Bra foder för treåring?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ananasyoghurt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 744
A

ananasyoghurt

Då dethär är första gången jag skriver ett inlägg här hoppas jag att det funkar bra..

Jag behöver lite hjälp! Ska köpa en treåring som jag kommer börja rida in. Det är en d-ponny.
Och jag som aldrig haft en unghäst förut undrar lite om foder..

Vad ger ni era unghästar, runt 2-4 års åldern?
Ska unghästar ha foder med högt porteinvärde?
Ska de ha mycket hö, kanske rentav fritillgång?
Kan någon hjälpa mig med lite vägledningar av vilka sortes foder som är bra, och varför?
Har du några extra bra knep för ljust unghästar?

Mycket tacksam för svar!! :)

Sv: Bra foder för treåring?

jag ger ett bra grovfoder, hur mycket beror på individens behov (oftast fri tillgång). vad och om dom får något upptill beror på grovfodret.

Hej

Jag ger min 2-åring (han är ett halvblod)

Sommar:
½kg havre
5dl torr betfor

De får han efter våran "stund"

Vinter tid:
Fri tillgång på hö
2kg kraft grov 125 Delas på givor om dagen
10dl betfor Delas på givor om dagen
Kiselgur 1 mått per dag
1dl mineraler en gång per dag

De är vad jag tänker börja med nu till vintern.
Sen får man se vad som händer under vintern.

En treåring räknas som en vuxen häst när det gäller utfodring.
Mycket av ett bra grovfoder är det bästa för ALLA hästar.

Bra grovfoder, därefter tillsätta om något fattas. Annars räknas en treåring som vuxen i utfodringssammanhang som Ameo sa.

Min 4 åriga halvblodsval är en riktig tunnis som äter ca 20 kg hösilage/dygn
är detta onormalt eller för mkt på ngt sätt?

Han äter ca 2 liter färdigblandat kraftfoder/dygn.

Min 4 åriga halvblodsval är en riktig tunnis som äter ca 20 kg hösilage/dygn
är detta onormalt eller för mkt på ngt sätt?

Ju mer grovfoder hästen äter ju bättre är det, enda gången det kan bli för mycket är om det är en lättfödd häst och ett för näringsrikt grovfoder, så hästen blir ohälsosamt fet. Är hästen svårfödd ska man vara glad ju mer den äter.

Huruvida det är "onormalt" är omöjligt att säga utan att veta hur blött fodret är. Man rekommenderar minst 1kg ts/100kg häst och helst 1,5-2kg ts/100kg häst.
Räkneexempel:
För en häst på 500kg blir detta minst 5kg ts och helst 7,5-10kg ts. Översatt i kg foder:
ts 85% (hö) minst 6kg helst 9-12kg
ts 65% (torrt hösilage) minst 8kg helst 12-15kg
ts 45% (vått hösilage) minst 11kg helst 17-22kg
ts 30% ("koensilage") minst 17kg helst 25-33kg

Då dethär är första gången jag skriver ett inlägg här hoppas jag att det funkar bra..

Jag behöver lite hjälp! Ska köpa en treåring som jag kommer börja rida in. Det är en d-ponny.
Och jag som aldrig haft en unghäst förut undrar lite om foder..

Vad ger ni era unghästar, runt 2-4 års åldern?
Ska unghästar ha foder med högt porteinvärde?
Ska de ha mycket hö, kanske rentav fritillgång?
Kan någon hjälpa mig med lite vägledningar av vilka sortes foder som är bra, och varför?
Har du några extra bra knep för ljust unghästar?

Mycket tacksam för svar!! :)

För din egen sinnesro är det bästa du kan göra att sätta dig in lite i näringslära för häst. Du kan tex börja läsa om hästens foder här: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/index.cfm?Call=foder

Mkt grovfoder av god hygienisk kvalitet är alltid det bästa. Vissa hästar är lättfödda och då får man kanske komplettera med halm för att de ska få sitt tuggbehov tillgodosett (i såna fall är det viktigt att man ser till att täcka proteinbehovet med övrigt foder). Andra kan man helt enkelt ha på fri tillgång.

Jag tycker att ett bra och prisvärt komplement om man inte har katastrofalt dåligt proteinvärde på sitt grovfoder är Hippo Grow Alfa som är pellets baserade på hög andel grönmjöl (proteinrikt grovfoder i form av lucern). Annars kan man ge lucern i hackad form eller som pellets, vilket räknas som grovfoder.

Att hålla koll på mineralerna är också viktigt, oftast talar man om calcium och fosfor vars balans spelar roll för hur hästen kan bygga och bibehålla god kavlitet på sitt skelett. Selen är en annan mineral som man nästan alltid MÅSTE tillsätta eftersom vi har selenfattiga jordar och vår vall därför inte intehåller speciellt mkt.

Men som sagt, läs på lite så behöver du inte förlita dig på andras åsikter utan kan bilda dig egna. Det lär man sig mest på i längden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta... 2
Svar
34
· Visningar
3 672
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 071
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈