Tycket i höstas att jag fått ett kanon hösilage (se analys). Jag har 3 hästar som inte rids, den ena 25 årig halvblodsvalack, den andre 2 årigt halvblodsto, tredje är ett 9 årigt dräkrigt halvblodssto. 25 åringen har nu börjat tappa i hull och 2 åringen tycket jag hela tiden ligger lite på gränsen. Dräktiga stoet är i bra hull men nu börjar hon närma sig fölning (beräknad 19/4) så ska jag kompletera även hennes foderstat med tanke på att dom andra 2?
Hösilage analys:
Torrsubstans 76%
smrp 68 g/kg
Energi 7.5 MJ/kg
Ca 4,4 g/kg
P 2,2 g/kg
Mg 1,4
Dom får ca 18 kg hösilage vardera, 2 mål var för sig inne och 2 mål tillsammans ute. 2 årigen och 25 årigen får oxå 1 kg havre vardera, dräktiga stoet får en svätt havre då hon är lättfödd.
Jag trodde inte i höstats när jag fick analysen att jag skulle ha några problem med för tunna hästar? Kan för bra hösilage ha motsatt effekt, att dom inte kan dra nytta av det?
Å vad ska jag kompletera med? Mer protein känns ju hel knäppt eller?
Tacksam för hjälp
Hösilage analys:
Torrsubstans 76%
smrp 68 g/kg
Energi 7.5 MJ/kg
Ca 4,4 g/kg
P 2,2 g/kg
Mg 1,4
Dom får ca 18 kg hösilage vardera, 2 mål var för sig inne och 2 mål tillsammans ute. 2 årigen och 25 årigen får oxå 1 kg havre vardera, dräktiga stoet får en svätt havre då hon är lättfödd.
Jag trodde inte i höstats när jag fick analysen att jag skulle ha några problem med för tunna hästar? Kan för bra hösilage ha motsatt effekt, att dom inte kan dra nytta av det?
Å vad ska jag kompletera med? Mer protein känns ju hel knäppt eller?
Tacksam för hjälp