bra galoppträning?

M

missen

hej, är det någon som har nåt tips på att få igång
en travares galopp??

Jag har ett varmblod som jag ska börja träna upp
från grunden. Inga muskler och ingen kondition finns.
Något förslag??

Tack på förhand!! / Linnea

Sv: bra galoppträning?

min travare (som bara blev inkörd inom travet, satsades aldrig på) gick själv över i galopp när han tyckte att jag bad honom trava för fort (inte nån hög hastighet ändå), så jag lärde in det och har sedan dess övar på skillnaderna mellan galoppskänkel och drivningen i trav. fungerar helt ok, dock har han svårt för höger galopp, men vi tränar den på en volt på ridbanan

Börja i skritt!!
Ingen idé att köra igång med varken trav elelr galopp om det är okontrollerat...

När du tränat konditionen ordentligt och byggt lite muskler så kan du börja galoppera i uppförsbacke.

Tänk inte på galoppen förrän hästen har fått upp muskler och kondition!
Ta det första halvåret/året till att skritta igång hästen ordentligt, tömkör och rid i skogen för att bygga "ridmuskler" och låta hästen hitta sin balans med ryttare på ryggen och på böjda spår. Ta sedan traven och sist galoppen...

När hästen är redo att galoppera går det ganska lätt, och då behövs inte så mycket fart eller uppförsbackar för att hitta galoppen. :)

Jag har lite olika "steg" som jag tycker man bör klara galant innan man tränar galoppen:
Kunna flytta hästens bakben, höfter och bäcken som man vill. Och ha känslan för vrt den sätter bakbenen och vilket ben som används när.
Samma sak med hästens bogar - kunna känna att lika mkt vikt läggs på båda och att hästen inte låser sej
Ha en häst som söker sej BRA främåt/nedåt med avslappnad rygg.
Kunna utföra bra öppnor och slutor i skritt och trav
Kunna göra halvhalter utan större signaler, och istället för att rida framåt efter halvhalten få hästen mer uppåt med mer bärande energi från bakbenen.
Kunna styra varje kroppsdel i varje steg på hästen och ha kontroll på sin egen kropp.
Har en häst som inte stressar upp sej i de här momenten.

Då kan man träna fattningar. Befria innerbogen och för bak din ytterhöft + känn att du har kontroll på ditt innerben så du fortfarande sitter på inre sittbenet.
Sedan känner du galopptakten i din egen kropp, håller kvar hästen i balans (som du då kan eftersom du kan korrigera hästens kropp och avslappning + tempo) och låter den inte trycka in eller ut någon kroppsdel utom det du själv begärt. Sen är det bara fattningar som gäller. Och att du hellre tänker att du "fattar om" galoppen med en halvhalt med uppåttänkande än att du låter hästen rulla på. Och att du korrigerar om hästen trycker med någon kroppsdel eller spänner sej.

Tycker du det är överdrivet att lära in allt det här innan du tränar galoppen kan du istället fokusera på att hålla hästen rak. Förhållning i tygeln om hästen trycker med bogen så den lutar lite, och rätar ut rumpan om det behövs. Halvhalterna måste däremot sitta. Och att du befriar innerbogen i fattningen. Det är fattningar och övergångar som tränar hästen mest inför resterande galoppen. Ingen idé att bibehålla en galopp som bara blir sämre för varje språng.

Börja med de andra gångarterna, hos travaren brukar traven vara svårtast att få till av erfarenhet för när hästen väl "fattat" galoppen bruakr den sitta där.

Vi hade tidigare problem med galoppen kan man säga, högergalopp var något som pålle tyckte var omöjligt och ville inte änns försöka för att det var för svårt. Och jag har inte brytt mig i att galoppera så mycket men bara skritt är tråkigt. Så jag jobbade med traven och för att få till traven någorlunda behövde man rida igenom skritten och veta var man hade alla ben. Efter någon månad fick jag senda en kick av att jag var tvungen att prova galoppera i höger varv för jag fick för mig att täna galopp fattningar ett pass. Och då funkade den faktiskt, den var till och med bärigare än vänster galopp. Men fick höra av en tjej att det kunde bero på att hästen var tvungen att fokusera på att blansera upp sig den blev "rundare och mer samlad".

Detta var för flera år sedan och jag hade inte en tanke på att försöka stärka galoppen utan tänkte snarare "jag gör väl något annat om inte galoppen funkar". Nåja det visade ju resultat.

Precis :) Roligt att höra att det fungerade för dej, för jag har inte kommit till att träna galoppfattningar på min häst än :p vi är fortfarande i stadiet till att förbättra skritten och traven. Hästen kan redan fatta galopp, men det är i dålig balans och ofta inskjutande bog, så vi satsar på att bygga upp grunden bättre innan jag försöker förbättra galoppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 690
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 847
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama