Bra hinder/bomövningar för unghästar

M

M_Q

Har ni nå bra tips på olika hinder och bomövningar ni använder till era unghästar på "basic nivå" ??
Kan va bra med tips för variationens skull!

Sv: Bra hinder/bomövningar för unghästar

Jag puttar upp den här :D

Jag puttar också lite!

Det finns mycket övningar i olika hästböcker, exempelvis Unghästen av Klimke, finns ofta att låna på bibblan.
Annars brukar jag lägga 4 bommar där ena änden är upphöjd på varannan åt ena hållet o åt andra åt andra hållet.
Gör du detta på böjt spår kan du även variera steglängden genom att rida långt ut resp långt in.
Höjden kan man variera efter hur mkt hästen orkar, detta går ju bra att tömköra över med.
Sedan kan man lägga ut galoppbommar, enstaka eller i serie om hästen kommit så långt.
Jag lägger ofta dubbla eller tredubbla avstånd, alltså två travbommar med normalt avstånd emellan, och sedan hoppar jag över två bommar och lägger nästa där, då får hästen tänka mer och titta sig för.
Finns säkert många sätt, men så här brukar jag göra.

Jag kan rekomendera böckerna Hopplära Strömsholmsmetoden samt Utbildning av den unga hästen.
Två jättebra böcker med massvis av övningar och tips!

Till mina unghästar använder jag mig mycket av bommar både på rakt och på böjt spår för att träna taktkänslan i traven.
I galoppen är det toppen med små hinder på långsidorna för att hitta rätt avstånd och få hästen att lyssna osv..

Men som sagt, jag rekomenderar verkligen dessa två böcker! :)

Rider en häst som är väldigt säker på hinder, så då brukar vi ha lite svaga titthinder. Bommar på marken snubblar hon över så vi tränar halvhalter väldigt mycket så hon lyssnar och blir uppmärksam, och inte nudda bommarna, detta på rakt spår. Både i skritt och trav, galopp är hon inte redo för än.

Jag tränar min unghäst mycket på bommar. Tycker det är kanonbra!
I början red jag "vanliga" travbommar, men nu rider jag lite varierade.

Upphöjd på ena sidan (varannan höger och vänster), varannan upphöjd (helt eller varannan hög.-vän.) -varannan liggande, på böjt spår med yttersidan upphöjd, på böjt spår med varannan sida upphöjd o.s.v.. Det finns många olika varianter. Prova det mesta du kan komma på!

Min unghäst reagerar också olika beroende på om jag använder "block" eller hinderstöd på de bommar jag höjer upp.

Lycka till! :)

Jag har hittills ridit enbart markbommar, men nu började jag med att höja varanna ända som andra här beskrivit. Oftast 4 i rad. Sist jag tränade längde jag mellanrummet med 10 cm mellan bommarna efter att hon gått normala mellanrum några ggr. Gud vad fint hon gick dem, sträckte riktigt superfint på benen :love: Alternativt kan man korta mellanrummet med 10 cm för att träna uppmärksamheten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Veckans bana är en av hopptränaren Ann Hellströms favoriter. - Det är en mångsidig övning, du kan använda den på allt från unghästar...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 709
Senast: Viva
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama