Sv: Bra eller dåligt?
KL
Hur passar hon? Är det tvåtaktig ''ren'' pass eller fyrtaktig (1-2----3-4) grisepass/bruten pass?
Antagligen är hon obalanserad och svag, vilket inte är så konstigt med tanke på träningen du beskrivit. Dvs det borde vara ganska enkelt att fixa
Hade varit värre om hästen var riktigt mjukgjord och riden men ändå passar, för då är det mest sannolikt at något är fel (ex sadel/ömhet eller liknande).
I vilket fall, avbryt så fort hon passar och fatta trav istället (på rak väg kan det enklaste sättet vara att överböja hästen och skänkla tydligt ffa på insidan. Ser och är ganska taskigt men ganska snabbt brukar de lära sig vad de ska göra - självklart att du direkt ger lös(are) tygel vid första travsteget så att hon kan räta ut sig och berömmer - och då räcker det att ta lite i ena tygeln och ge en hjälp med den sidans ben för att få fattningen, sen rida normalt. Detta har fungerat super på min häst, fast nu vill jag ju ha både tölt och trav, och därför har jag hittat den hjälpen så att han vet exakt vilket jag är ute efter
När hästen passat och du brutit av och fattat trav, så sakta av efter ett par steg igen och skritta en stund. Eftersom hästen antagligen passat pga trötthet eller så blir det tungt och obekvämt att be om för mycket, och då vill hon nog inte trava nästa gång...
Sedan gäller det att vara konsekvent. Har du fattat trav ska hon hålla trav och inte bryta av. Alltid.
Vill du som jag även få fram tölt så gäller samma sak där; fattade du tölt så är det tölt som gäller. Enklast är att inte byta mellan trav och tölt/pass utan alltid bryta av till skritt i bytena.
En skillnad jag tyckt mig märka mellan varmblod och islandshästar är att man får lirka lite mer med varmbloden för att få en ren tölt. Fråga gärna om du vill ha tips på den biten
Tölt är ju urskönt i skogen :P Ett par islandsryttare berättade faktiskt att i tyskland har det blivit vanligare med töltande varmblod, tycker jag att vi kan ta efter
Men som sagt, det finns ingen nytta med att låte henne byta gångart som hon själv vill. Ingen låter väl sin häst skifta mellan trav och galopp hur de själva vill, så varför göra undantag för pass?
Mycket lösgörande och stärkande, och träna konditionen genom att trava så mycket hon orkar men inte mer. Se till att ha en tydlig hjälp för att få just trav, så att du kan använda den vid behov (kanske inte lika viktigt om man bara vill ''träna bort'' passen helt, men aldrig fel)