bra övningar för att banta häst

Mirre

Trådstartare
och muskla rygg och bakdel. :)
Han är inte igång så mycket så mest övningar i skritt.
Har heller inte tillgång till så mycket backar tyvärr.
Men bra övningar mottages:) :bow:

Sv: bra övningar för att banta häst

Du behöver inga stora backar. en pyttebacke bara. rygga uppför.
Lätt som en plätt. och se till att han sänker huvudet annars blir det fusk. Så fort han sänker huvudet ge eftergift på sekunden. ta bara några steg i taget. lycka till

:bow:
Har två små backar.
Hur många steg ungefär ska man rygga då?
Vet inte ritkgit om jag vågar göra det iom med att han har problem med ett bakknä. Vet inte riktigt vad det beror på och om det är knäet eller i ryggen det sitter.

Klättra, klättra, klättra!
Rygga är bra, ut och skritta i skogen, i terräng alltså, rid runt träd, över stock och sten.
Gjorde susen när Brisse skulle muskla upp sig :d

mm har dåligt med både skog och backar här men lite finns det:)

Fler tips någon!:banana:

för att banta så ut och skritta på i TEMPO, inte slöa på utan aktiv skritt

johan växte ur två sadlar i sommar, vi klättrade i backar, alla gångarter i vatten men mest skritt och gick över kalhyggen både under ryttare och för hand m.m.

kalhyggen är nog en underskattad träningsplats, bara det är någorlunda snyggt undanröjt efter och gärna vara nått år gammalt så blir kanon! De måste verkligen tänka på vart de sätter fötterna och blir mycket ryggträning :bow:

Säger som Zuzzi: skritt, skritt och åter skritt.
(jmf råden för överviktiga människor som dels ska gå ner i vikt, dels ska få kondition: promenera, promenera och åter promenera)
Skonsamt för kroppen, och det fungerar. Jag höll igång min häst på det viset under "snövintern" för tre år sedan och skrittade i tre månader, en timma om dagen. Jisses, vilken snygg häst jag fick, och konditionen ska vi bara inte prata om, hon orkade hur mycket som helst.....:crazy:

Immer

oki tänkte börja skritta honom ca: 1 timme om dagen på olika underlag:) eller är varranan bättre? så musklerna får återhämta sig emellan?

Rätt foder och rätt utrustning..

många säger klättra, men jag har hört skräckhistorier om folk som har hört att "det ska vara så bra att klättra", som har börjat klättra massor, och som "klättrat sönder" sina hästar..:crazy:

som en del ovan har skrivit, skritt skritt.....

Du behöver inte rida varannan dag när du skrittar, du kan gott och väl ge dig ut varje dag. Varannandags ridning tycker jag är bra när man rider hästen ordentliga pass vid varje tillfälle, då kan kroppen behöva återhämta sig.

en proffstränare här i närheten har en s.k. "blisterbacke", det är en sjukt brant backe som hästarna går intervaller i, fråga Martha här på Buke hur det känns att gå uppför i den, jag minns att hon beskrev att "mjölksyran sprutade ut genom öronen" :rofl:

så brant att det inte går att rida nedför utan man måste gå ner och rida uppför. Har hästarna ont nånstans kommer dom att protestera i den här backen men efter ett tag har det alltid blivit bättre, hans hästar är nästan alltid hela och fräsha på den fronten att dom håller för träningen, han har halvrerat sina veterinärkostnader... om inte ännu mer efter att han började med detta

även hans fru hade nått problem (minns inte vad) men Martha berättade det och hon tränade själv i den backen så försvann det

ridskolan här har även fixat en minibacke där hästarna får gå uppför avslutad lektion för att stretcha ordentligt i förebyggande syfte

hur kan man klättra sönder en häst?! :confused:

jag hörde nåt om att hästarnas knän hade pajjat pga. för mycket träning i backe...

Jag tycker det är överkurs att rygga hästen uppför backar. då ska den redan vara musklad och i kondition. det finns annat som bygger grundmuskler som är mer low impact. svaren har du redan fått av andra - mycket skritt och framför allt regelbunden ridning, det går inte att sätta igång en häst på halvfart om den ska bantas dessutom. mycket och långa skrittpass och klättra i mjukt sluttande småbackar går bra - men klättra framåt....

mycket bra svar i den här tråden:) :bow:

fossig: dem kan inte ha travat/galloperat i nedförsbackar då? För det sliter ju på knän och så.

Är det farligt på nå vis att skritta en timme i djupsnö där han måste lyfta extra mycket på benen? Vägen är glansis just nu så är typ bara gamla hagen som går att gå i utan att halka. Är SVINHALT på vägen. Leder honom nu då sadeln inte ligger helt 100 och vill inte rida barbacka på honom (piiiigg pålle). Konstarerade idag att det är JOBBIGT och knata med pigg pålle i djupsnö:eek: Jag var nog tröttare än han haha

Men kan det vara skadligt att gå i en hel timme (fast då blir det ridning för jag okrar bara inte gå i djupsnö i en hel timme).

*kl*
en fråga, sätter oxå igång min polla nu.. ridit henne ca 1 månad nu.. men går inte att skritta länge nu då hon e så pigg,, hon fjollar mesta dels av passen nu.. hur ska man göra då??

Hmm.. det gäller väl bara att inte överanstränga hästen, att inte kräva sånt den inte är redo för. Det är ju "samma sak" att ge sig ut och klättra en massa på en häst som inte orkar, som att kräva piaff längre stunder av en häst som inte är redo för det..

Jag vet inte hur dom hade tränat sina hästar, det var bara nåt jag hörde, och brukar tänka på... Det var en kvinna med ridhästar iaf som sa det.

Rakt in i skogen i skritt över stock och sten så att han får lyfta benen. Se till att lätta med rumpan själv så att han kan välva ryggen, med sänkt huvud. Just nu är ju snöpulsning, ridet på samma sätt, utmärkt.

Hälsning Maja

Du kan väl börja att skritta drygt en halv timma i snön och öka sen när du ser att han orkar mer. Och när det går att rida på vägrna igen så kan du ju skritta på i en timma.
Lycka till

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar