Mitt tips är att du satsar på att köpa en bättre begagnad sadel för dina pengar. Du får tag på en kvalitetssadel som fortfarande är mycket fräsch för de pengar som du har. Den sadeln du har fallit för är tyvärr inte av den allra bästa kvalitén.
Dock - om det är den sadeln som ligger allra bäst på hästen så ska du köpa den i alla fall.
Hur som helst. Gå in på
www.sandris.nu och kolla läget. De har ett stort utbud på sadelmärken. Om du har provat ut en sadel som ligger bra, kan du sedan kolla in begagnatmarknaden efter samma sorts sadel. Såg t ex att de hade en begagnad Albion inne för 7.000. De kostar 19.000 kr nya, så då kan det vara en bra affär att köpa en begagnad.
Märken som är värda att satsa på begagnade är:
Albion
Passier
Stübben
M&N (lite nyare)
Kieffer (lite nyare)
Finns säkert ett par till som jag missat att räkna upp. Men du kan alltid prata med en sadelmakare och höra vilka märken som är värda att satsa på.
Jag har en Albion SL dressyr och en Passier hoppsadel. Båda två är köpta begagnade, men ändå hyfsat nya. Albionsadeln var 1,5 år och hoppsadeln också bara ett par år gamla. Har haft jätteproblem att hitta sadel till min pålla, men dessa två ligger som smäck på henne. Dessutom har jag märkt att när jag lånat ut sadlarna (det är fler som letar sadlar) så passar dessa sadelmärken de flesta ryggar.
Jag hade absolut inte haft råd att köpa dessa två sadlar som helt nya, så jag höll på att bryta ihop efter sadelutprovningen av dressyrsadel. Då fanns det bara två alterantiv att välj att välja på. Albion eller en Passier GG. Alltså blev det en jakt på begagnatmarknaden...