E

elsaa

Hur ser "rätt form" ut, för en - hyffsat omusklad häst som inte orkar bära sig ordentligt än?

Hur uppnår man den?

Vad kan man göra för att förhinda att hästen går med huvudet i vädret eller lägger sig på bettet?

Vill ha utförliga, tydliga & pedagogiska svar:D
Annars förstör jag hästen :crazy: (brukar få folk att reagera och gräva fram sina kloka åsikter:angel: )

Sv: Bra form

liten3.jpg

liten1.jpg

Framförallt galoppbilden tycker jag är en bra form. Den översta är han lång och låg på, men ändå inte framtung. Orkar inte förklara, utan lägger bara in bilder. Men tömkörning och longering har hjälpt mig mkt.

elsaa skrev:
Vad kan man göra för att förhinda att hästen går med huvudet i vädret eller lägger sig på bettet?
Det finns tyvärr många som bemöter det höga huvudet genom att såga ner hästen eller att låsa händerna, men försök att ha mjuka, följsamma och lugna händer. Det vill säga att var stilla och försök koncentrera både dig själv och hästen på nått annat. Då lugnar sig förhoppningsvis huvudet också ;) Rid istället för sätet och skänklarna, ett höjt huvud beror ofta på hård / stum hand.
Lägger den sig på bettet gäller samma sak, försök rida för skänklarna mer. Olika hästar fungerar med olika saker, har ridit hästar som det hjälpte genom att pilla lite med tygeln medans andra fungerar med väldigt mycket sysselsättning. Hur lägger hästen sig på bettet? Är det för att springa eller bara för att "väga"?
Sry, jag är ingen expert men hoppas nått jag skrivit kan hjälpa! Lycka till!

elsaa skrev:
Hur ser "rätt form" ut, för en - hyffsat omusklad häst som inte orkar bära sig ordentligt än?

Hur uppnår man den?

Jag brukar rida unghästar och omusklade hästar i en ganska lång och låg form som man plockar upp hästen ur efterhand som den blir starkare, att variera formen stärker hästen jättemkt även om du bara kan variera den lite när hästen är omusklad men om du kollar på högre utbildade hästar så kan de både gå ien hög och samlad form och i nästa stund gå i en låg och lång form..

Det ät också viktigt att du ser till att hästen inte hamnar i framvikt (alltså går på frambenen).. de ska ha hästen framför skänklarna och ta halvhalter hela tiden och efter varje halvhalt lättar du i handen så att du inte blir stum (men INTE glappa i tyglarna..)
samma sak om hästen inte vill gå i form, ställ den lite men var mjuk i handen och dra inte ner den lätta i handen och få den att aktivera kroppen och bli mjuk och få den att lägga sog mjukt på bettet.

Jag brukar alltid låta unghäster få ligga kvar på bettet ilite hårdare första perioden när de väl har fattat att de ska söka sig till bettet för börjar man redan korrekera det då kan hästen bli förrvirad.. (olika från häst till häst)

Hoppas att du har blivit något klokare nu iaf!
Lycka till!

Jag har rider inte med så mycket fokus på huvudets position och har därför ignorerat det höga huvudet men jag ska ändå tänka på att inte bli för hård i handen och se om det blir någon skillnad. Han lägger sig på bettet när man plockar upp tyglarna nästan som i en protest att han vill gå på långa. Vad kan det vara? Lathet- inte vill jobba, inte accepterat bettet, kanske tänderna eller vad tror du/ni? Ska jag ignorera det och rida på som vanligt fast med mera sits/skänkel? Tack för din åsikt!

Här kommer några bilder på hästen jag rider just nu, som fortfarande är mycket svag.

http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/frvndgalopp.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/trav1203.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a372/Rumpnissen/galoppoigen.jpg

Jag strävar alltid efter en korrekt form, en arbetsform. I fråga om att rida en svag och omusklad häst i låg form är en tolkningsfråga. Det beror på vad man menar med låg. Det krävs trots allt väldigt mycket styrka av en häst att gå låg men fortfarande inte hamna på bogarna.

Det viktigaste tycker jag är att hästen rör sig ordentligt framåt, takmässigt, genom kroppen och till en korrekt kontakt, då brukar det mesta komma av sig själv.

Jag rider aldrig långa pass på svaga hästar, hellre korta och korrekta, i en bra form. Dessutom rider jag väldigt mycket i skritt, och minst 7-8 skrittpauser under varje pass. :idea:

Lycka till!

Okej, jo jag förstår hur du menar och jag tycker du har rätt. Men till saken hör att hästen i fråga är ca 15 år jag har precis börjat rida den och den är under igångsättning så jag vet inte hur han är riktigt, jag får väll testa mig fram. Du beskriver mycket bra vilken form jag ska sträva efter. Så det har jag blivit lite klokare om nu, med alla bilder och allt:bow: :D

Däremot undrar jag fortfarande lite mer i hur jag uppnår detta och som jag tidigare skrev vad jag gör för att förhindra huvudet i vädret/lägga sig på bettet.

Okej! Ja men det verkar ju mycket rimligt. Jag antar att svaret till Lancet även är lite till dig;) En annan fråga bara, när du rider ut - hur gör du/tänker du då? Med form osv.

Det beror precis på vilken häst det är. När det gäller den på bilderna försöker jag mest sitta kvar. ;) Men överlag vill jag ha samma arbete vid uteritt som på banan, strävar alltid efter lösgjordhet och eftergift.

Okej! Men hur får jag honom att söka sig till rätt form då? Han höjer hela tiden huvudet och sänker ryggen. Tränar mycket på lydighet och att få honom uppmärksam på hjälperna då han lätt blir väldigt stark och bara pinnar på. Och för att kunna få honom i en bättre form måste jag väll först få honom mer lyhörd? Tänker jag rätt, eller han någon nått annat tips/förslag eller något att tillägga?

Du är på rätt spår!

Det är itne helt lätt att få en häst att arbeta korrekt genom kroppen. Men övergångar är ett hett tips. Där tränar du ju även lydnaden. Var noga med att han inte krullar ihop sig utan aktiverar bakbenen ordentligt in i alla övergångar. Försök hitta de tillfällen han går bäst och jobba utifrån dem samtidigt som du undviker de tillfällen då han är som värst.

Lycka till!

Du kanske kan försöka rida mer i skogen och off track? Då är det inte så lätt för honom att pinna på och bli stark, utan han måste vara uppmärksam. Samtidigt är det lösgörande och bra ur lydnadssynpunkt, med många svängar, stopp, backningar o.s.v. Dessutom är det muskeluppbyggande eftersom han måste lyfta på benen ordentligt, samtidigt som det är svårt att få den motsatta effekten att han krullar upp sig.

håller med, longering gör underverk. men om hästen är under igångsättning kanske den inte ska gå på för mkt böjda spår? Vet ju inte bakgrunden..

Min häst var jätte springig med longeringen i början och ville inte alls söka sig framåt neråt mot inspänningen. drog iväg i hundra nittio i galoppen å låg i kurvorna.
Men fortsatte jobba med longeringen, tränade mycket övergångar och tempoväxlingar, och nu går han i stadig form å traskar på med rörelse i hela kroppen, frustar och tycker det är jättehärligt. Får igenom halvhalter utan att han lägger sig bakom lod, kan både samla och länga (får t om till riktigt snygga ökningar på min häst som gärna blir symaskin). Å han bär sig i galoppen. märks skillnad i ridningen direkt, om man longerat dagen innan.

Har en bild på just en otränad, omusklad häst i just den form hon behövde börja jobbas i då ("min" gamla tävlingshäst då hos fodervärd nyss igångsatt efter lång vila):

050528-29-020.jpg

Hur du får hästen dit är precis så som man rider annars, dvs rider lösgörande och lydighetsarbete. Jag börjar alltid med alla hästar att stämma av i skritt att jag kan påverka hästen fram-stopp-sväng med sitsen innan jag ens funderar på att göra något annat. Man måste ju förstå varann innan man börjar begära en massa saker. Känslan i handen är superviktig, att man vet när det är läge att ta och GE EFTER, aldrig hänga kvar.

Det är jättesvårt att förklara utan att vara på plats och se hur just dina händer är, och hur hästen reagerar på det du gör.

Gå till bibblan och låna Dressyr med Kyra och kör hennes "ABC"-övning, den är super och bra förklarad också.

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 946
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 888
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka