Bra körsele till shettis

Lycanthrope

Trådstartare
Jag letar sele till min shetlandsponny, hade ju tänkt mig något bra begagnat men svårt att hitta dessvärre, så jag får kika på nytt!

Just nu ska hon köras in ordentligt och sedan är väl tanken att ha en liten rockard att åka med. Skulle gärna även vilja ha henne i skogen till lite mindre arbeten.

Vilken seltyp passar oss eller krävs det olika för "finåk"/skogsarbete?

Har svårt med storlekarna också.
Köpte en begagnad sele för ett tag sedan i strl shetland men den var på tok för stor! Då var hon iofs lite mindre, borde ha växt till sig lite nu :p
Hon är närmre 1 meter hög.

Tacksam för alla tips!

Sv: Bra körsele till shettis

Storlek shetland borde passa. Storlek ponny brukar vara för hästar över 120 cm.

Till tunga arbeten har man loksele och till fritidskörning föredrar jag en vanlig bröstsele. Lokselar till shetland känns klumpigt vid vanlig körning och då har jag ändå maxade/överväxta shetlands.

Vi har en Imperial Basicsele strl mini till våran shettis som mäter 95cm. Har bytt från vanlig brösta till French Collar!

När jag hade shettis, köpte jag en standard-sele från Drive Out, den var jättebra och storlek shettis var perfekt i storleken till min 99 cm höga kille. Den kostade inte särskilt mycket, runt 1500 kr nu för tiden, tror jag, eller kanske 2000 kr. Den har i alla fall alla nödvändigheter, lös brösta, baksele, dragremmar och så. Fast så har jag hört att Hobby-selen hos det företaget ska vara ett bättre val idag. Varför vet jag inte, men det kanske någon annan kan svara på!?

Jag tror inte att drive out har Hobby. Till mig rekomenderade de Economic, för den har bäst däckel. Bakselen är ganska stor och passar inte vår shettis, så vi fick köpa en annan sele (som bör komma idag :banana:) Dock så tror jag inte att det rekomenderas att ha economic-selen till skogskörning...

TS. Jag är ju bara amatör, som inte lärt mig allt ännu, men en loksele känns väl inte helt galet? Har du en rockard så måste du väl ändra selen lite så det blir bättre med skacklar osv.

:)

Liknande trådar

Islandshäst Hej, Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Flaekja
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·
G
Körning Jag sitter och kollar runt på vilka parselar som finns, allra helst i brunt (och i storlek shetland). Drive Out har en som heter Pfiff...
Svar
9
· Visningar
2 463
Senast: Gisburne
·
Körning Hejsan! Nu slår jag en pik här och ser om man kan få lite hjälp tro :) Det är nämligen så att jag har en unghäst, hon blir 1 år på...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka