bra andas-hösttäcke?

Lydia

Trådstartare
Jag behöver köpa ett nytt täcke till min häst, ett tunt fodrat hösttäcke (inte ofodrat, och inte för tjockt. Bara tunnt fodrat).
Det ska andas BRA, och vara ordentligt regntåligt. Helst hals, om inte annat halvhals åtminstånde.

Har ett par Rhino som jag är nöjd med, men de finns inte i "lagom tunnt fodrade" (köpte 200 grams fodrade, men det är ju supertjockt!!).

Funderar på bucas, men då lär det väl få bli Bucas Power Turnout Full Neck Light, antar jag. Någon som har erfarenhet av dem? Hur är fodret, skavar det?

Täcket kommer att användas mkt, många timmar/dag.

Så, någon som har tips? Måste som sagt ansdas BRA!

glömde ju; bra passform också :p Min pålla är rätt tanig över bogarna (mkt fullblod..), men de nya bucastäckena verkar vara vettigare gjorda?

Jag är väldigt nöjd med mina Shires täcken :) . Kommer DEFINITIVT att bli fler sådana. Väldigt prisvärda.

Köpte ett Bucas Smartex regn, som har fleecefoder, ganska hög skärning i halsen (för att inte ha halvhals - liggger definitivt inte på manken och trycker iallafall) och insydd i bogen (bättre rörelsefrihet än med bogveck). Nu har ju min pålla bara använt det under de dagar det regnat som mest nu i sommar, men...
Inget skav hittils, och tror inte det kommer bli det heller, samt att pållan fullkomligt älskar det! :love: :love: :love: (täckeshatare).

Tips: h**ks rear ut sina gamla täcken, mellan 30-50% rea, fast de brukar gömma dem på lagret :p

Eftersom du gillar horseware kanske Amigo Summer Turnout kan vara ngt för dig :idea:

Har bara hört positiva saker om det täcket och ska nog köpa ett själv nästa gång jag behöver ett regntäcke. :)
hwaarb01_ptn.jpg

Standard original-form * Ofodrat * 600 denier yttertyg * Vatten- och vindtätt * Andasfunktion * Dubbla bogspännen * Svansskydd och kryssgjordar * Finns i 7 storlekar

Kostar 615:- här...

vill inte ha fler h**kstäcken.. Har ett som är lite fodrat, men det andas inte ordentligt..

Vill helst ha ett täcke med hel hals, men har kikat på det du köpt (bucas med halv hals), som alternativ..
Är lite skeptisk mot fleecefoder :crazy:
Rhinotäckena har jättebra foder, inget skav och så tar de inte åt sig massa hår etc

Fast jag vill ju helst inte ha med "normalskärning", uten helst med hel hals, annars halv hals.
Och så ska det inte vara ett regntäcke, utan det ska vara lite fodrat! :idea:

Utetäcke med 370 grams fyllning. Halskragen har elastiska säkerhetsspänne som knäpps under halsen, och Horsewares V formade bogspänne.

Ett yttertyg i 1000 denier ripstop polypropylene.
Aquatrans behandlingen gör täcket 100% vattentätt samtidigt som det anda.
Nylonfoder som andas, motverkar skav och håller pälsen fin.
Svansskydd.

Storlek: 145, 160
Färg: Svart

Pris: 1629.- (ca.pris: 2189.-)
Jag är på jakt efter något liknande..dessa har jag funderat på..
strombraker plus combo 880:-
Ett riktigt prisvärd täcke. Tillverkat i 600 denier ShireTex andningsbart syntet material med 230 gram polyester fyllning. Designad utan ryggsöm för att eliminera läckage, vattentätt. Dubbel frontknäppning, kryssgjordar, bensnöre och en extra lång svanskappa.

Winter Typhoon Combo 1190:-
Ett supertäcke tillverkat i 1200 deneir rip-stop, ShireTex, andningsbart material i nylon med 300 gram polyester fyllning. Designad utan ryggsöm för att eliminera läckage, vattentäta. Dubbel frontknäppning, kryssgjordar, bensnöre och svanskappa.¨

Stromcheeta combo 1670:-
Ett mycket komfortabelt täcke för din häst, 1680 deneir rip-stop, ShireTex, vattentätt, andningsbart yttermatrial. Tillverkat i nylon med 300 gram polyester-fyllning. Designad utan ryggsöm för att eliminera läckage. Dubbel frontknäppning, bogveck, kryssgjordar, bensnöre och svanskappa.

Rhino Wug Plus Turnout 370 REA 1629:-

Det täcket som ev är tunnt nog är väl stormbraker plus combo i så fall (beroende på hur tjockt det är, mitt rhino med 200 g fyllning är ju dundertjockt, tex).

Jobbigt att leta efter ett "perfekt" täcke ju *s*
Vill helst ha ett som är rätt så "smidigt" (tror det är Shires som brukar vara så stela, tex?)

jo det är ju det, jag vill helst också känna på täckena..det beror också lite vad det är för fyllning, inte bara hur många gram. :crazy:

:o såg inte att du hade gett en länk till dem, såg bara bilden och det andra du skrivit..

Jag har ett täcke från Mark Todd som jag är nöjd med. Det är visserligen bara fodrat med vanligt bomullsfoder, men är vindtätt, lätt, smidigt, bogveck, passar lite tunnare häst, står emot regn rätt bra (har hittills inte träffat på något täcke som håller helt tätt), välgjort och är prisvärt. Det finns i tjockare varianter också, från 200 g och uppåt.

Det har lite högre hals än vanlig skärning och man kan köpa till lös hals som hakas fast. Jag funderar på att köpa 200 g att ha som vintertäcke. Min häst får nog behålla sin lilla vinterpäls i år också, så då behöver han inte tjockare täcke än så. Kolla in www.ryttare.com.
bild-1069.jpg

Tack alla för alla tipsen.

Lös hals vill jag nog inte ha, hon kommer att ha på sig täcket så mkt (även inne antagligen), och jag har täcke med vanlig skärning att variera med redan.

Nu har jag varit och klämt och kännt på täcken i två affärer. Kollade på 3 olika bucas, men det lutar mot Power Turnout Light. Blir med hel hals troligtsvis i så fall.
De andra bucastäckena hade strävare insida ("grövre", så det lär fastna mer hår etc också), och power har antibakteriebehandling i fodret mm. Såg ut att ha bättre passform än de andra två bucastäckena också?

Kollade även på horseguard eller vad dem heter, men de var lite för tjocka (men hade halkigt bra tyg på insidan, har för mig att de fanns med helhals på nätet någonstans).

Någon som vet någon affär/webshop som har mkt bucas? Man får väl inte göra för mkt reklam här, så det kanske är bättre att PM-a i så fall?
Såklart så fanns inte de täcket jag ville ha inne i rätt storlek, och det verkade väldigt besvärligt att beställa ("vi vet inte huuur lång tid det kan ta", ungefär).
För övrigt skillde sig priset på power turnout light (normal skärning, inte hel hals), 100-150 kr mellan Granngården och Stigbygeln :crazy:

Liknande trådar

E
Utrustning Jag behöver ett regntäcke som andas grymt bra. Några önskemål är att det är tunnt fodrat, så att det går att ha dagar när det är runt 10...
Svar
8
· Visningar
2 464
Utrustning Hästen behöver ett utetäcke som andas, eftersom han kommer stå med täcket även inne så måste det fungera bra för även det. Vill helst...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: iloveyou
·
P
Utrustning Jag ska köpa ett regntäcke till hästen och behöver hjälp. Krav: -Det ska vara vara halvhals -Väldigt tunnt men ändå inte helt...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: Inka-90
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka