Bra dåligt med gummimatta

Miaa

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter angående gummimattor i box för nackdelar pris .

Mia
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Jag har bara bra erfarenheter, vår gammel man står på gummi matta. Sparar hans gamla ben och det blir inte lika påfrestande för honom att vara inne. Han lägger sig gärna ner vilket inte hände tidigare utan mattan, bättre isolering till golvet och det blir lite varmare i underlaget mot tidigare.
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Här hoppas jag in! Funderar också på gummi mattor den dagen vi bygger stall!

Använder man mindre strö med gummimattor?

Kommer det lätt kiss under den?
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Hur tjock matta har du och är den med låsning ?

Läcker det igenom till cementgolvet ?

Mia
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Vår matta är 30 mm tjock, och ja den är i olika bitar med låsningar som pussel. Om läckage finns så är det ytterst lite, jag kalkar under mattan innan den läggs på plats och har aldrig sett något under de 4 år som mattan använts. Den här gången blir det den femte säsongen, vi lyfter mattan varje sommar och skurar rent både den och boxen/hela stallet.

MaRomer

Nej jag använder inte mindre strö, nej inget läckage som sagt.

Däremot är det ju möjligt med ett större läckage om man använder en mindre mängd strö, men det är jag inte helt säker på då jag aldrig testat. Vi har växelströbädd i den här boxen, och skarvarna är väldigt täta.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Bra för hästen, går åt mindre strö, nackdel är att man aldrig får "riktigt rent".
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Jag har gummimattor i mina stall. Ungefar 30 mm tjocka och ingen lasning mellan mattorna, bara tre (tror jag) langder per stall. (De kan vara tjockare, jag har svart att uppskatta matt.)

Jag har hard lera med jord uppe pa och kalk pa toppen innan jag la in mattorna pa det (cement bara i gangar). Jag har ganska mycket mindre stro i mina stall, bara tillrackligt for att suga upp urin sa det inte rinner under mattorna. Jag har haft det i 5 ar och aldrig lyft nagra mattor for att stada under, och det ar inga "hal" under dar urin har runnit ner. Jag har ingen lukt eller pa annat satt marker att urin runnit under mattorna (vilket det maste ha gjort, men det marks alltsa inte).
En av mina hastar ligger helst inne i stallet och stiger inte upp fast jag gar in till honom. Det hander att han ligger ute ocksa, men inte lika regelbundet som han ligger i stallet.
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Det beror på vad det är för mattor, sitter dom inte ihop ordentligt så läcker det in urin under och blir skitäckligt på bara nån vecka, sitter dom inte hela vägen ut mot boxvägg så får man en kant som man fastnar med grepen i vilket gör att man blir vansinnig.

Så ska det läggas gummimatta så är det högsta kvalitet och kalk under som gäller !
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Jag vill ju ha tag på någon matta med låsning runt om som isolerar och har _minst _ 30 mm i tjockliek .

Har kollat Equimax (stavning ) den har låsning enast kortsidan eller Nordpost 40 mm 1 kvm utan låsning .

Är det någon som provat Nordposts gummimatta ?

Mia
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Har equimax o bara man lägger mattorna dikt mot boxväggarna håller den ihop.

Dyrt men håller länge. Är jättenöjd. Har även i stallgången. De är stora o ligger still.
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

hoppar också in. funderar ibland på att lägga in gummimatta till min häst (står i kollektivstall men har ju ändå min egen box...). men är det bäst med en enda stor eller mindre som pusslas ihop?
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Bara fördelar för hästens skull. Min häst ligger ner mer och hon står mer avslappnad trots att jag hade halmbädd tidigare.

Bara fördelar för min skull. Går åt mindre strö + lättare att mocka. Kan hålla renare i boxen.
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

hoppar också in. funderar ibland på att lägga in gummimatta till min häst (står i kollektivstall men har ju ändå min egen box...). men är det bäst med en enda stor eller mindre som pusslas ihop?

En enda stor bit som är ca 3 cm tjock, väger bly. Det är nog inte någon som skulle orka bära den.
 
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Jag har två tunnare mattor till min häst som ligger på varandra. Jag flyttar varje matta själv. Vi har även tjockare mattor men de väger bly som Boj skriver.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra dåligt med gummimatta

Jag har väldigt bra erfarenheter! Har två mattor, en till varje häst, i ligghallen. Varje matta är 1,8 x 2,4 meter och 4,5 cm tjock. Väger typ 100 kg, så de rör sig inte alls trots att de inte är fast- eller ihopsatta. (Kanske inte gäller all hästar, dock.)

Jag strör lite mindre än tidigare, men inte mkt. Den stora fördelen är att jag aldrig behöver vara orolig för att de ska gräva bort all halm och ligga på golvet (har växelströbädd).

Dessa mattor ska man även kunna ha utan strö (fast man behöver en toalett såklart), men det känns inte så mysigt.

Det kommer in lite fukt precis i kanten, men inte farligt tycker jag. De var dyra, men jag är väldigt nöjd!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
961
Senast: Blyger
·
Anläggning Vad skulle ni betala för en gummimatta ca 9 kvadratmeter? Det är en fd transportmatta från nåt företag. 3 delar på 1x2,80 m, Jag får...
Svar
9
· Visningar
1 447
Senast: Ace
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
991
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
391
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp