bra övningar för att banta häst

Sv: bra övningar för att banta häst

ja om knäna gått sönder på hästen är det uppenbarligen en ryttare som har utfört klättring oerhört fel

jag tror att det är nedförvägen som gått illa, trav nedför backar tar otroligt mycket i knäna

pulsa inte omkring så länge från början bara, som tidigare nämt så börja med mindre och öka succesivt

kom ihåg bara att skritta av på lätt underlag efteråt så slaggprodukterna kommer ur musklerna :)

BJÖRKIS skrev:
Du behöver inte rida varannan dag när du skrittar, du kan gott och väl ge dig ut varje dag. Varannandags ridning tycker jag är bra när man rider hästen ordentliga pass vid varje tillfälle, då kan kroppen behöva återhämta sig.

jag tycker inte att varannandags ridning är något att rekomendera när man rider ordentliga pass. För att musklerna och hästen blir stela. Det är mycket bättre att skritta ut en sväng. Ta det lungt istället. Om man t.ex tänker på sig själv så har man vart ute och sprungit en ganska lång sväng så dan efter vill man inte göra det igen men det kan vara skönt att få röra lite på sig genom att ta en liten sakta promenad. Annars blir man så stel i kroppen och man har lättare träningsvärk.

urkella skrev:
*kl*
en fråga, sätter oxå igång min polla nu.. ridit henne ca 1 månad nu.. men går inte att skritta länge nu då hon e så pigg,, hon fjollar mesta dels av passen nu.. hur ska man göra då??

Du longerar inget !? Det är nåt man kan göra så blir de av med lite energi. Då är det lättare att rida ut sen.

Funderar på det här med longering före ridning. Hur gör du då med skrittuppvärminingen före trav. Låter du hästen skritta runt på volt i 10-15 min först eller hur gör du?

Hälsning Maja

är inga problem att skritta i början det är efter ett tag som hon blir pigg, därför går det inte longera då hadde jag fått låta henne springa i evigheter då hon blir piggare med tiden och väldigt svår att få trött :crazy: vet knappt vad man ska göra nu.. e så man knappt våga rida ut då jag e rädd att hon ska bralla på halt underlag å dra omkull..

En sak som är smidigt i början är att ta med hästen i grimskaft när du själv motionerar. Pysslar med en islänning med en väldig mage (har dock minskat nu) och efter en 30 min runda med rask skritt och lite joggning så var hon rejält varm. Har man en stor häst så bör man nog själv ha lite kondis för man får väll jogga hela tiden :smirk: .

Longera före är en bra ide. gjorde själv det när jag skulle sätta igång min häst och kännde inte för att skritta ut på en krutburk. :crazy:

Jag gjorde som så att jag ledde honom några minuter, tömkörde sedan i skritt en stund då jag kunde värma upp och samtidigt fick honom lydig på köpet, märkte jag att han fortfarande såg ut att explodera fortsatte jag att tömköra i trav eller longerade en stund sedan skrittade ut på en häst som var betydligt lugnare. Tänk bara på att inte longera för mkt/ofta då det ganska slitsamt för lederna...

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar