bra idéer på ridskola..

B

BeastieBabe

Vad har du för superidé som skulle göra livet lättare/bättre för stallpersonal, elever och hästar på en ridskola? Du har säkert ridit på ridskola själv och tänkt "åh det skulle vara jättebra att ha här" :)

Mina idéer:

5-7 uppbindningsplatser istället för boxar (dvs bygga ut eller planera det så) så att veterinär och hovslagare alltid får plats även om vissa hästar behöver stå där vid daglig skötsel.

Skötrum med tavlor och lite info om alla gamla hästar som lämnat ridskolan samt hyllor med varsin kundkorg åt alla hästar med ryktsakerna i.

Tvättrum med tvättmaskiner och vask att skölja bett i och handtävtta saker i och ett torkrum i anslutning med effektiv torkning för täcken och annat som ska torkas.

Låst foderkammare, för att elevnävar inte ska kunna greppa en näve havre och smyga ut till favorithästen eller leka med fodret på annat sätt ex. "spilla" nån liter vatten i tunnan med torr betfor så att man efter 2 dagar möts av en cementkaka i botten som bara kan svällas bort.

Sv: bra idéer på ridskola..

Något som jag tycker att alla stall, men framför allt ridskolor, borde ha är någon form av fast "uppsittningsramp", så att man kan sitta upp utan att tynga snett på sadel och häst. Gärna ett par stycken, så man slipper köbildning.

På min förra ridskola fanns bara en pall, och det var ett himla flyttande och springande med den i paddocken. Tycker dessutom inte om flyttbara pallar eller stegar eftersom jag har varit med om att hästar har snubblat eller trampat på dem, och i flera fall skadat sig.

Utanför medryttarpållens stall står ett gammalt mjölkbord som vi sitter upp från, och det är verkligen hur bra som helst - ingen risk för att hästarna ska skada sig på det, och bara för oss ryttare att lägga benet över hästen så är vi uppe. :bow:

Sv: bra idéer på ridskola..

Tänkte berätta vad vi har på min ridskola.

Hovslagaren/veterinären fixar alltid hästarna i stallgången så vi behöver inte bygga ut ;)

Vi har ett teorirum med massa sånna där saker. Även hallen som är ansluten till våran sadelkammare har massa tavlor med hästens anatomi och sånt...

Varje häst har även en tygpåse med varsin borste + hovkrats på en krok utanför. Jätte praktiskt, bara att hovkratsarna får fötter ibland å hamnar i andra påsar ;)

Vi har en vask eller vad man ska säga i sadelkammaren där vi tvättar betten å så... Även en tvättstuga med tvättmaskin och sånt, fast det är i ett rum inne i sadelkammaren ;)
Precis emellan sadelkammaren och stallet finns det en liten "hall" eller vad man ska säga, där hänger våra sopkvastar och dörren upp till höloftet. Det finns även pinnar som sticker ut ur väggen som man kan hänga massa täcken på så de torkar.

Vi har ingen låst foderkammare på det sättet, bara med sån dära pinne eller vad man ska säga som man skjuter åt sidan, men det är ändå ingen av eleverna som går in där förutom vid fodring.

Ute på stallplanen har vi även en fast stor "stege" eller vad man ska säga, som en trälåda med staket på två sidor så man inte ramlar ner om hästen puttar en eller om man tappar balansen och trappsteg upp så man inte måste hoppa upp en meter på "lådan" ;)

Ska jag säga det själv så är "min" ridskola väldigt fin och organiserad :)

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka