Bra grundridning, Vad (o hur) är det? Balans, frammåtbjudning, elasticitet, samling??

I

Ignalina

Har haft ett hårt år där jag fått inse att min grundridning aldrig varit det den borde och att jag inte har de kunskaper jag behöver för att få en liksidig häst med framåtbjudning och elasticitet i sina rörelser. Jag har under de år då ridning kännts fantastisk blivit "buren" av min ridlärare som hela tiden sagt åt mig vad jag ska göra, men jag frågade aldrig varför... Nu vill jag ha tips på olika tänk, övningar och träningsprogram - allt med hänvisning varför så att jag själv (och kanske någon annan?) har möjlighet att lära mig.

Så " Bra grundridning, vad och hur är det? Att rida hästen i balans, med en ärlig framåtbjudning och elasticitet i sina rörelser och slutligen samling.

Är super glad o tacksam för alla tankar och svar! :bump:

Ignalina

Sv: Bra grundridning, Vad (o hur) är det? Balans, frammåtbjudning, elasticitet, samli

Det var inte mycket svar...!

Kan väl starta lite, för mig är bra grundridning någon som sitter hyggligt bra (behöver inte vara perfekt) som kan inverka på rätt sätt. Sitter ryttaren rätt (inte rullar ihop sig, eller drar upp skänklarna) har denna en betydligt bättre kroppskontroll än en som bara flyger runt sas, vilket ju såklart ger ett bra försprång när det gäller att få kroppskontroll på hästen. Det blir ju så mycket lättare att hitta den rätta känslan, även att veta när den infunnit sig. Sitter man tokigt kan den bra känslan gå en förbi på ett annat sätt (man känner inte på samma sätt). På så vis kan den ryttaren även känna och korrigera småfel på egen hand. Det är också så mycket lättare att få en häst att gå fint när man inte stör den (t.ex. genom att flaxa i tygeln eller studsa i sadeln), det blir mer harmoniskt bara där.

Jah, lite svar iaf : P

Sv: Bra grundridning, Vad (o hur) är det? Balans, frammåtbjudning, elasticitet, samli

Nä jag vet, tyckte när jag startade tråden att det skulle vara intressant att höra vad alla har att säga...

Den delen hade jag inte funderat på, men jag håller helt klart med dig! Finns väl knappast något som borde försvåra för hästen mer, förutom illa tillpassad utrustning kanske?

Jag har även funderat lite på det här med hur man tränar, uteritter (underlag där samt vad man gör), på banan (samma där samt hur mycket, antal upprepningar) Hur man tränar sin häst (i allmänhet) för att få bästa resultat...

Jag ska nu sätta igång min pålla igen och har bestämt att rida så mycket i skog och mark som möjligt, och då inte rida bara rakt fram utan sträva efter eftergift och kanske någon sånär form (hon går fram som ett tåg i vanliga fall). Gick finfint i förrgår :D (jobbade riktigt fint stundvis bakifrån och genom rygg och sökte sig neråt (fick vara rätt lång och låg). Men vad trors? Är det bra? Tänkte träna varannan dag och då rida ut varannan gång och annars tömköra och longera, samt jobba vidare med inkörningen...

Välkommen till klubben!

Jag har också fått inse att jag egentligen inte har någon vidare grundridning heller. Jag upptäckte det väl iom inridning av våra unghästar, att jag har behövt hjälp med det allra enklaste.
Nu tränar vi för en superduktig tränare som i korta drag jobbar med:

1. Ryttarens sits, hållning, hjälper
Att jag på olika vis får prova olika sätt att sitta, tills jag känner vad som är rätt. Hjälper mig att avgöra om jag sitter rakt, i balans.

2. Inverkan på hästen
Förklarar så att jag förstår, vilka hjälper som gör vad för hästen, och varför. Låter mig prova och känna hur det fungerar.

3. Hästens form
Hur jag jobbar med hästen bakifrån och fram, utan att sätta spänningar och motstånd i hästen. Hur hästen måste röra sig för att bli stark och hållbar, hur jag känner när hästen gör just så.

I slutänden har jag insett att jag muskulärt är rätt sned, och jag är oliksidigt stark med oliksidig muskelkontroll.
Så, nu jobbar jag med mig själv, min kropp för att få ordning på den.
Sedan har vi ffa sett att höger bakben är svagare, så nu jobbar jag med att bygga upp det, med mycket arbete utan ryttare(så att jag inte ska sabba så mycket). När vi båda sedan är mer liksidiga och starka, ska vi gå vidare i utbildningen.

Så, mitt tips är en BRA tränare som kan förklara så att DU förstår. :idea:

Det lät super, jag har bara svårt att hitta tränare som säger vad exakt vi gör och framförallt varför. Kvinna jag ridit för hittills med den här hästen är jätte duktig men jag har missat att fråga, antog bara att hon skulle säga det om det var något jag borde tänka på... Så ska nog berätta för henne hur jag vill ha det i fortsättningen.

Är medveten om att jag också är olika musklad men jag har även någon typ av låsning i ena sidan som jag ska söka hjälp för. Att behöva hjälp att massera loss ena axeln ett par gånger i veckan är inte bara jobbigt för mig utan för min familj också... :p

Tack för bra svar :)

Jag trodde jag hade en låsning (för ett par veckor sedan) men det visade sig vara en överbelastning... alltså, mina axlar hade dragits fram så mycket så att det blev en typ av sträckning.... Usch och fy! Så nu får jag verkligen se till att träna på min hållning! (bara på tal om låsning)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
498
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar