Bra Foder ??

P

pooutinoouti

Skall antagligen skaffa en dponny på foder , som jag vill träna och tävla kanske en gång i månan eller varannan månad i Hoppning . Jag hade tänkt att ge den ca. 1 kg hippo bas basic, 1kg kornkross och ½liter betfor om dagen , kanske inte exakt i mått men tror ni det är bra foder för en ponny , sjhälvklart med mineraler och så till sedan oxå.

TACKSAM FÖR SVAR :D pöss haj

Sv: Bra Foder ??

Antagligen får han rätt foder hos sin ägare nu. Så jag skulle fortsätta ge honom de sen kanske man får komplitera när han är i full kondis.

Det låter som väldigt mycket kraftfoder. Hur mycket grovfoder får h*n?

Finns det analys på höet du ger?

Det är inte säkert att det som var en bra foderstat hos förra ägaren blir det hos dig, då ni inte har samma hö att utgå från.
Höet är ju det hästen äter mest av, så det ger störst påverkan. Kraftfodret ges i små mängder i sammanhanget, och bara för att komplettera brister i grovfodret. Man kan alltså inte bygga en foderstat utifrån kraftfodret.

Är det inte bättre att få hem ponnyn först?

Eller varje fall att man vet vilken ponny man ska få hem innan man börjar spekulera över foderstaten? Alla ponnyer är olika.

En foderstat beror bla. på ålder, ras, vad den är tänkt att göra, kondition, värdet på höet osv.

Dessutom vill nog ägaren i sammanhanget ha ett finger med i spelet.

Ska du ge hästen hö eller hösilage? Ska den inte ha grovfoder eller?

det där kan likagärna vara super-perfekt som att det är rena döden för hästen..

räkna på det grovfoder DU kommer att fodra med.. och räkna ut vad ponnyn kommer att behöva.. alla foderstater är individuella..

Självklart skulle jag ge ponnyn samma foder som dess ägare gör, bara att flytta till nytt stall, nya kompisar & ny miljö är en stor omställning för ponnyn.
Vill du sedan gå över till annat foder så gör det succesivt.

Självklart skulle jag ge ponnyn samma foder som dess ägare gör, bara att flytta till nytt stall, nya kompisar & ny miljö är en stor omställning för ponnyn.
Vill du sedan gå över till annat foder så gör det succesivt.
är det superbra att göra så om näringsvärdena i grovfodrena skulle vara väldigt olika?

Jag uppfattar det som att du inte vet vilken ponny du eventuellt ska ha på foder? Isf ska du nog vänta lite med att planera foderstat då det är väldigt väldigt individuellt. :) Ta gärna hjälp av någon som är duktig på det där med foder och gör en höanalys av det hö du tänker använda. (eller om du väljer att använda ngt annat än just hö förresten ;) ) Det som du nämner skulle vara på tok för mkt för samtliga av mina tre ponnyer. Fel foderstat kan faktiskt orsaka väldigt stora problem så man ska vara lite försiktig. Lycka till!

Nej jag har inte tänkt att planera foder staten än bara kika lite på ungefär kostnaderna , SJÄLVKLART ska den få grovfoder , men hur mkt borde räcka UNGEFÄR. Ska ha en d-ponny , ras vet jag ej , ålder ca 8-12 , ellr går det inte att säga alls ? Inte ens ungefär ?
Tack för svaren , MVH Louise

Räkna med minst 8 kg grovfoder och något kg kraftfoder, om du ska räkna en ungefärlig kostnad.

Det kan såklart skilja mycket i pris mellan olika sorters färdigfoder, men havre brukar ligga på några kronor/kg.

Vet du var hästen skall stå, kan du fråga efter en analys på grovfodret som hästarna äter. Är värdena tillräckligt bra kanske ett kraftfoder inte ens behövs, kraftfodret skall endast vara ett komplement om grovfodret inte täcker behoven hos hästen. Hästar är först och främst grovfoderätare, ibland är ju värdena inte tillräckliga i hö/silage och då kan man behöva förstärka grovfodret med något. Vad är svårt att säga, det kan man endast veta när man känner till innehållet i grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 582
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 701
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 064
Senast: saltopeppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka