Bra långlina som "hundgård"?

salladfinger

Trådstartare
Behöver lite tips och råd!
Har köpt sommarstuga utan närliggande grannar, och hunden (JRT) ska såklart vara ute så mycket det bara är möjligt, kan inte lita på att han stannar på gården innan vi befäst och bott in den då han har väldigt mycket jakt i sig, så jag tänkte sätta en skruv i backen och hitta en bra långlina som låter honom röra sig fritt på gården ändå,

Han är van att sitta i nylonrep, men är kung på att trassla in sig i buskar, under broar etc. Plus de fina brännmärkena man får när busterrier springer runt benen på en..

Så vad ska man satsa på för rep?
Spårlinan kopplar han ju till jakt så den vill vi helst undvika, men finns det något liknande som är lätt att trassla ut och inte bränns så hiskeligt?

Tacksam för tips!

Hundgård är ett bättre alternativ, eller inhägnad tomt. I väntan på att få det fixat kan ni använda en löplina, det är en lina ni spänner upp med en talja/trissa på så att den rullar fritt. I denna sätter ni fast en plastad "wire" som ser ut som en korkskruv, dvs den drar ihop sig när hunden är under linan o minskar på så sätt skaderisken. Hundar får tjudras max 1 timme i taget o max två ggr/dygn o får inte lämnas utan tillsyn.

Detta gäller: Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Tack för tipset! Han lämnas förstås aldrig ute ensam, utan tänker mer så att han kan vara med när man påtar i trädgården, solar osv, och jag räknar med att han kommer kunna vara helt lös när vi bott in oss ordentligt, Ett staket kommer nog så småningom om bara för säkerhetens skull, men det är rätt mycket röj att ta tag i för att hitta igen tomtgränsen som det ser ut i dagsläget ;)

Går även långlina i marken under termen "tjudrad"? Jag tänker att det är ju stor skillnad på hur mycket rörelsefrihet hund får i löplina vs. Lättburen långlina på 6-7 meter?

Ska tilläggas att hund såklart aldrig sitter fast mer än absolut nödvändigt oavsett, men är såklart intresserad av vad lagen säger :)

Man får inte ha dom bundna hur länge som helst även om man är med dom ute.

En löplina är ju att föredra just för att slippa att hunden trasslar in sig. Rörelsefriheten bestäms ju av hur lång löplinan är och hur lång delen till hunden är. Har man en sån som skruvar ihop sig kan man ju ha längre.

Behöver lite tips och råd!
Har köpt sommarstuga utan närliggande grannar, och hunden (JRT) ska såklart vara ute så mycket det bara är möjligt, kan inte lita på att han stannar på gården innan vi befäst och bott in den då han har väldigt mycket jakt i sig, så jag tänkte sätta en skruv i backen och hitta en bra långlina som låter honom röra sig fritt på gården ändå,

Han är van att sitta i nylonrep, men är kung på att trassla in sig i buskar, under broar etc. Plus de fina brännmärkena man får när busterrier springer runt benen på en..

Så vad ska man satsa på för rep?
Spårlinan kopplar han ju till jakt så den vill vi helst undvika, men finns det något liknande som är lätt att trassla ut och inte bränns så hiskeligt?

Tacksam för tips!
Det finns ju olika typer av spårlinor, tex så har vi en flätad nylon lina som spårlina och en plastad orange lina som badlina, (han simmar gärna och jag vill vara säker på att han kommer tillbaka igen, det har hänt att vi har fått hämta honom med båt ute på sjön... ) Så ta en lina som han inte förknippar med spår, om ni sedan är ute på tomten och håller på, låt lina hänga lös efter honom och stoppa vid tomtgränsen, det kräver lite mer uppmärksamhet men lönar sig i längden.
Vid våran sommarstuga har vi en lina som är som flexi koppel men plastadvajer som rullar upp sig och dras ut. Där har han väldigt svårt att hålla koll på tomtgränser och vi är där så korta perioder så det har inte fungerat att lära honom. Men han sitter inte kopplad så långa stunder utan det är när man är i närheten men inte kan hålla i koppel, tex när vi badar, där går barnens säkerhet i vattnet före att han inte ska sitta kopplad, eller om vi håller på med olika saker.

Den plastade orangea linan har jag upplevt som mest trasselfri. Min sitter ju i lina ute (under uppsikt) när min mamma passar honom då han kan vara lite halvdöv när hon ropar (morr..) och hon är rädd (ogrundat men ändå) att han ska rycka omkull henne om hon går med honom i flexikoppel. Så när han ska ut och kissa osv så sätter hon honom i linan, så kan han nosa runt lite, och kissa där han vill osv. (Det är alltså 5-10 minuter han sitter i lina åt gången)

Provat flera olika linor (eftersom han leker med dem och då lätt biter av dem) och den plastade orangea tycker jag varit bäst trasselmässigt - dessutom bränns den inte lika illa.

@Alexandra_W

Min man håller nog inte helt med om att den orangea plastade inte bränns så hemskt. Han har ett ordentligt ärr runt ena ankeln från förra sommaren när vi var och badade.

---------------
Vår hund är ute i sin spårlina ett par timmar varje dag just nu medan mannen är ute och bygger. Vi håller på att bygga nytt plank och hunden älskar att vara ute så personligen struntar jag i vad lagen säger då. Ibland får jag släpa in henne när hon ska in.. Kan sägas att med staket /plank är hon ute hela tiden som vi är hemma, hon vägrar att komma in helt enkelt.

Tacksam för alla tips! Ska nog ge mig på att hitta en spårlina då, vi har en grön med tvinnad vajer i när det är jakt, så en mjukare i annan färg vore ju kanske funka då? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka