Sv: Bra och billig bröstsele - finns det?
vad tråkigt att du blir ledsen,
Det behöver inte vara precis så illa som du beskriver det.
De allra, allra flesta hästar har sadlar som inte passar perfekt men det fungerar.
Nu vet jag att hästar är vanedjur och flyktdjur som inte klagar i onödan, därför ska man vara noga med grejerna,
Men! Det behöver inte vara direkt skadligt. Det här är ett forum och allt ska vara tip-top, men börjar man rannsaka verkligheten så ser den faktiskt inte alltid så himla prickfri ut.
Det finns ju en enorm okunskap om det här med svängel/draglinor/baksele: trots det är väldigt många hästar inkörda och körs regelbundet. Ska vi då anta att många hästar körs med inte optimal utrustning och ändå presterar "helt ok" och mår bra av det?
Kan man inte få lägga ribban på normalitetsnivå?
Om min häst ska ridas 1 gång i veckan av en viktmässigt anpassad ryttare så tycker inte jag att det är "hela världen" om sadeln inte passar perfekt. Om hästen visar obehag, vill inte jobba eller får ont: då är det inte ok.
Men med tanke på att de flesta hästars sadlar inte riktigt passar till och från under året, många ryttare är lite för tunga osv, och hästarna är ändå glada och gnetar på: då tycker jag att det är ok.