Bra och mellanklass hoppsadel för dressyrryttare?

M

marresnarre

Vet att det finns andra sadeltrådar och hoppas det är ok att fråga detta ändå. Vi har en urusel hoppsadel (Hubertus Flexline) och vill byta. Men eftersom vi inte hoppar så mkt och även måste köpa ny dressyrsadel så fundererar jag på nån bra i mellanklass begagnad. Den kommer också användas för "vanlig" skogsridning. Max 8000.

Krav: ej hal, bra stöd, helst mörkbrun, flatback.

Har ngn tips på schyssta modeller och märken. För mig är hoppsadlar en djungel....

Sv: Bra och mellanklass hoppsadel för dressyrryttare?

hdr fletcher?=) den tror jag går på kring 10, men kannske en beg ? finns i mörkbrun å ska ligga bra på många hästar :)

Nej ingen hdR...är det något märke som har mycket måndagsexemplar så är det den..snygg sadel, hyggligt läder men som sagt en hel del fabrikationsfel...
De nya Jacson sadlarna ser fina ut, har dock inte ridit i dem själv. Färgerna däremot är trevliga och modellen väldigt nice.

Crown har en skitsnygg flatback, som är djup i sätet med bra stöd, men kostar nog upp emot 12 iaf...men kan ju hitta begagnad. Finns i svart och mörkbrun!

Kieffer Donau upplever jag som en sadel med ganska mycket stöd både fram och baktill, finns också i brunt!

Gillar mina Kentaur.Har både en hopp och en dressyr!
Mkt bra sadlar till vettig peng!
Kräver dock ganska rak rygg hos hästen.
Nypris ca 10000:- ,men det går ju att hitta begagnat!

jag har själv en kieffer donau, gav 6000 för den begagnad, och har aldrig ångrat mig, jätte bra stöd och skön att rida i.
men dom passar bäst på hästar med lite rakare rygg.

vet en tjej i stallet som har en mörk brun hööks sadel, hon har haft den i 2 år, ser ut som ny även fast hon andvänder den ofta! har ridit i den, då den är rätt så skön faktiskt.. (: billig som tusan, 4700 ny, hon säljer den nu för 3000 ;)

Tack för svaren. Provade en Zaldi som var superskön och billig. Vad tycker ni om dem?

vad har du för häst?
Utgå från den, hopplöst att rabbla massa modeller o märke när mkan inte vet vad som kan tänkas passa öht.

tkr bates & wintec sadlarna är bra "mellanpris val"!
Du kan behålla dom o "göra om" om du byter häst, kan ändra stöd efter vad du trivs med och behov osv.

Hade en zadi innan, superskön att rida i och låg bra på de flesta hästar...MEN bomkvaliten är urusel. Min bom vred sig och gjorde så att den tryckte på ryggraden på pållen, ajaj:cry:

Har hört fler som haft problem med just bommen på zaldi vilket är synd, men de kanske är bättre med de nya modellerna?

Gillar annars sadeln supermycket, liknar Buten i stil(har en sådan nu) och ger kalasbra stöd:)

Globus, bra kvalité och jättesköna. min gick på 7500 :) är inte sliten alls efter 4 år iaf..

nejnej! inte globus, hade en ett år å den vart jätteful, trots att jag skötte den mykt bra...

Pessoa Paris brukar ligga kring 6000-8000 begagnad. Dom är ganska bra, kanske inte så stor en hjälp.. Det finns en här på buke som har gjord en sadel lista, över massor av sadlar.. Sök på sadel lista kanske du hittar den då.
lycka till med "sadel jakten"

Absolut inte Globus!Väldigt många sadlar från dem är sneda både i stoppning och bom,så de är tyvärr inget att satsa på!

Jag gillar Jacsons! Kan inte namnet på modellerna - men red i en av deras hoppsadlar hela sommaren.

Jag skulle rekomendera Jacksons Santa Cruz celine! Superskön, snygg och allsidig. Funkar bra att rida både i skogen och hoppa med. Bra stöd :) Dom nya har även knä- och vadstöd som är flyttningsbara. Super! :love: Inte så jättedyra heller.

Jag kan oxå rekommendera jacson sadlarna. Har haft en till båda hästar, tycker dom är jättesköna och snygga utan att kosta skjortan (Jag har en jacson till salu:angel:)

Finns tonvis med sadeltrådar på buke, så kapar denna tråden lite istället för att starta en ny.
Jag letar hoppsadel som helst ska passa två hästar.

Häst 1
Ganska kort och rak rygg, låg manke. Bom = normal/mot vid.
Har tidigare provat en kieffer allround som min förra tränare
tyckte låg bra, hon tyckte min häst skulle ha cutback.

Bild 1 - hästen utan sadel
ok.jpg

Bild 2 - äldre butet sadel, rider för nuvarande med
HPIM1681.jpg

Bild 3 - Jacson Santa Cruz, köpte men lämnade tillbaks, då jag tyckte ej den såg ut att ligga bra,
CIMG2596.jpg

CIMG2602.jpg

Men rider nu med en annan Jacson (Jean Luc?), som jag tycker ligger bättre.

Häst 2
Precis fått hem denna häst, har hos tidigare ägare gått med en stübben (eller liknande?) med smal bom, tror dock hon passar bättre med normal.
Valencia.jpg

Tycker också att Jacson sadeln ligger OK på henne.

Ska ta hem sadelutprovaren i veckan, men funderar på att köpa sadel på egen hand, då hon ej hade något hemma som föll mig i smaken.
Vad kan tänkas passa? Viktigast är eg. att sadeln sitter bra på häst
nummer två, då häst nummer 1 endast rids sporadiskt.
Ett stort plus om sadeln finns i ljusbrunt, så slipper jag byta övrig utrustning :angel:

Prisklass - ca 4 - 7000:- , ny eller begagnad.

Har funderat på t ex jacson, och kieffer donau

Ajajaj... :eek: Rider du med den Buteten?? :eek: Den är alldeles för smal för din häst!! Jacsonen också! Kan du lägga ut en bild på Jacsonen du rider med nu när den är fastspänd på hästen?

Tyvärr har båda dina hästar väldigt olika ryggar så jag skulle inte köpa t.ex. Kieffer, då den kommer att bli för rak för häst nummer 1, och istället ge punkttryck. Jacson vet jag inte hur deras bommar är, men kanske värt att pröva - OM du har rätt bomvidd! Viktigt är också att bomvidden passar båda kusarna, alternativt att du får padda upp sadeln för den ena om den blir för bred... Absolut inte en för smal sadel till någon av kusarna!!

Men mitt tips till dig är att ta hjälp av en sadelutprovare - du tjänas så extremt mycket på det i längden!!

Diana

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 721
Senast: Aureola
·
Hoppning Jag virrar lite i hoppsadeldjungeln, jag är dressyrryttare och tycker egentligen alla hoppsadlar är lite läskiga, här kommer Ni in :-)...
Svar
19
· Visningar
9 095
Senast: caballus
·
Utrustning Nu hoppas jag äntligen kunna köpa mig en ny hoppsadel, men dock vet jag inte riktigt märke/modell som skulle passa mina krav :angel...
Svar
9
· Visningar
1 682
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka