bra första hund?

A

Alpin87

är en cavalier king charles spaniel en bra förstahund?
hur känner ni för att gå ut på mornarna med vovven?

Sv: bra första hund?

Alpin_87 skrev:
är en cavalier king charles spaniel en bra förstahund?
hur känner ni för att gå ut på mornarna med vovven?

ja den lär ställa till med föga problem för dig.

Det är väl härligt o komma ut i tid hahahaha *not*
men när man väl klätt sig o är ute är det ju helt okej.

Det är nog en bra förstahund. Men det beror ju helt på vad man vill göra med hunden. För mig skulle den vara en rätt dålig förstahund då jag vill jobba med och aktivera min hund ordentligt. Visst kan man säkert det med en king charles, men det finns ju raser som är mer lämpade för det, även om jag kanske valt en lite udda ras för det ändamålet, men en ras som passar mig iaf. :angel:

Och mornarna, ja, har man en morgontrött hund som inte gillar regn/blåst så är det bara att klä på sig och lida ikapp med hunden ;) Nej men man vänjer sig och som PIRU påpekar så är det värsta att ta sig ut. Mina "jag tar bara en sväng runt gatan" planer (när det är dåligt väder) slutar ofta i att jag går runt hela kvarteret iaf :D

Min hund är mycket morgontrött av sej o regnar det ute kan hon minsann hålla sej hela dagen,tvärstopp på trappen vid regn:D , så där blir väldigt sällan ngr promenader före 9.30 ;)
med valpen går dock sambon ut innan hans jobb vid 06, då blir det lagom för hans andra promenad när vi går ut!

fjutten skrev:
Det är nog en bra förstahund. Men det beror ju helt på vad man vill göra med hunden. För mig skulle den vara en rätt dålig förstahund då jag vill jobba med och aktivera min hund ordentligt. Visst kan man säkert det med en king charles, men det finns ju raser som är mer lämpade för det, även om jag kanske valt en lite udda ras för det ändamålet, men en ras som passar mig iaf. :angel:

Fast nu var det ju en cavalier hon pratade om, inte en king charles...

Cavalieren rekomenderas ofta som förstahund och många är lugna och "lätta" att ha att göra med. Jag tycker att cavalieren i böcker och dylikt framställs som väldigt enkel att ha att göra med och att den knappt behöver aktivering alls. Så är inte fallet.
Vår cavalier (och även de flesta andra jag känner till) är mycket aktiv, gillar att träna och hålla igång både fysiskt och psykiskt. Men självklart kan en hund på 8 kg inte vålla lika mycket bekymmer som en större hund. Du är ju fysiskt starkare, åtminstone...
Det man ska vara noga med är att kolla att hundens föräldrar, och även längre bak i släktledet inte har hjärtproblem, vilket är vanligt inom rasen.
www.cavaliersallskapet.net finns info om rasen

Jag gillar att gå ut på morgonen. Oftast gör jag bort långa promenaden redan då om tillfälle ges!!

Att säga att en viss ras passar som förstahund är väl att ta i, enligt min mening. Vet man vad man vill med sin hund och är beredd att lägga ner tiden på den så passar väl egentligen vilken ras som helst.

För övrigt är morgonpromenaden min favorit! (helst i fint väder, men annars också) Vi brukar vara ute 1-2 timmar på morgonen.

Jag är inte så jätteförtjust i morgonpromenaderna. Men som någon sa, när man väl är ute är det ganska roligt. Och en planerad kortare promenad blir helt plötsligt mycket längre.
Är jag väldigt trött och långsam brukar mina hundar roa sig själva när vi är ute.

oops :crazy:
det blev nog lite konstigt med min egen förkortning ja, borde skrivit cavalier king kanske?.. jag kan ju erkänna att jag inte är världsbäst på spanielraserna, cavalier och king charles ser ju ganska lika ut :angel:
Men de CAVALIER king charles som jag träffat har varit trevliga sällskapshundar :D

Och nej, att säga att en viss ras är en bra förstahund kan vara mkt missvisande. Beror ju på både ägaren och hunden om det blir en bra förstahund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka