Bra barnvänliga resmål

patsy02

Trådstartare
Som rubriken lyder letar jag efter någonstans att åka med barnen i vår/försommar. Vi vill bada och ha det gott, behöver inte vara ngt märkvärdigt. Jag är en ovan resenär och barnen är 1 och 3 när vi ska åka. Vad har ni lite mer beresta för bra tips. Det finns ju hur mycket som helst och jag tycker iaf att det är svårt att sålla... Ska också vara prisvärt...mao inte så dyrt ;).

Tacksam för alla tips!

/Patsy

Sv: Bra barnvänliga resmål

Som rubriken lyder letar jag efter någonstans att åka med barnen i vår/försommar. Vi vill bada och ha det gott, behöver inte vara ngt märkvärdigt. Jag är en ovan resenär och barnen är 1 och 3 när vi ska åka. Vad har ni lite mer beresta för bra tips. Det finns ju hur mycket som helst och jag tycker iaf att det är svårt att sålla... Ska också vara prisvärt...mao inte så dyrt ;).

Tacksam för alla tips!

/Patsy

Jag har inte barn själv (ännu :D) men jag har hört att Thailand ska vara väldigt barnvänligt att åka till. Dock är det ju lite dyrare.

En kollega till mig berättade så fort dem var ute och åt osv, kom de som jobbade där och ville gärna ta hand om ungarna och leka, bära osv. Till en början var dem lite smått "Vågar vi lämna barnen" men sen märkte dem att det var hur bra som helst, så fort barnet började gråta eller inte ville längre kom dem och lämnade tillbaka osv.

Annars har jag hört att Egypten också ska vara bra för småbarn, inte lika dyrt heller. :)

Alltså det som känns enklast när man har småbarn är ju ändå resebolagens familjehotell med barnsängar och barnmatstolar och lånevagnar och hela kittet. Vi velar mellan kanarieöarna (kan ju vara kallt om man har otur) och nåt annat. "Nåt annat" faller dock på att det är så himla långa restider. Vi åkte på långresa när vi hade ett barn, men två barn på en 12-timmars flygning tex till thailand känns jobbigt om man inte ska vara där lite längre.

Jag hade valt något ställe som är väldigt turistanpassat, så blöjor o dyl finns, och som ligger inom ramen 3-5h flygresa. Inte för lång resa med transferbuss när man väl landat och absolut ett familyhotell som gärna får ligga typ på stranden. I alla fall första gången.

Jag kan rekommendera Alcudia på Mallorca. Perfekt ställe för barnfamiljen. Har för mig att det var ganska långgrunt, stranden består av fin sand som var fuktig och därmed inte så varm de närmaste metrarna vid vattnet. Folket på restauranger och affärer gullade väldigt med dottern som då var 1 år och sonen 5 år. Inte jättedyrt att åka dit heller. Vill man ha ett ännu billigare alternativ så har jag hört att Albena i Bulgarien är populärt bland barnfamiljer. Har själv inte varit där utan i Golden Sands i Bulgarien, vilket lämpar sig mest för ungdomar.

Nu har jag själv inte varit i Thailand, men jag rekommenderar verkligen inte att åka så långt med små barn. Själv tycker jag att 4-5 timmar räcker gott och väl. Sen beror det sig natuligtvis på hurdana barnen är. När jag och sambon åkte till Mexico så var det en del små barn med på planet och det var hemskt. Skriken avlöste varandra i 13 timmar på ditvägen och 10,5 timmar på hemvägen. Inte kul för medresenärer m a o.

hohoho da vet vi vad vi har att forvanta oss da, vi skall till Mauritius i oktober nar barnen ar strax over 1.5 ar gamla :D

TS, for kortare resor skulle jag rekommendera Italien/Spanien/Grekland/Frankrike - och valj ett hotell som har spjalsangar etc etc och garna barnpassning ocksa, det betyder ju oftast att hotellet ar barnvanligt vilket underlattar :)

Varit på både cypern (Fig Tree Bay) och Tunisen (Djerba) med dottern, 11 mån första resan och 22 mån andra resan. Båda ställena var barnvänliga, det fixades säng på hotellen och fanns barnmeny på hotellen (vi hade all inclusive).

A och O för oss är ett fräscht strandnära hotell, med barnpool och då all inclusive, så skönt att slippa stressmomentet på restaurang om maten inte smakar som hemma. Nu hämtar man bara en annan sort istället. :)

Var lite lagom flygresa också (ca 4 tim), dottern har sovit större delen av tiden i luften båda gångerna.

Tacksam för alla tips!

/Patsy
Då rekommenderar jag en tripp till Öland... :D
Där är det väldigt långgrunt och på så sätt barnvänligt. Finns fina vita sandstränder på östra sidan, men brukar vara lite varmare i vattnet på sund-sidan (västra).

Men på våren är det kanske liiiite kallt att bada på Öland, även om det är lite varmare på västra sidan av ön ;) :D

Vår-försommar är väl en definitionsfråga....Och långgrunda vikar blir varma betydligt snabbare än djupare vatten.

Det står ingenstans att det ska vara utomlands, vad jag kan se.

Nej jag sa inte att det stod något om utlandssemester :)

Såklart det är en definitionsfråga beroende på vem du frågar, men vår/försommar enligt en definition är månaderna april, maj ( mars räknas till vår ).

Annars, sommartid är Öland underbart och perfekt för barnfamiljer det håller jag verkligen med om.

försommar är maj-juni för mig och i juni brukar man kunna bada på Öland

Då ska jag inte gnata mer :)

Till Öland vill jag också åka i sommar, gillar Öland mer än Gotland i många avseenden ..

För en helt okomplicerad utlandsresa med barn kan jag rekommendera Mallorca eller Kreta. Där är helt lagom vid den tiden på året. Lagom flygresa också, fattar inte hur folk kan rekommendera Thailand! Jag skulle snarare se det som en mardröm än en semester att sitta på ett flyg i tolv timmar med små barn. Min resa från Dublin till Köpenhamn är totalt tillräcklig för min 1-åring. Åka längre kan vi göra när han kan sysselsätta sig själv.

Ts gå in på ett reseföretag och ta en katalog och gå hem och bläddra!

Fast alla barn är ju olika ..

Vet en bekant som flög med sin 1 åring till Thailand och flygresan gick riktigt bra och det var inte ett dugg krångligt tyckte hon.

Sedan har jag hört och själv bevittnat raka motsattsen när jag själv flög hem från Thailand, ungarna from hell tyckte jag då ;)

Ja det är sant men lät det inte onödigt när ts vill ha nåt okomplicerat och billigt och inte är van resenär?

Jo det håller jag med om.

Ts efterfrågar ett billigt inte så märkvärdigt resmål där det ska badas och ätas gott, dvs så är känns Thailand som en avlägsen plan redan från början..

Lite allmänt:

Beroende på när TS tänker åka är det ju lättare att tipsa.

Vår ( mars ) / vårsommar ( fram tom juni ), det är ganska stor skillnad i värme mellan mars och juni på många av ställena man kan tipsa om :)

Fast alla barn är ju olika ..

Vet en bekant som flög med sin 1 åring till Thailand och flygresan gick riktigt bra och det var inte ett dugg krångligt tyckte hon.

Sedan har jag hört och själv bevittnat raka motsattsen när jag själv flög hem från Thailand, ungarna from hell tyckte jag då ;)

Ettåring ja. Kom tillbaka med en "terrible twos" :crazy: Då gäller det att ha många små cornflakes att dela ut i ett litet frukostpaket med jämna mellanrum...:D

Jag skulle rekommendera två grejer:

1) Alcudia på Mallorca för det har verkligen ett rykte som barnfamiljsdestination och är långgrunt, barnvagnsvänligt platt osv. osv.

2) Grekland - lite varstans där det inte är allt för stora nivåskillnader, partyö eller bara klapperstensstrand (läs på i katalogerna) men av alla mina europeiska kollegor under elva år så är samtliga greker superbarnvänliga vare sig de är chefer eller sekreterare. De stannar alltid upp och pratar med allt från nyfödda till tonåringar. Kreta har en del familjedestinationer och likaså är öar som Aegida (nära Aten) bra med kortare flygtid (båt en kort bit från Aten) och långgrund strand.

I Frankrike är det lite si och så med barnvänligheten tycker jag. Då är Italien bättre men inget slår grekerna i den där naturliga stilen de har med barn.

Ettåring ja. Kom tillbaka med en "terrible twos" :crazy: Då gäller det att ha många små cornflakes att dela ut i ett litet frukostpaket med jämna mellanrum...:D

Jag svarade ju Vindvissla som skrev om sin 1:åring :p..

Nej det var 2 åringar ( from hell ) på planet hem från Thailand sist så det hoppar jag gärna över om jag får :D;)

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka