Bra dator till studier

Mirre

Trådstartare
Har konstaterat att min azozdator är alldeles för tung och bökig att bära runt på till skolan. Behöver något smidigare, men vad? Vill inte ha apple, så mycket vet jag alla fall
 
Jag har inget tips på vad du ska ha, men ta iaf inte chromebook. Studerar själv och det är massor program som inte funkar på den.
 
Jag tycker att Chromebook i mellanprisklass har funkat helt okej. Dessutom fanns den med studentrabatt 😁

Nackdelen är som tidigare nämnt att man inte kan använda alla program på den. Till anteckningar, uppsatser och liknande funkar den topp. Behöver du använda speciella program (senaste jag haft bekymmer med är zotero) behövs en annan dator som komplement. Det har för mig räckt med en pc på hemmaplan som komplement men visst har det orsakat lite frustration ibland.
 
Jag behöver en dator till anteckningar, skriva arbeten och söka fakta. Behöver inga jätteavancerade program, så chromebook kanske räcker bra då 🤔
 
Jag behöver en dator till anteckningar, skriva arbeten och söka fakta. Behöver inga jätteavancerade program, så chromebook kanske räcker bra då 🤔
Då borde ju det mesta funka håller jag med om ☺️ Kolla så du har en smidig väska att bära den i (så inte alltför stor med andra ord utan lagom), lätt och bra batteritid så borde det bli toppen!
 
Har konstaterat att min azozdator är alldeles för tung och bökig att bära runt på till skolan. Behöver något smidigare, men vad? Vill inte ha apple, så mycket vet jag alla fall
Nu vill du inte ha Apple men min lite äldre IPad fungerar jättebra till det och den är så lätt att bära med mig. Har ett case till som har ett tangentbord i sig och hemma har jag en mus och ett ”riktigt” tangentbord samt en ställning jag sätter paddan på så den kommer upp i rätt höjd.

Men till behov surfa och ta anteckningar räcker ju egentligen vilken billigare laptop som helst som inte väger så mycket.
 
Hade glömt av den här tråden lite.
Batteritiden behöver väl räcka under en föreläsning alla fall, ofta finns det uttag för att ha laddare i, men ibland behöver den såklart användas utan laddaren också.
Inte större skärm än 14", gärna lite mindre om det finns.

Men jag blir förvirrad över vad som är bra gällande processor, minne och allt vad det nu är. Vad ska man ha? Är bara en massa siffror i en enda röra för mig, säger mig ingenting. Det är lite programvara som man måste ladda ner inför tentorna, så behöver ju en dator som klarar av det. Men så himla avancerat kan det ju inte behöva vara för det tänker jag.
 
Om du behöver kunna ladda ner programvara ska du inte ha en chromebook.

Det varierar ju hur lång en föreläsning är så det säger inte så mycket, men i princip alla datorer idag klarar åtminstone 4 timmar om det är att anteckna och tex visa pdf:er du ska göra?

Det blir väldigt svårt att ge några mer råd utan att veta vad det är för program du behöver och vilka systemkrav de har?

Som det låter skulle jag ändå gissa att du klarar dig med det mesta som finns av vanliga datorer (som sagt, undvik Chromebook om du ska använda specifika program och inte är helt hundra på att de finns för just chromebook).
 
Utifrån det du beskriver så tror jag att så gott som alla laptopmodeller på marknaden just nu skulle lösa dina behov. Titta på lagringsutrymmet, på skärmstorleken, på vikt och batteritid.

Härom veckan köpte vi på Elgiganten en Lenovo IdeaPad 3 (i5 processor, 8 GB RAM, 512 GB lagring, 15,6" skärm) för 5990:-, nedsatt från 9990:-. Den ska användas på precis samma sätt som din, och hittills känns den som ett bra köp även om det personligen bär emot att köpa kinesiskt.
 
Om du behöver kunna ladda ner programvara ska du inte ha en chromebook.

Det varierar ju hur lång en föreläsning är så det säger inte så mycket, men i princip alla datorer idag klarar åtminstone 4 timmar om det är att anteckna och tex visa pdf:er du ska göra?

Det blir väldigt svårt att ge några mer råd utan att veta vad det är för program du behöver och vilka systemkrav de har?

Som det låter skulle jag ändå gissa att du klarar dig med det mesta som finns av vanliga datorer (som sagt, undvik Chromebook om du ska använda specifika program och inte är helt hundra på att de finns för just chromebook).
Det är sant, våra föreläsningar brukar vara ungefär tre timmar. Ja jag kommer anteckna under föreläsningen, skriva arbeten och eventuellt göra någon power point om jag ska göra någon redovisning.

Programvaran som behövs är Wise flow och någon form av lock down program så jag bara kommer in på tentan och ingenting annat sas. Vet inte hur systemkraven ser ut där dock.

@Snubbelfot
Jag tittade på en sådan, dock för fullpris. Men kanske har studentrabatt hos Elgiganten 🤔
 
Det är sant, våra föreläsningar brukar vara ungefär tre timmar. Ja jag kommer anteckna under föreläsningen, skriva arbeten och eventuellt göra någon power point om jag ska göra någon redovisning.

Programvaran som behövs är Wise flow och någon form av lock down program så jag bara kommer in på tentan och ingenting annat sas. Vet inte hur systemkraven ser ut där dock.

@Snubbelfot
Jag tittade på en sådan, dock för fullpris. Men kanske har studentrabatt hos Elgiganten 🤔

Är det SEB som är lock-down programmet så krävs ytterst lite av själva datorn. Sen är det fippligt som :devil: och gör man fel innan man börjar får man leva med de felen tills 'lock down' är över. Tex, ljudinställningar...
 
Är det SEB som är lock-down programmet så krävs ytterst lite av själva datorn. Sen är det fippligt som :devil: och gör man fel innan man börjar får man leva med de felen tills 'lock down' är över. Tex, ljudinställningar...
Mycket möjligt att det är det, bra att veta 😄
 
Mycket möjligt att det är det, bra att veta 😄

Kan bli lite lätt jobbigt annars. Så skall det användas så se till att allt som ev skall vara kopplat till datorn (även laddare) är kopplat och alla inställningar på tex ljud och grafik är där du vill ha dem. Annars kan det bli ... uh... lite svettigt 🙃
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
1 115
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 843
Senast: Avalbane
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 945
Senast: Lingon
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
837
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp