bra övingar och avstånd.

Kitzy

Trådstartare
Hej!

Jag skulle bli glad om jag kunde få lite tips på hopp/bom övningar som jag ta fram och jobba med mellan träningar :)

Jag vet en del om vad jag behöver träna på/med så bra tips på övningar som hjälper mig med detta vore super.

*avstånds bedömning. är ganska dålig på det.

* räkna galoppsprång

* jobba upp stryka hos min häst

vet ju några bra övningar på det, men vill ha meeeeer ;)

sen vill jag gärna veta hur många meter mellan ex. *bom/hinder 5-6 galoppsprång bom/hinder*
Min häst har relativt kort galopp så kanske behöver vara nån m kortare än normalt?

tacksam om jag kan bli överöst med nyttiga nya (för mig) övningar! :D

Sv: bra övingar och avstånd.

Min absoluta favoritövning är 5½:an.

Först en travbom, sedan litet kryss ca 110 cm efter bommen. Trava över ett par gånger.

Sen sätter man upp ett hinder 5½ meter efter krysset. Börja med kryss eller rättuppsstående. Trava in ett par gånger.

Sen bygger man om det andra krysset till en oxer och travhoppar ett par gånger.

Mycket bra gymnastik för hästen och jobbigt så inte för många gånger.

tack för den länken den ska jag använda!

Det jag i det läget undrar över är att det står om man har hinder som är under 1 m så ska man ha lite kortare avstånd, och då tänker jag mest på om jag bara vill ha en upphöjd bom med sockerbitar och så tex 5 galoppsprång och upphöjd bom, hur mycket ska man korta avståndet då? :)

MonteRose: ja 5 ½ är en favorit hos mig med, jag är oftast för lat för att plocka fram den bara ;) men går inte den att rida i galopp med? om man länger bommen framför?

Går alldeles utmärkt i galopp oxå men man får kanske länga avståndet mellan hinderna en aning.

Vad blir avståndet mellan bommen och första hindret då?

Ah du :D

Jag kollade på länken här ovan och jag hade ganska fel på avståndet för travbommen. 2.5 m är mer rätt. 110 är mellan travbommar.

Galoppbommen ca 3 meter för hinder.

Sätt upp tre mindre hinder (räcken) på en 20-25 m-volt där ena står på medellinjen och de andra båda närmare respektive hörn om du använder dig av volten närmast en kortsida i ridhuset. Dvs de ska stå i samma form som ett fredstecken, lika långt mellan varje.
Där kan du växla mellan att rida långsamt och vänta in varje språng, samla hästen och att öka farten och rida i tävlingstempo där du fortfarande måste hitta avsprångpunkterna.
Man kan börja med att hoppa varannat hinder och gå utanför varannat, sedan kan man ta varje hinder vilket blir lite "stressigare".
Jag tycker det är en bra avståndsövning eftersom hästarna ofta inte själva bryr sig när hindren är låga utan man får träna mer själv på att påverka. Tack vare att man ligger på en volt blir det lite enklare att korrigera avståndet i anridningen genom att snedda lite eller styra ut lite.
Det är också en bra övning för att hålla rätt på bogarna så man inte flyter ut och följer ridhusväggarna (förbjudet!) utan verkligen håller voltspåret.

Ibland brukar jag bygga upp en bana och träna :) Många säger att man inte ska göra det, utan att det räcker med banorna på tävling, men då är ju hästen knappast förberedd ;)

En rolig sak att göra är att måla av banan från ex. Världs Cupen eller OS och sen göra en lättare variant av den banan :) Där är jättekul! ;)

- tre hinder på raken med 14 m emellan, 3 galoppsprång

- tre hinder på raken 7 m mellan 1 & 2, 17 m (4 galoppsteg) mellan 2 & 3

- tre galoppbommar på raken med 3 m emellan och sist en oxer. hjälper att komma fint på oxern.

;)

kl

Hoppade hemma lite idag och satte upp just 5 1/2 för att den ska vara så bra. Vi tävlar lågt, 90 och 1.00 m. Vilken storlek på oxern är lagom för att hästen ska ta i lagom mycket? Jag hade den ca 90-95 cm och lika bred, tog den väl en 10 gånger. Är det lagom? Man vill ju inte köra musten ur hästen men hon kändes "lagom" uppvärmd efteråt. Sen ändrade jag de två hinderna till ett räcke och en oxer och satte dem på diagonalen, ett åt vart håll så att man kan hoppa som i en åtta. Tycker det är en ganska smidig övning när man bara orkar sätta upp två hinder.

Insåg att jag måste fixa nya bommar för även om jag skulle vilja så har jag inte bommar till fler hinder. :p

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Wingates
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Gulis
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar