Bra insektsmedel?

peachezz

Trådstartare
Nån som har tips på ett bra insektsmedel som verkligen fungerar? Behöver något att smörja stonas juver, under magen och bringan med.
Använder Switch men det hjälper inte mot alla bett på magen osv.

Jag använder mig av en produkt som heter Aloe vera med NIEM i och det fungera alldeles utmärkt mot både fästingar knott och flugor, använder det på mina 2 hästar och jag har märkt att dom mår mkt bättre än övriga hästar somhela tiden är irreterade på dessa insekter som stör dom hela tiden. Kan bara rekomenderas varmt lycka till

På bringan och längst in under magen hjälper bara 4s tjärsalva.

På resten av kroppen använder jag hemgjort på vinäger, olja och vitlök. Om du använder sökfunktionen här så finns det MASSOR av recept. :)

Tee Trea Oil är toppen, blanda ut något med vatten å ha på flaska å spraya...
Likaså, äppelcidervinäger, hjälper för stunden, hade jag alltid i en sprayflaska på kuskbocken när jag körde bröllop förr...
Skillingaryds 4S Tjärsalva på skapet e toppen!

Vart får man tag på det och vad kostar de? Vart bor du nånstans förresten, är ju mer knott i norr än i söder om man säger så. :crazy:

4S salva ska man akta sig, för det första är den så stark att den blistrar en lite känsligare häst, för det andra så "kokar" den eller vad man ska säga i solen, så hästen kan få hemska brännskador, typ som att smöra in sig med fett och lägga sig och sola hela dagen... :crazy:

Bästa skyddet är täcke och en hage där det blåser lite.

Jo, att den kan bränna kan jag tänka mig, men hur ofta ligger hästen på rygg och låter sig grillas under magen och på bringan? :)

Har aldrig sett Pinky göra det iaf. :rofl:

Bra insektsmedel!

Hej du!

Jag använder mig av eteriska oljeblandningar specifikt framtagen för ALLA typer av insekter. Hittills har den fungerat utan undantag. Receptet är hemligt men jag distribuerar den genom mitt företag. Jag skulle antingen kunna ordna till dig eller så får du beställa från tillverkaren, om du skulle vara intresserad. Det gäller andra också naturligtvis. Det bra med oljan är att den även "läker" redan befintliga insektsbett, vilket är bra på hästar som får bölder av betten istället för knölar.

Jaja, lite om just den oljan,
ha en skön sommar

// Mvh - Jenny

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 527
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar