bra för mage å tarm

Trådstartare
Kan ni skriva upp foder eller annat tuggbart som stimulerar mage och tarmflora som är ur balans.

Har en exemponny och söker fortfarande nått som verkar inifrån och ut. Tror inte på att behandla på kroppen jag vill behandla henne i kroppen.
Oftast när en häst får exsem så är de ur balans i mage/tarm därför söker jag något som stimulerar detta.

Just nu ger jag henne kallpressad rapsolja+foderjäst varje dag som förebyggande men när det bryter ut så vill jag testa andra grejer.

SÅ HJÄLP MIG :D

Sv: bra för mage å tarm

Aloevera-juice brukar vara väldigt effektivt. Dessutom hjälper den till att läka ut ev små skador (inflammationer, sår) som kan finnas i hela matsmältningsapparaten.
Innehåller även mängder av viktiga spårämnen och är ett värdefullt kosttillskott.

Du bör undvika socker samt för hög koncentration av protein (över 100g SRP per kilo kan räknas som hög koncentration) i fodret .

Ersätt rapsoljan med linfröolja. Har hjälpt min häst massor.

Dessutom duschar jag honom en gång i veckan för att motverka hård hud som lättare spricker. Smörjer in med mjukgörande salva eller olja. Har exemtäcke (boett) på alltid. Ser också till att spraya med Equidoux sommarspray mot insekter och smörjer in med olika 4ess salva och superbra salva grön. Equilux tinkur mot svansklåda lindrar om hästen skulle få något klianfall....

Så gör jag med min exemhäst!

Precis, vet många som haft mycket goda effekter på eksemhästar med kallpressad linfröolja.

provade i 2 månader, blev sjukt dyrt oxå. Men funka inte
Ger inget sockerrelaterat krafftfoder=inget pelletrerat eller betfor.

Hon får:
mineraler
hö+hösilage
havre
foderjäst
kallpressad rapsolja.

Gör som du, badar henne ofta för att mjuka upp det hårda få bort död hud, smuts mm som bidrar till kliandet. Smöjer henne efteråt med olivolja.
Jag har lyckas få hennes eksem relativt bra mot vad det var när jag hade henne fösta sommaren när hon var 3 hon fyller 10 i år.
Men somsagt badar man henne inte å framförallt smörjer henne ofta så har hon ett hemskt eksem, lider så med henne.
Nu i sommras var det bäst, halva manen lyckades jag ha kvar på henne med mkt omvårdnad.
Men jag vill försöka hjälpa henne med läkning inne i magen å inte bara på skinnet.

Har haft kontakt med en som gör egna eksempiller, funka inte
Har gett henne antihistamin, funka inte.

Har såklart täcke på henne jämt hon kan gå under tak när hon tycker att solen steker.

Men den kallpressade rapsoljan är väl bättre än den varmpressade iallafall, får tag i de ganska billigt av en bonde, linfröoljan är ju snordyr att köpa. Vart hittar man linfröoljan billigast??

jag har en shettis dam som har sommarexem... köpte henne för ett år sen så denna sommaren var första för mig med exem... tvättade henne o smörjde Nylandershästcreme och självklart exemtäcke...

har nu börjat ge henne B-vitamin och kallpressad linfröolja så vi får se till sommaren om det blivit bättre...

detta sägs också funka mycket bra på exemhästar http://www.basiblock.com/
har dock inte prövat själv än men om det inte fungerar med linfröoljan så har jag kanske tänkt pröva

Du behöver bara ge 1-2dl om dagen .10kg kartong finns på Granngården.Vet ej var man får tag på störe förpackningar.Har själv köpt av en linodlande bonde mkt förmånligt:bump:

Krossat linfrö har min foderhandlare. Sänd ett pm:a så ordnar jag adress...

Kolla in denna hemsida ,de har två preparat som kanske kan vara något http://www.hiven.fi
Lycka till

Njae linfröolja blir väl inte så farligt dyrt. Fast det beror ju på vad man jämför med. Jag köper Zeta linfröolja i matbutik. 26kr per halvliter och jag ger 0,5 till 1 dl per dag beroende på årstid. Håller på att öka upp just nu iför sommaren.

Om du söker på linfröolja finns det någon länk här där man kan beställa hem stora dunkar som ska vara bra. Dock tycker jag att det är viktigare att den är färsk eftersom den påverkas av både ljus och syre...

Du kan också se om det påverkar men vissa hästar får värre exem av stärkelse. Så om du kan och vill prova att ta bort havren och annan spannmål så kan det i vissa speciella fall påverka. Men det är inte så vanligt iofs men kan kanske vara värt att prova?

Basiblock hjälpte inte min kuse. Snarare tvärt om. Det är mycket socker i den och det gjorde det hela värre faktiskt.

Basiblock hjälpte inte min kuse. Snarare tvärt om. Det är mycket socker i den och det gjorde det hela värre faktiskt.

ok... bara att höra åsikter av det slaget också... då alla jag hört bara lovprisat det... har själv funderat på att det är så mycket socker i... därför har jag inte prövat än

hej!
har aldrig haft eksemhäst! men en häst som har känslig mage förtillfället.
jag har alltid haft torkade alger (mineralfoder)till mina hästar och linfröpellets, givetvis oxå kraftfoder varierande beroende på vilken häst jag haft. De har alltid haft en bra päls o man/svans kvalitet.
hovarna hårda o fina hela sommaren trots vädret!
linfröpellets ger jag morron o kväll 1dl var gång så min säck räcker länge!!algerna ger jag på kvällen 1/2 dl.
så det handlar inte om några stora kostnader per månad.

Har aldrig haft någon eksemhäst så jag kanske inte är rätt person att svara men det fuinns ju ett pulver man kan testa som ska hjälpa magen.

microbalans. Gav jag min häst när hon fick rätt rejält med medeciner för att hålla magen i trim.
Finns att köpa både hos vetrinärer, hästsportbutiker(vissa iallafall) och hor foderåterförsäljare.

Hoppas du hittar något som hjälper din häst.

Mvh Clara

Tror det beror lite på varför hästen reagerar. Vissa hästar och människor är ju överkänsliga pga att de har brist på något. I de fallen tror jag att tex basiblock kan vara bra.

Men är det inte det så tror jag att all det sockret kan skälpa mer än hjälpa.

Liknande trådar

H
Foder & Strö Lång historia kort ... Min lillkille hade kolik idag :( vet fick komma ut och vi fick bukt på de hela. Hans mamma är en kolikhäst, har...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: asahes
·
H
Foder & Strö Jag ger min häst biopromin... För min "foderhjälp" sa att det var väldigt bra så skulle vara kul om någon annan visste lite mer om det...
Svar
3
· Visningar
2 270
Senast: oki
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka