bra/dåligt?

squarepants

Trådstartare
har fått möjligheten att välja mellan olika höskördar nu iår, och jag vill veta vilken ni tycker är bäst.
(vet ingenting om värden)

Hästarna som ska få det är en ridtravare i normal träning(lättfödd) och en halvblodsvalack på 20 som lätt tappar hull.
de ligger på samma pris. har tyvärr inte fått analysen på mineralinnehåll.
en del är väl hösilage?

Skörd 1 (1 juli)
ts: 63
smältbart protein g/kilo foder: 35
enegi MJ/kg foder: 6.2

skörd 2 ( 7 juli)
Ts: 61
smältbart protein g/kilo foder: 42

skörd 3: (9 juli)
ts: 71
smältbart protein g/kilo foder: 45
enegi MJ/kg foder: 7.0

sedan en, bara för skojs skull (det är svindyrt, så det är inte aktuellt att vi köper) men hur bra är denna skörden?
ts: 76
smältbart protein g/kilo foder: 65
enegi MJ/kg foder: 7.5

den är intagen 2a juli

Sv: bra/dåligt?

Skörd 1 (1 juli)
ts: 63
smältbart protein g/kilo foder: 35

skörd 2 ( 7 juli)
Ts: 61
smältbart protein g/kilo foder: 42

skörd 3: (9 juli)
ts: 71
smältbart protein g/kilo foder: 45
enegi MJ/kg foder: 7.0

Alla dessa är hösilage (ts under 84%).
Den första har en kvot på 5.6, den andra 6.7 och den tredje 6.4. Kvoterna är alltså okej i alla tre även om 2:an och 3:an är de bästa. (önskvärt är att den är kring 6 eller högre till en normal ridhäst)

Jag skulle välja 3:an i o med att du har en svårfödd kuse - den kan du ju ge fri tillgång till (och hoppas att den äter mängder!) och din andra får du väl begränsa mängden till om den är lättfödd. Inga proteintillskott behövs, bara mineraler, och ev. mer kompaktform av näring till din svårfödda om det inte räcker med fri tillgång på grovfodret.

sedan en, bara för skojs skull (det är svindyrt, så det är inte aktuellt att vi köper) men hur bra är denna skörden?
ts: 76
smältbart protein g/kilo foder: 65
enegi MJ/kg foder: 7.5

Energin är ju 0.5MJ högre per kilo (inte så jättestor skillnad mot ovanstående och fortfarande ganska låg energi per kg ts) och proteinet är högre men inte nödvändigt om man inte har en högdräktig eller digivande häst. Kvot 8.6.
Visa svårfödda hästar, särskilt äldre, kan dock kräva en högre kvot för att hålla hull/muskulatur. Men sällan så här hög.

Tack så mycket :bow:
Hoppades att du skulle komma och komentera :angel:

Kompaktform = lusern el. dylikt?

Nja. Snarare nåt med mest energi! Går bra med betfor eller spannmål t ex. OM den inte är sån som kräver hög kvot för då kan faktiskt lusern passa perfekt!
Vad har den fått tidigare? Och vilka mängder?

Förut har vi aldrig köpt grovfoder med analys.
Men då har han gått på fri tillgång på grovfoder + lusern, betfor och något kilo korn.
Med bara lusern föll han ur, så däför la vi till betfor och kornkross.
Han är en sådan där häst som inte blir en gnutta tjock av att gå på bete som gör att vilken annan häst som helst rullar fram..
Och detta var hö som min lättfödda blev SUPERfin på med fri tillgång(15-20kg/dag) + mineraler och olja, så det var nog ganska "dåligt" egentligen.

Jag skulle prova först att "bara" ge den betfor och t ex korn, utöver hösilaget, och om det inte räcker trots stora mängder så skulle jag tillsätta t ex lusern eller prova med olja. Man vet ju inte om den kräver mer energi eller om det är mer protein som fattas (högre kvot), det får man ju känna sig fram för. Kanske skulle jag prova olja i första hand innan jag köper lusern. Gör det ingen skillnad så behöver hästen uppenbarligen en högre kvot... så får man testa det... (ta bort oljan o tillsätta lusern).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 259
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka