Bra analys rapport?

K

_K_89

Är detta en bra analys rapport? Är detta hö bra att ge till ne häst och en ponny med dessa resultat av analysen. Vet inte så mkt om analys svar. Så hoppas att någon kan det :)

TS 84,0 %
Protein 89,0g/Kg TS
Smb protein till häst 44,9 g/Kg TS
Energi till häst 8,2 MJ/kg TS

Är det någon som vet om detta är bra analys värden, så att man kan köpa ett hö med sånna värden? Är dom för höga, för låga?
Berätta gärna alla ni som vet och kan nått om sånt här!
Mvh Karolin

Sv: Bra analys rapport?

De värden man kollar på när det gäller foderstat till häst är ju omsättbar energi (MJ) samt smältbart råprotein. I detta fallet har du ju angivit värdena per kg torrsubstans (TS) och då tycker jag att de är lite låga, energin bör ligga på uppemot ca 10 MJ och Kvoten Smrp/MJ på 6, dvs 6 ggr så mkt smrp i gram som energi i MJ. I ditt fall är kvoten ca 5,5, dvs något låg men ändå inte helt åt skogen. När man räknar foderstat så räknar man på värdena per kg foder, i detta fallet skulle energin vara 84 % av 8,2 MJ och smrp 84 % av 44,9 g. Är du säker på att det verkligen är per kg TS?

Har du lättfödda hästar som inte behöver så mkt energi och protein så är det ett bra hö eftersom du kan ge mer av detta hö än ett med höga värden. Är det däremot till svårfödda hästar så är det lite värre...

Hej!
Ja, jag är säker på att det var dom värdena som det stog. ÄR nämligen så att vi tänkte köpa hö där, och fdom värdena var det som var från 2005 11 11 fast höt var skördat sommarn -05. Är så att det är jätte svårt att få tag på hö här i stan nu nämligne :(

Hästarna är lätt födda tycker jag allt. Men vad menas med lätt född och svår född? tänkte så att ja inte totalt missat de där. För så som jag uppfattat det hela är våra lätt födda.

Mvh Karolin

Att en häst är lättfödd innebär ju att den helt enkelt är ganska "bränslesnål" dvs inte kräver så mkt energi, utan har lätt att hålla hullet.

Ok, då var det som ja trodde ;) Nää, båda två håller hullet jätte bra!
Den ena skulle dock behöva lite extra energi men tror inte det finns så mkt att göra åt ;)
Mvh Karolin

Jag antar att du med "lite extra energi" menar att du vill att den ena hästen skall bli lite piggare och inte rundare :p

Exakt :p hon skulle behöva bli lite piggare :cool: för att hon behöver verkligen inte bli rundare då jag kämpat i ett år för att få bort hennes stor mage. Nu är hon i lagom form, äntligen :p

Hon äter/dag:

5-6Kg hö
0,7kg havre ( 12dl)
0,3dl KornKross( 7dl)
6dl Betfor
Morötter
Vitlök
Chevial plus

Hon är ett grovt c-ponny sto f-90, lättfödd som sagt, rids och tränas regelbundet i dressyr, hoppning och uteritter. Går i stor hage med hästkompisar mellan 8-9 till18-19 på kvällarna.

Tror du att det finns nått jag kan göra för att få henne lite piggare?
Kram Karro

Om jag räknar lite snabbt på vad du ger idag så verkar energitilldelningen vara helt ok, proteingivan verkar dock vara lite i lägsta laget, så anledningen till att hon har haft stor mage kan ju vara att hon fått för lite protein tidigare. Med de värdena på höet så borde du ju i princip kunna ge nästan bara hö och kanske lite av nåt proteinrikt t ex lusern. I annat fall om hon inte äter mer än 6 kg hö, så skulle jag bytt ut kornet mot havre samt lagt till mer protein i foderstaten. Korn gör ofta att hästarna blir lite "slöare" eftersom det bryts ner på ett annat sätt än havre. Korn ger man oftast till hästar som har svårt för att sätta hull samt till hästar som anses bli för heta av havre.

Ok! Om jag då byter ut det lilla kornet med havre istället och ger henne nått med mer protein i, vad skulle det exempel kunna vara? När hon för ett halvår sen ungefär åt bara havre å inget korn var det ofta mkt hel havre kvar i bajset, sen hon har fått börja ätit kornkross finns nu nästan aldrig någon form av mat i bajset :) Men vad skulle jag exempel kunna ge för att få i henne mer protein då?

Lusern är det bästa alternativet. Jag skulle ta bort kornkrosset helt och lägga till 0,5kg lusern istället.

Som jag skrev, så är lusern ett proteinrikt alternativ. Det är ju ett grovfoder dessutom, vilket är bra. När det gäller havren du sett i träcket, så behöver det nödvändigtvis inte ha varit några större mängder hel havre som följt med ut. Det är ofta skal samt några få hela havrekorn som följer med ut. Ser oftast mer ut än vad det egentligen är. Men vill du ge krossat så kan du ju ge havrekross.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar