Bra i skogen..bedrövlig i ridhus..!

S

Sudd

Blir så himla brydd över min polle just nu...Han går som en klocka i skogen i alla gångarten..Alltså hur bra som helst, väldigt lättriden och lyssnar superbra. Stressar inte upp sig alls.
Sen när man åker in i ridhuset blir han som helst förbytt...hoppar o far åt alla håll. Stressar runt, ligger på som attan och vill inte sakta ner eller lyssna mycket över huvud taget..galoppera går nästan inte ens att tänka på då han tar i och racar runt hela ridhuset, plus att han gör tokryck och bara plöjer på !!
Han är van att åka iväg rätt ofta så jag tror inte det är stressande med själva åkandet och så. Väldigt lätt att lasta och cool att åka med.
Som sagt, vi har åkt väldigt mycket till ridhus och så här brukar han inte göra..visst ibland kan han vara lite piggare men då räcker det med att trava av han lite innan man börjar jobba ordentligt..Men nu är han helt hopplös.!!
Han är nyligen igenomkollad så jag vet att han är fräsch..
Vad kan detta bero på ? Bara glädje över att komma till ridhuset, eller nåt annat. ? Ska man bara fortsätta att åka regelbundet och hoppas på att det löser sig.
Känns ju liksom lite slöseri att slänga ut massa pengar på tränare i ridhus när han beter sig sådär. Och retfullt är det ju när jag vet att han går som en klocka hemma i skogen. !
:(

Sv: Bra i skogen..bedrövlig i ridhus..!

Kan det vara just ovana av att gå i ridhus som spökar? Eller har du kanske tränat lösgalopp, löshoppning i ridhus? Eller är det helt enkelt så att han tycker det är jobbigt att gå i ridhuset, det är ju trots allt oftast lite mörkt och instängt och den naturliga famåtbjudningen tappas oftast. Eller kan det vara så att både du och hästen hamnat i en vana, dvs. åktur till ridhuset = bus? Det är ju lätt hänt att man omedvetet börjar förbereda sig och vänta på att det kommer hända och på så vis skicka signaler till hästen som gör att det blir en självuppfyllande profetia.

Min donna har varit (vi jobbar stenhårt på att komma ifrån det) precis likadan. Klart att man kan vara pigg och busig i skogen också, men då lyssnar man i alla fall på vad matte har att säga. I ridhuset kör vi ridning rodeo-style. ALLT är farligt, läktaren, dörren, spegeln, skuggor, ljusare fläckar i underlaget (och då menar jag i storleksordningen ett sågspån) och resulterar i en serie luftsprång. Tokryck när man kör tempon i klass med SM-finalen i galopp varvas med kort, kort tempo i kombination med bocks-språng i varannat steg. Trav på volt är ett test på voltstart på travbanan. Dessutom är hon spänd och är det andra hästar i ridhuset är det också en källa till bus, bocksprång och läskigheter. Ute på banan är vi som i skogen, dvs. en annan häst. Problemet är heller inte något som alltid funnits utan har kommit smygande nu i vinter.

Vi kom fram till (gissade) att i vårt fall beror det på ett antal faktorer;
* Ridhuset var när hon var liten/yngre det ställe vi tränade lösgalopp och löshoppning i. Det fanns alltså alltid plats för lite bus. Det är också där vi släppt henne lös när underlag i hagar och på ridvägar gjort att hon har haft ett behov av att galoppera och bocka av sig lite.
* Det är jobbigt att gå i ridhuset. Det är mörkt, instängt och lite mindre = man måste samla sig lite mer för att få plats. Samtidigt är
det en väldigt skarp dam med mycket egen vilja. Vi testar gränser varje dag för att se vem som bestämmer. Ridhusproblemen var/är helt enkelt ett symptom på att hon inte respekterade/r mig som ledare. När det är jobbigt kopplar vi bort vad matte säger och kör lite andra övningar som gör att matte måste fokusera på annat (och blir trött snabbare också :smirk: )
* Ovana och ond spiral. Min tjej har pga. olika anledningar blivit riden mycket själv, dvs. det är sällan vi har sällskap på banan eller på ridturen. Det blir därför lite spännande när det kommer hästar på ridpasset. Hästen spänner sig lite, matte spänner sig och försöker undvika situationen = ger hästen signal om att det är något man bör passa sig för vilket leder till att matte spänner sig mer osv. Man är inne i en ond spiral.

Vad vi har gjort för att jobba oss ur situationen är dels att börja med ledarskapsövningar från marken samt rannsaka hur vi beter oss i kontakten med hästen. Ett enkelt exemel är att vi slutat handmata henne, även om det har varit i belöningssyfte.

Vi har också tagit hjälp av en tillridare som hjälpt oss att bryta den onda cirkeln, dvs. jag måste få tillbaka lugnet och självförtroendet för att kunna skapa en lugn häst i ridhuset. Han har dessutom hjälpt oss med att förstärka de väldigt konsekventa ramar vi måste ha till vår donna, eftersom hon är så stark i psyket. Det är så lätt hänt att man accepterar ett halvt felsteg som sedan blir ett helt osv.

Och sist men inte minst, jag kör innan varje pass numer avslappningsövning, tänker igenom vad jag vill ha ut av passet, och försöker känna mig lugn och glad. Det är märkligt vad mycket mitt humör påverkar hästen. Sedan har jag tur som har hjälp av otroligt duktiga människor, som både finns väldigt nära, i både min tränare och tillridare.

Lycka till!

min pälle blir också lite förbytt ibland när vi kommer in i ridhuset, men ja tror det beror lite på hans humör. ja tror han hatar ridhuset..elelr så...

är det fler hästar i ridhuset än när du rider ute i skogen? fler okända hästar i närheten av ridhuset kanske? eller är det kanske du som signalerar "fara" till honom genom att mer eller mindre undermedvetet tycka att du måste visa upp er för eventuell publik i ridhuset och känner dig lite besvärad över det? reagerar han samma och du åker iväg och rider i en paddock eller annan skog istället för ett ridhus? Börja med att lista ut vilken faktor det egentligen är som gör att han förändras!

Och försök lista ut vilken känsla det är som gör att han rusar. Är det av nyfikenhet/glädje han blir okoncentrerad, är det för att han tycker det är tråkigt eller jobbigt med det tyngre underlaget som han protesterar och försöker hitta på egna sätt att roa sig eller är det för att han är osäker/rädd som han försöker fly?

sen när du listat ut varför han gör som han gör blir det väldigt mycket enklare att ta itu med problemet!

Min häst är lite lika dan som din. Det har varit jobbigt och lite hysteriskt när vi varit i ridhus och tränat för instruktör. Det behövs inte så mycket förrän min häst ska bli väldigt på tårna. Nu har jag börjat göra så att jag går dit lite oftare (även om det är trist att rida i ridhus, men just för miljöträningen) och så rider han och jag i ridhuset utan att tränaren är där. Då går det mycket bättre. Jag hoppas att detta ska leda till att även träningen för intstruktör går bättre i framtiden...

Har du möjlighet att åka till ridhuset lite oftare, och rida själv utan tränare? Jag rider korta pass och sitter inte och harvar när vi är själva, ser det som just miljöträning. Ska väl säga också, att på ridbanan hemma och även i ute i naturen är det betydligt lugnare, om än inte helt avslappnat alla gånger :smirk:

Lycka till!

Han har fått rätt mkt kraftfoder och jag vet inte om det är det som har satt griller i huvudet på honom. Han brukar inte alls bete sig på det här viset. Jag har dragit ner lite på kraften nu så får vi se.
Jag har varit där 3ggr nu, 1ggr i veckan utan tränare. Och vi har bara varit 3-4st i ridhuset och det har varit lugna hästar som inte brallat runt..
Idag var han jättecool att rida ute iskogen trots att det blåste storm nästan, så jag vet inte om nerdragningen på kraftfodret redan gett resultat..Vi får väl se..Jag ska in till ridhuset igen på Tisdag och rida lite själv med ett par kompisar bara. Sen på Lördagen är det träning för tränaren..vi får väl se hur han beter sig. Spännande ska det bli.!

Tog in min kille i ridhuset och han vart som förbytt!! Det var mer rodeogalopp och flängande än det brukar vara. Min teori var att han tyckte det var skönt med lite fast mark under hovarna. Han coolade ner sig efter en stund, men galopp funkade inte. Vårkänslor kanske??

Tänk vad lite kraftfoder kan göra, jag har dragit ner lite på honom nu och nu i helgen när vi var in till ridhuset var han hur cool som helst. Precis som vanligt med andra ord...Skönt.!! :banana:

oj vad jag känner igen mig i det du skriver och även andra.
Jag satt just själv och funderade på om jag skulle skriva ett inlägg...

Min lille pålle brukar vara lugnet själv, nästan för lugn ibland, egen motor men absolut aldrig het.

Men i vinter har han varit som galen, fast bara när vi ska till ridhuset??!!
Hemma eller i skogen är han sitt vanliga lugna jag, sen är det träning-då blir det brall VM, bocksprång och annat som inte är så kul. Han börjar bli prillig redan när vi tar tyglarna men det är i galoppen han exploderar.

Jag vet inte vad jag ska göra...börjar misstänka att det är denna onda spiral som någon talade om...han känner att jag är orolig och då blir det värre..

kan tillägga att vår första tävling i år gick åt skogen...den var i ridhuset och han brallade i galoppen i vanlig ordning..suck...

Jag kan inte dra ner på fodret för jag ger inte så mycket tycker jag...dock var det där med att någon annan rider honom kanske ett bra tips...för att få ur honom det värsta och att jag får bygga upp mitt självförtroende igen...

Har det med vintern att göra tror ni? :confused:

Det har nog med vintern att göra skulle jag gissa på ;)
Min pålls är likadan, förra året då vi var och red regelbundet i ridhus varje vecka var hon helt galen vintertid, for som en tok, bockade som en rodeohäst, blev "rädd" för saker på läktaren o.sv

Jättelivat med massa hästar som galopperade/travade samtidigt tyckte hon :D

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama