Bra eller dåligt?

Mary91

Trådstartare
När jag rider mitt travsto och vi travar så kan hon börja passa. Detta kan hända lite när som helst under tiden vi travar. Jag tävlar inte med henne så för den delen så spelar det ingen roll men tycker det är störande att hon kan börja passa när hon känner för det.

Så jag undrar om det är bra eller dåligt att hon gör detta?
Hur kan jag få henne att sluta att gå i pass eller det kanske går att lära henne att börja passa när jag vill?

Hälsningar
// Marie

Sv: Bra eller dåligt?

Jag tycker inte att pass är en önskad gångart då hästen ofta låser ryggen. Vad du kan göra är att ta ned den i skritt, flytta den lite sidvärts och fram i trav igen. Vad som kan hjälpa är tex bommar. Sedan är det ju så att trivs du och hästen att passa fram så gör det också, huvudsaken är att ni är nöjda med varandra...

Kan den rygga så är ryggning en bra förberedelse för trav ibland då ryggning är samma fotförflyttelse som i traven. Har en häst själv som kan pass tölt och 20 andra gångarter om det faller sig så :)

Framåt nedåt brukar hjälpa traven...

Måste ju erkänna att när hon passar så sitter jag iaf oerhört bekvämt ;) Men jag ska testa det du skrev eftersom när jag travar så vill jag att hon enbart ska trava för det stör när hon börjar passa lite då och då...

Tack! :)

Grisepass kommer oftast av en styv, obalanserad häst som ligger för mycket på framdelen. Därav är det ingen önskvärd gångart inom vanlig ridning. Träna upp traven med korta tempon med lång/låg form, bommar och mycket markarbete!

Min vbls vallack gjorde så när jag fick hem honom. Det berodde på att han tyckte arbetet blev jobbigt och blev stressad. Han hade även låsningar i kroppen som bidrog mycket till att han gjorde så.

Det är alltså inte i mina ögon en önskvärd gångart. Så vi har nu tränat bort den :) Dock kan han passa lite ibland när han blir stressad, men det är väldigt, väldigt sällan nu :laugh:

Min häst var väldigt passtaktig när jag köpte honom.
Om det inte beror på trötthet så är sidvärtes rörelser eller gallopp och sedan ned till trav igen. Passen är ett sätt att spara energi speciellt med en obalanserad ryttare när hästen själv inte är tillräckligt stark.
Uppförsbackar , kuperad terräng är också bra.
På islänningar så kan man lätta lite från sadeln länga tygeln och trycka på manken med handen för att hjälpa hästen att hitta tillbaks till trav.

Tack för era inlägg :)

Är så att detta stoet köpte jag i höstas och hon ska gå som avelssto men jag har motionsridit henne nu ett tag cirka 2 gånger i veckan så hon har ingen kondition direkt men hon har verkat uppskattat och få komma ut och skritta/trava iaf :D
Har inte ställt några större krav på henne utan ridningen har mest varit rakt fram i skritt/trav och skrittat ut i skogen.

Så det stämmer det ni skriver att hon inte är tillräckligt stark, är obalanserad m.m så därför tar hon passen istället.

Om hon i framtiden skulle bli min ridhäst så ska jag verkligen lägga ner energi på att få henne sluta passa, få henne balanserad och mer kondition såklart :)
Även kolla upp om hon har låsningar i koppen eller så.

Alltid lär man sig något nytt om dessa hästar :)

Själv har jag faktiskt aldrig stött på ett vbl med mycket pass i sig som inte haft problem med kroppen. Som gjort att den fått svårt med rörligheten i ryggen. (Och jag har stött på en del hästar med passtendenser, och som knappt kunnat trava under ryttare.. :crazy: ) Sen kan det också bero på illa passande sadel och/eller ryttare som omedvetet låser hästen med hjälper och/eller sits. Fast när det är såpass tydligt har de tyvärr oftast fått problem med låsningar också även om det är ex. sadeln som är ursprungsproblemet. En var t ex halt på tre ben (med grundproblemet i det fjärde, mest sannolikt, hängde inte med så långt i historien). Klurigare att märka det när det rör sig om slitage i princip i alla ben och den lärt sig kompensera för det.

När man hittat hästens problem och det börjar bli bättre, att man fått ok att rida och har gått igenom utrustningen, så är det "bara" att undvika låsa hästen genom att störa den så lite som möjligt och att jobba med övningar som får igång ryggsvinget. Grejen är lite att det är ofta såna övningar man tidigare stött på passtendenserna i, när den behöver röra mer på ryggen men det tar emot. Så det kan tyvärr vara en klurig och långdragen historia. Rent generellt skulle jag rekommendera att (så länge det är ok enligt ex. veterinärens ordinationer) rida på stora böjda spår och inte fastna på raka. Det brukar vara lättare att passa på raka spår med rak häst, men det kräver lite mer balans. Och allmänt dressyrträning, förbättra alla pusselbitar så gott man kan. Rakriktning, lösgjordhet, balans etc.

Senast ändrad:

KL
Hur passar hon? Är det tvåtaktig ''ren'' pass eller fyrtaktig (1-2----3-4) grisepass/bruten pass?
Antagligen är hon obalanserad och svag, vilket inte är så konstigt med tanke på träningen du beskrivit. Dvs det borde vara ganska enkelt att fixa :) Hade varit värre om hästen var riktigt mjukgjord och riden men ändå passar, för då är det mest sannolikt at något är fel (ex sadel/ömhet eller liknande).

I vilket fall, avbryt så fort hon passar och fatta trav istället (på rak väg kan det enklaste sättet vara att överböja hästen och skänkla tydligt ffa på insidan. Ser och är ganska taskigt men ganska snabbt brukar de lära sig vad de ska göra - självklart att du direkt ger lös(are) tygel vid första travsteget så att hon kan räta ut sig och berömmer - och då räcker det att ta lite i ena tygeln och ge en hjälp med den sidans ben för att få fattningen, sen rida normalt. Detta har fungerat super på min häst, fast nu vill jag ju ha både tölt och trav, och därför har jag hittat den hjälpen så att han vet exakt vilket jag är ute efter :)

När hästen passat och du brutit av och fattat trav, så sakta av efter ett par steg igen och skritta en stund. Eftersom hästen antagligen passat pga trötthet eller så blir det tungt och obekvämt att be om för mycket, och då vill hon nog inte trava nästa gång...

Sedan gäller det att vara konsekvent. Har du fattat trav ska hon hålla trav och inte bryta av. Alltid.
Vill du som jag även få fram tölt så gäller samma sak där; fattade du tölt så är det tölt som gäller. Enklast är att inte byta mellan trav och tölt/pass utan alltid bryta av till skritt i bytena.
En skillnad jag tyckt mig märka mellan varmblod och islandshästar är att man får lirka lite mer med varmbloden för att få en ren tölt. Fråga gärna om du vill ha tips på den biten :) Tölt är ju urskönt i skogen :P Ett par islandsryttare berättade faktiskt att i tyskland har det blivit vanligare med töltande varmblod, tycker jag att vi kan ta efter ;)

Men som sagt, det finns ingen nytta med att låte henne byta gångart som hon själv vill. Ingen låter väl sin häst skifta mellan trav och galopp hur de själva vill, så varför göra undantag för pass?

Mycket lösgörande och stärkande, och träna konditionen genom att trava så mycket hon orkar men inte mer. Se till att ha en tydlig hjälp för att få just trav, så att du kan använda den vid behov (kanske inte lika viktigt om man bara vill ''träna bort'' passen helt, men aldrig fel)

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 153
Senast: Derivata
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar