goddamnit

Trådstartare
Kom tillbaka från semestern igår och fick höra att skadan på min lilla häst var värre än vi trodde och att hon nu ska stå på boxvila i 4-6 månader.
MÅNADER! helt sanslöst.

hur fixar man det?
är det samma häst som kommer ut ur boxen sex månader senare?
nån som har bra tips på hur man kan sysselsätta hästkraken?

Sv: Boxvila

Oj, undrar också vad som har hänt!?

Ska hon stå i sin box helt stilla i 4-6månader? Eller kommer du att få gå med henne osv.? Utgå från vad ni får göra och inte vad ni inte får göra, annars känns det så tråkigt. Men det är väll bara att låta fantasin flöda.. Kanska lära henne massa trix:D

Hade en på 3 mån en gång efter en skada i hagen, kan ju tala om att det inte var roligt att ta ut den ur boxen sedan. Sysselsättning? De andra hästarna fick turas om att hålla sällskap, aspstockar att gnaga på, fri tillgång på hö, inget kraftfoder.

Tänkte också på att det inte borde vara så kul att ta ut hästen sen igen.. Min häst fick stå 3 dagar en gång, men gick i hage, och efter det så skulle jag hoppa upp och skritta ut en sväng. Kan säga att det blev typ "trippning" hela vägen istället för skritt. Men då var han helt igång och så är ju han lite extrem på det hållet.. Hoppas att det är en lugn häst i psyket som inte blir allt för crazy!

Kan inte vara så kul för lille hästen... du får pussa på henne massor så blir hon kanske glad:idea:

Varför boxvila?
Får du gå ut och gå med henne?

Jag tycker absolut du ska försöka fixa så hon kan stå i en utebox, eller en box med ett öppet fönster så hon kan sätta ut huvudet och titta på omgivningen, lite roligare än att bara stirra in i en vägg ialla fall. Och då får hon ju lite frisk luft också.

åh, fy f*n... förlåt men det är läänge.
jag tyckte det var jobbigt när min stod helt inne i 5veckor... sen fick han gå i sjukhage...

en välinriktad spark i hagen som blev till en spricka i benet.
den gick inte att se på första röntgen, men på återbesöket hittade dom den allt.

det suger.

nu står hon i ett stall med tre boxar och får titta ut genom galler.
fönstret kan vi inte ha öppet eftersom hon försöker hoppa ut. boxluckan måste vi ha stängd (pga hennes tidigare försök att betsla täckeshängaren och rycka av en bit av underkäken).
sällskap har hon på nätterna, vilket är väl bättre än inget.
hon har redan börjat nafsa och sparkar med det onda benet så fort hon får syn på någon.

förhoppningsvis får hon väl gå i sjukhage om några månader.

jag försöker pyssla med henne så mkt jag kan. ger henne lite halm att pyssla med osv. men jag tänkte typ leksaker? någon som har några ideer på smarta och roliga grejer man kan sätta upp inne i boxen som hon kan pilla på?

pet-flaskor hängandes från taket. "ko-bjälror" att pilla på. halva däck i rep. grövre kedjor hängandes att pilla med. det finns ju sådana där "godisautomater" som det rammlar ur när dom pillar. smaksatta godisstenar osv osv.

En kompis hällde kottar av olika slag och något mer var de som inte va lika ätbart blandat med liiiiiite havre, hästgodis och mineralerna han fick då han stod. Hon hade säkert i mer också.
De höll han sysselsatten bra tid, jag trodde han skulle plocka bort alla kottar men dom fick tydligen va kvar.

sen hängde hon upp pet-flaskor, satte upp sälj på gallret (han bet gärna på de annars och gjorde oljud för att få uppmärksamhet)

Hon hade också en såndär boll i plast som de kommer godis ur, men den var inte populär, hälften försvan i spånet och efter några dar var den halv :smirk:

Hoppas du fick några tips!

en välinriktad spark i hagen som blev till en spricka i benet.
den gick inte att se på första röntgen, men på återbesöket hittade dom den allt.

det suger.

nu står hon i ett stall med tre boxar och får titta ut genom galler.
fönstret kan vi inte ha öppet eftersom hon försöker hoppa ut. boxluckan måste vi ha stängd (pga hennes tidigare försök att betsla täckeshängaren och rycka av en bit av underkäken).
sällskap har hon på nätterna, vilket är väl bättre än inget.
hon har redan börjat nafsa och sparkar med det onda benet så fort hon får syn på någon.

förhoppningsvis får hon väl gå i sjukhage om några månader.

jag försöker pyssla med henne så mkt jag kan. ger henne lite halm att pyssla med osv. men jag tänkte typ leksaker? någon som har några ideer på smarta och roliga grejer man kan sätta upp inne i boxen som hon kan pilla på?

Har gått igenom precis samma sak. Spark i hagen (antagligen) med spricka som följd. Våran fick stå i sjukhage på dagarna för att inte bli tokig. Sjukhagen var i direkt närhet av andra hästar. Den var något större än hennes box i stallet. Där höll hon sig lugn. Men inne i boxen kunde hon stegra och leva om vilket inte alls var bra. Jag hittade ett tips här på Buke som blev hennes favorit. Du tar en petflaska och borrar/skär ut tre hål cirka 6 cm i diameter. Sedan borrar du ett hål i botten och trär ett rep genom flaskan, gör en knut vid halsen och lämna en bit rep för upphängning. Du pular in morot-, äpple-, och kålrotsbitar i flaskan sedan hänger du upp den i boxen. Våran häst hade jättekul med att pilla ut godiset. Hon slängde och dängde med flaskan och ibland fick kompisen brevid en godisbit, efter fem månader var hon proffs och tömde flaskan i ett nafs, men i början tog det henne en stund att fnula ut hur hon skulle göra. Flaskan är fortfarande hel, men ser ganska manglad ut.
Vi hängde även in leksaker, vi köpte hundleksaker, de tål en del. Hon hade även en basketboll som vi brukade kicka till varandra.
Men det som jag tror att hon uppskattade mest och som har gjort att vi har kommit mycket nära varandra är att jag kliade henne, fick vara stand-in för hästkompisarna. Mina händer värkte, men oj va skönt hon hade det, vi gör det fortfarande men inte lika ofta. Ryktningen var också mycket uppskattad. Det tog fem månader för oss och det läkte till slut. När vi fick grönt att börja röra på oss, så var det strikta order om skritt, men vi gick fem meter sen var det full fart. Hon slet sig och galopperade iväg med en stor fis, det fanns ingenting jag kunde göra, men efter en sådan brall så lugnade hon ned sig och vi kunde börja med våra promenader.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: Tuggben
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 362
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka