, men fortfarande varje vecka behöver jag påminna henne. Jag kan tillägga att jag haft träningsvärk i sätesmusklerna flera gånger efter att ha bromsat med sätet om och om igen, bra träning!! Mellan varven låter jag henne också springa på i sin takt, men det ska vara när jag ger henne tillåtelse. Det har lett till att hon vet att ibland får hon fräsa på, mestadels i galopp, då har hon inte lika stort behov av att kämpa emot mig däremellan. Vi får kompromissa lite! Där har jag tänkt att testa ett tips jag fick av en kompis som är utbildad inom Western, hon har också en varmblodstravare:
Låt hästen springa.
(Inom inhängnat område, paddock eller ridhus t ex, är väl kanske då att föredra för säkerhetens skull.) Alltså när hon ökar är tanken att jag ska låta henne öka, bara åka med. Min kompis gjorde så med sin häst, lät henne trava på i ridhuset, fort gick det ju efter ett tag, ryttaren åkte bara med på ryggen, varken skänklade eller bromsade. Efter kanske 30 minuter så ville ju hästen gärna sakta av, då skänklade hon, lät henne trava på ett tag till, det var ju det hästen ville
Efter det har hon inte haft problem med det längre på sin varmblodstravare, som alltså går western.
Jag tror att träning och tålamod är det som funkar.. Ofta tryter nog tålamodet hos oss ryttare, man provar att länga tygeln ett par gånger och tänker "Nej, det funkade ju inte." Jag har alltså jobbat med detta på min i ett år och först nu börjat se riktigt bra resultat.
Att hon slår med huvudet; har du kollat tänder och så så att hon inte har ont av bettet?? Eller, som sagt, prova bettlöst. Annars, skänkla på framåt när hon slår med huvudet, lägg en volt, böj och ställ, låt henne gå i sidvärtsrörelser, öppna och sluta t ex. Men du har säkert redan provat alla de sakerna.