Bra foder för att öka vikt?

A

Arbogamarre

Jag undrar om ni har några bra tips på vilket foder man ska använda för att öka vikten hos en häst utan att ge för mycket energi?
Hästen har stått hela sommaren och har tappat både muskler och vikt och är nu på G igen med igångsättning...
Grejjen är att han helst ska vara ganska stilla ännu ett tag, bara skrittas i 2 v och sedan lagom med trav och ger man för mycket energigivande foder kanske han inte står så still som han borde.... :D

Jag skulle bli jätte tacksam för tips!!
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Fibergi Låg kombinerat med betfor och korn samt mineraler och sådant brukar vara bra
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Korn,betfor och mineraler??Funkar på min pålle i alla fall och så klart massa grönsaker och frukt i maten
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Edel Häst Topp innehåller ingen havre, och du kan komplettera med tex kornkross.

Edel Häst Topp (INTE att förväxla med Edel Häst som innehåller havre!!!) är ett pellets som är väldigt proteinrikt så man behöver inga stora mängder av det. Mitt svårfödda sto har svarat väldigt bra på det fodret.
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Vart köper du ditt Edel Häst Topp foder?
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Vad har du för värden på ditt grovfoder?
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

hejhej.
mitt gamla halvblod som inte kunde ridas så mycket pga en benskada hade väldigt lätt för att tappa i vikt. jag gav honom betfor, havre och kli...det hjälpte alldeles utmärkt. jag tror inte på att man ska stoppa i hästarna massa olika preparat.
sen tycker jag du ska avmaska hästen också, men iaf så är kli det bästa du kan ge, givetvis uppblött då.

//jessica
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Grovfoder av bra kvalitet.

Hästens energibehov måste fyllas, annars kommer den att tappa i vikt. Att fodra sig till "rätt" temprament är i princip omöjligt. Men med ett bra grovfoder kanske du inte behöver ge kraftfoder alls.
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Har inga bra förslag på kraftfoder men rekommenderar lucern vilket fungerade utmärkt för min häst.
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Se till att ha grovfoderanalys och räkna på en balanserad foderstat.

mvh Jessica
 
Sv: Bra foder för att öka vikt?

Tusen tack för alla svar! :bow:
Alltid så bra att vända sig hit för man får så många bra svar!
Kärlek!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 063
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 396
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 710
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp