Bra övningar för att lära sig sitta rätt

Scilla

Trådstartare
Har återupptagit ridningen på allvar nu efter snart 7 års uppehåll. Jag har ridit under denna tiden men lite mindre halv seriöst dvs varit ute i skogen och lullat runt lite.

Men nu när jag satt igång igen så blir ju mina brister allt mer tydliga eftersom jag inte haft några ögon på mig på så många år så har jag ju säckat ihop totalt :crazy:

Problemet jag har är att jag sitter snett över hästen jag typ viker mig i höften och har den mesta belastningen på den andra höften. Tyvärr känner jag ju inte detta själv utan jag tycker att jag sitter rakt över hästen

Hur kan jag träna upp min andra sida och framförallt hur ska jag kunna lära mig att känna när jag sitter snet så att jag kan korrigera det själv?

När min tränare visar mig var jag ska ha mina skänklar så känns det faktiskt som en fysisk omöjlighet. Att hålla benet i den vinklen gör riktigt ont och dessutom hur ska jag kunna hålla dem där när det inte finns en enda muskel som kan hålla dem i denna omöjliga ställning?

Haha låter som jag är helt felskapt.

Finns det några bra övningar för mig?

Sv: Bra övningar för att lära sig sitta rätt

Bli longerad utan stigbyglar är suveränt.
Slå gärna en knut på tygeln också så du inte riskerar att hålla balansen i handen.

Cavalletiserier och gymanstikhoppning är bra för balansen.

Sv: Bra övningar för att lära sig sitta rätt

Balansen är just inga problem jag balansera bara snett utan att jag känner det :)

Så rider jag utan stigbyglar så sitter jag där jag sitter fast jag sitter snett.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 742
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 216
Senast: Migo
·
  • Låst
Relationer Har träffat en kille från tinder vi började prata ganska omgående och tog varandras snap. Vi bor väldigt nära varann så vi träffades...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
52 045
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar