Bra barnvagn i stallmiljö?

G

Gabriel

Hej!
Ni som har små barn! Nån som kan rekomendera en bra barnvagn som funkar i ojämn stallterräng, men som samtidigt är lätt och funktionell?
Hur funkar det egentligen med trehjulingar och vagnar med små framhjul el bakhjul? Är det mest för "latte-mammor" i innerstan elller? :)
Vi bor i lägenhet i stan men kommer mest gå i naturen och vid stallet såklart... Den får inte ta för stor plats hopfälld heller, för vi har ingen kombi bil...
Några förslag??
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Begagnad fyrhjulad med gummihjul. Får den inte plats i bilen kanske den kan "bo" i stallet.
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Hej!

Jag har inga barna man jag har arbetat på dagis och där hade jag hans om en handikappad. För att vi skulle kunna vara med på allt som de andra barnen så köpte vi in en jogger (tror att det hete så) alltså en vagn med små cykelhjul 3 styckna och som är lätt att dar och bära om det skulle behövas. Googla så får du se hur de ser ut. Riktigt fräsiga iaf.

Lycka till
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Jag går ofta till och från stallet med min pojk. Det är ca 1km enkel väg på en gammal skogsväg som inte lämpar sig för bil. Jag har en Tet*nia (Timmy) och den är jag jättenöjd med. Lätt att slänga in i bilen och tar inte så stor plats. Rejäla hjul som tål att gå med i lite kuperad och lerig terräng. Jag rekommenderar ingen 3-hjulig vagn om du ska gå på mycket knagglig väg.
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Jag rekommenderar en begagnad emmaljunga, brio eller dylikt med gummihjul och rejäl fjädring som går bra att köra med på knaggliga vägar.
Till barn nummer ett hade jag en sådan och den var toppen.
När barn nr två kom ville jag ha en lite "snyggare" vagn och köpte en jogger. Den saknar fjädring helt och hållet så den är urusel att köra med litet barn på knöliga vägar. När Benjamin var under tre månader var det nästan obehagligt att köra på knöliga vägar. Man fick gå låååååångsamt, annars hoppade och for huvudet på honom. Ett tag bytte jag till och med och använde Elias rejält begagnade och näst intill uttjänta Brio-vagn... :crazy: Nu när Benjamin är större och inte lika känslig, fungerar den jättebra igen. Men egentligen lämpar den sig bäst för plan mark och stadskörning ;) . Men den är fin :D
En annan sak med trehjuliga vagnar är att om de inte står helt plant med hjulen åt rätt håll, så är de ostadiga och välter lätt.

Små hjul funkar inte alls bra. Jag bor på landet och har en paraplyvagn med små hjul som jag använde när stora sonen var liten och vi åkte till stan. Hände att man använde den även hemma vid ett fåtal tillfällen. På grusväg kör man fast precis hela tiden. Jättejobbigt. De är helt klart mer lämpade för staden.

Som någon annan skrev kan du ju ha en vagn som "bor" i stallet. För Emmaljunga, Brio och sådana vagnar är ju lite större och tyngre än små trehjuliga. Då slipper du släpa en stor och otymplig vagn fram och tillbaka och dessutom slipper du stinka häst på olämpliga ställen, som i affärer eller så. :idea:
På Blocket kan du hitta en bra stallvagn för en billig peng. För en stallvagn behöver ju varken vara så snygg eller särskillt ny. Bara den är hel. :D

// Anna
 
Senast ändrad:
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

När jag väntade första barnet så gick vi in i en barnvagnsaffär och sa: Lätt, smidig vagn som tar sig fram i all terräng.

Vi blev rekommenderade att köpa en Basson med lufthjul. Så vi köpte den efter att kollat på 100 olika vagnar. Denna vagnen hade sedan alla barn och med 2 stora hundar fanns det inte i vår värld att inte trampa omkring på minimala stigar i skogen tex.

Nackdelen med den var att den var lite stor ihopfälld så vi fick inte in den i Saabens bagage om vi inte tog av hjul vilket var smidigt på denna vagn.

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte vagnen. 3 barn slet på den innan den såldes och det ångrar jag däremot.
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Ok!
Jag skall satsa på en rejäl fyrhjuling alltså! Det hade jag nästan anat...
Ska kolla upp dom vagnar ni rekomenderat, Basson har jag inte hört talas om, men jag är inte så insatt i barnvagnsdjungeln än! :)

Eftersom min sambo löptränar flera gånger i vec har vi funderat på att kompletera med en "jogger" så han kan ha med den i löpspåret. Kanske den kan användas i stan sen också, och när man handlar. Som ett smidigare alternativ...
Många tycker ju det är tungt att svänga omkring en fyrhjuling med fasta hjul i affärerna...

Tack för tipsen!
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Min jogger är toppen att ha i stan och när man går på planare underlag. Man kan styra den med en hand. Supersmidig! :)
// Anna
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Stallvagn, vi har en brio modell 1980 (liggvagn) med stora rejäla gummihjul. Barnet älskar att sova och sitta i den. Hon vill gärna sova i den även som 20 månadersbarn. Den blir faktiskt väldigt liten när man monterar ned den. Storleksmässigt ihopfällbart har det faktiskt inte skett så mycket under årens lopp. Den rullar bra på lervägen och i snö. Man får dock ta i lite ibland...Kan vara värt att prova för dessa vagnar kostar ju kanppt någonting på begagnadmarkanden.
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Som någon annan skrev kan du ju ha en vagn som "bor" i stallet. För Emmaljunga, Brio och sådana vagnar är ju lite större och tyngre än små trehjuliga. Då slipper du släpa en stor och otymplig vagn fram och tillbaka och dessutom slipper du stinka häst på olämpliga ställen, som i affärer eller så. :idea:
På Blocket kan du hitta en bra stallvagn för en billig peng. För en stallvagn behöver ju varken vara så snygg eller särskillt ny. Bara den är hel. :D

// Anna

Så har jag gjort. Det står en begagnad brio och väntar på att få göra stalltjänst. Köpte den för 500 :- på Blocket och den är tung som en stridstank, men har ett underbart gung och är otroligt stabil. Många människor är känsliga för stalllukten och jag känner att jag kan behandla den här vagnen lite illa, köra i gyttja utan att bry mig och helt enkelt "köra slut" på den.
Sen köper jag en stilig Bugaboo att ha i stan :love:
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Jag rekommenderar ingen 3-hjulig vagn om du ska gå på mycket knagglig väg.

Och jag säger tvärtom ;)

Urban Jungle fungerar på grusvägar, snötäckta moddiga vägar, stigar i skogen etc.

Vet inte hur övriga trehjulingar fungerar dock, men Urban fungera klockrent även för en terränggående mamma :)
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Stallvagn! Luktar den mycket stall och klet på hjulen (helst om det blir en med luftdäck) vill man kanske inte ta den till BVC osv... Köp beggat! Själv vill jag ha punkteringsfria däck. Jag lessnade rdan efter 2 veckor att dra en klumpig 4-hjuling på affären så vi har kompleterat med en "cityvagn" med sväbgbara hjul. Jag älskar den!
 
Sv: Bra barnvagn i stallmiljö?

Jag rekommenderar ingen 3-hjulig vagn om du ska gå på mycket knagglig väg.

På förskolan som jag jobbade på, drog vi vår jogger på skoterspår, skogsstigar (de små stigarna), grässtigar mm. Det var aldrig något problem. Lätt att dar, svänga. Sen var vår vagn lite lång för att kanske ha inne i stan men det gick.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp