Bra och billig bröstsele - finns det?

bettysmatte

Trådstartare
Ska börja köra med min d-ponny (haflinger) och ska då skaffa en vettig bröstsele. Jag har koll på att bröstan ska vara lös, att man ska använda draglinor och baksele, etc. Men vad finns det för vettiga alternativ under, säg, 2000 kr? Drive Out har en syntetsele för 1450 kr. Någon som vet hur den är? Jag har inget alls emot syntet, så för min del är det helt okej så länge passformen är hyfsad och allting fyller sin funktion. Hästen ska bara hobbyköras med rockard hemma, så det behövs verkligen inget "fancy"... Men jag vill att hon ska vara bekväm när hon drar!

Sv: Bra och billig bröstsele - finns det?

Jag har syntetselen från drive out och är nöjd! Däcken har bra anläggningsyta och brösten är tillräckligt bred. Alla delar som ligger med tryck mot hästen är i neopren och verkar bekväma för hästen. Lätt att tvätta är den med, bara dra av med vatten direkt efter användning och låt torka :).

Lite störande kanske att ändorna på remmarna är lite tjocka och kan vara tröga att få in i lissorna. Huvudtaget som följer med är också lite klumpigt, i alla fall till vår mini. Men det kanske man får ta för det priset ;).

Resonerade själv så att hellre en syntetsele än en lädersele i tveksam kvalitet :).

Vet inget om märke eller så, men min generella uppfattning är att man kan hitta bra selar för bra priser begagnat, bara ett tips :)

Det finns ju begagnade med?
Kolla bara så att det är en giggdäckel och inte en vagnsdäckel. Har du bara plana vägar att köra på funkar det ju med vagnsdäckel med, om du kör 1 gång/vecka och inte ska träna maraton.
Luna 10 vad är synteten för typ av sele? Har en vän som letar billigt med, till sin icke inkörda b ponny.

[Luna 10 vad är synteten för typ av sele? Har en vän som letar billigt med, till sin icke inkörda b ponny./QUOTE]

Lös brösta och silettdäckel med snabbkoppling av skaklar. Komplett med huvudlag och tömmar.

Jag har köpt deras "start" i läder efter att ha frågat den som kör in min ponny.

Det kan man säkert, men hittills har jag bara sett billiga bröstselar med fast brösta alternativt riktigt dyra lokselar och dylikt. Det ska ju både vara rätt sorts sele SAMT rätt storlek, och det verkar inte vara helt lätt att hitta!

Den finns ju inte större än storlek "ponny", tyvärr, och jag tror att min häst behöver "cob".

Med risk för att bli lynchad: hur mycket ska du köra?
Hur tungt och i vilken terräng?

Ska man bara ut och "jogga" efter nån grusväg ett par ggr, i månaden tror jag att man klarar sig rätt bra med "inte-det-allra-bästa"- grejer - utan att det är direkt skadligt.
Så tror jag.

Med inte allra bästa tänker jag alltså sk. "skit-selar" med hopsydd brösta mm. som de flesta företag säljer för nån tusenlap.,Bole säljer en loksele av budgetvariant också.

Nu blir jag ledsen.
Om jag bara ska rida en gång i veckan, kan jag rida i en för smal sadel som trycker?
En dålig sele kan göra att hästen får skav av bröstan, rockarden hoppar o gungar i trav, hur ska hästen bromsa? Däckeln blir oftast sned eftersom den saknar järn och hästen kan inte böja sig utan måste stappla runt om man gör en volt.
Inte ok!

vad tråkigt att du blir ledsen,
Det behöver inte vara precis så illa som du beskriver det.
De allra, allra flesta hästar har sadlar som inte passar perfekt men det fungerar.

Nu vet jag att hästar är vanedjur och flyktdjur som inte klagar i onödan, därför ska man vara noga med grejerna,

Men! Det behöver inte vara direkt skadligt. Det här är ett forum och allt ska vara tip-top, men börjar man rannsaka verkligheten så ser den faktiskt inte alltid så himla prickfri ut.

Det finns ju en enorm okunskap om det här med svängel/draglinor/baksele: trots det är väldigt många hästar inkörda och körs regelbundet. Ska vi då anta att många hästar körs med inte optimal utrustning och ändå presterar "helt ok" och mår bra av det?

Kan man inte få lägga ribban på normalitetsnivå?

Om min häst ska ridas 1 gång i veckan av en viktmässigt anpassad ryttare så tycker inte jag att det är "hela världen" om sadeln inte passar perfekt. Om hästen visar obehag, vill inte jobba eller får ont: då är det inte ok.
Men med tanke på att de flesta hästars sadlar inte riktigt passar till och från under året, många ryttare är lite för tunga osv, och hästarna är ändå glada och gnetar på: då tycker jag att det är ok.

Senast ändrad av en moderator:

Fast denna gången tänkte jag göra "rätt". Jag har också kört häst i "min ungdom":D med s.k. skitsele, och hästarna var alltid pigga på att komma ut och verkade må hur bra som helst. Men när man kan köpa sig en bättre sele för nästan samma pengar som en "skitsele", så är det ju inte så mycket att fundera på, tycker jag. Jag har ingen jättebudget till körningen, tyvärr, därför undrar jag hur jag kan komma så billigt undan men ändå göra det så bra som möjligt för hästen. Nu ska jag inte ut och köra över stock och sten i full fart flera timmar om dagen, så någon "värsting-sele" och "värsting-vagn" behöver jag säkert inte.

Driveout start och Pfiff standard tycker jag är helt ok läderselar, de kostar runt 2000 kr.

Alla hästar visar obehag av en dålig sele, men alla kuskar har inte kunskapen att se det förrän de får köra med riktiga grejer.
Så saken är rätt självklar. De sk enkelselarna är från början parselar och har tyvärr av okunnigt folk blivit till enbetsselar.
Det är ett nordiskt påfund. Prova att googla harness pony tex. Du hittar bara selar med lös brösta i övriga europeiska länder.

Nej, saken är inte självklart. Att saker inte är optimalt är inte synonymt med plåga. men som redan konstaterats: vettiga selar kostar som dåliga så varför då välja en dålig...

Jag förstår vad du menar, men det är en fråga om mekanik, fysik och djurskydd att använda selar där inte vagnen sitter fast i bröstan. Bogarna får då inte full frihet utan bogarna rör sig men inte bröstan, vad händer då? Jo huden gnids mot lädret, eller syntetbröstan. Och folk är som tokiga efter bogskydd under vintertäcket som inte ens har 100 kg vikt i sig...
Sen har vi alla andra aspekter som jag redan nämnt. Tex hur bromsar hästen? Hur ska den kunna svänga? Hur skönt är det med en rockard som gungar fram o tillbaka för kusken, åksjuka :) Fast det är ju minst viktigt i det hela. Precis som att en sadel ska passa hästen i första hand, och sen ryttaren.
Tack o hej :)

agree to disagree...!

Men ett täcke som gnussae i många timmar dag efter dag är väldig skillnad mot en brösta som kanske gnussar lite nån gång...

Bromsen håller jag dock med dig om!

Ponny är ganska stor, har fått göra nya hål till mina russ... Du kanske kan prova någons? Om du bor i närheten menar jag :)

Rättelse:

Jag vill ta tillbaka det jag hittils sagt om skitselar. Skratta åt mig om ni vill men att se skillnaden i steglängd på ponnyn från en dag till en annan bara att byta sele var väldigt.. lärorikt...

Det skadar säkert inte att köra så nån gång ibland men om man ändå ska köra så borde man satsa på rätt grejer på en gång!

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: agtatoon
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka