Bra hundtränare

coolia

Trådstartare
Det är en vän till mig som har fått problem med sin hund. Det är hennes andra hund så hon är ingen nybörjare men nu behöver hon hjälp att lösa knutarna. Jag bor inte i närheten och jag är ju förstagångshundägare så jag har inte så mycket kunskap själv. Hunden (i mina ögon) verkar understimulerad men när jag ens antyder det så går hon i taket. Hur hittar man någn som kan hjälpa? Min vän är lite speciell så i detta fallet misstänker jag att man måste vara duktig på att ta folk i första hand och inte i första hand en hundtränare om ni förstår vad jag menar. Vill inte hänga ut henne för mycket heller men jag vill gärna försöka hjälpa till att hitta någon som kan hjälpa.

Hur bär man sig åt för att hitta tränare? Den lokala hundklubben är enligt henne usel så hon slutade att gå på valpträffarna med klubben. Var kan man annars leta? Uppfödaren är tydligen inte vettig heller, annars hade man ju vänt sig dit.

Jag har googlat lite men det är ju supersvårt att veta bara efter att ha tittat på en hemsida om det ens finns.

Sv: Bra hundtränare

Man kan ju tänka sig att hon inte gillar vad du, uppfödare och tränare säger för att de har rätt, och för att hon inte vill jobba utan få en quickfix helt enkelt.

Då blir det svårt att hitta en bra tränare.

Jo det är ju det som är så knepigt. Varje gång som jag pratar med henne så är hon bekymrad över att hunden är så besvärlig. Antagligen duger väl inget. Men hon sa idag att hon skulle vilja ha tag på någon bra tränare men hon vill inte ringa runt på vinst och förlust. Synd att den lokala klubben var så dålig (enligt henne) annars är det ju en bra start att höra med dem som bor i området.

Problemhundsutredare finns det väl i varenda buske, var i landet är det?

Sen är det ju frågan om vad hon är ute efter, att träna tävlingslydnad eller få hunden att sluta dra i koppel eller vad det nu kan va.

Problemhundsutredare finns det väl i varenda buske, var i landet är det?

Sen är det ju frågan om vad hon är ute efter, att träna tävlingslydnad eller få hunden att sluta dra i koppel eller vad det nu kan va.

Hon bor nära Skövde. Det är inte tävlingslydnad utan just att hunden ska sluta dra i kopplet och sluta skälla så mycket.

Du kan ju kolla här:
http://www.canis.se/gensider.php?gid=6&s=1

Sen beror ju på vad din vän anser vara en bra tränare, det finns ju allt från CM till köttbullsnördar (Ja jag vet, extremt förenklat, mer för att få fram vad jag menar).

Om hon anser att CM är en guds gåva till hundar så funkar det nog inte med en IMMI utbildad instruktör, som exempel. O naturligtvis tvärtom.
Själv brukar jag kolla vad instruktörerna har för utbildning i bagaget, av för mig okända instruktörer som inte skriver vad de har för utbildning går bort. Är de däremot utbildade av Hundutbildningsgruppen så är de intressanta.

mvh

Jag tror inte hon ens vet vem CM är (hon har aldrig pratat om honom i alla fall) men vad vet jag. Ärligt talat så är hon inte alls påläst om hundpsykologi eller hundträning utan hon är en person som bara vill ha en sällskapshund. Men en lydig sådan...Förra hunden blev aldrig helt rumsren och jag förstår ju varför nu när jag själv har hund:crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 996
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka