Sv: Boxvila
Min häst hade 1 månads boxvila mitt i sommaren. Jag mådde så dåligt över att hon skulle stå inne när det var så härligt ute, så efter att jag ringt och konsulterat min veterinär så gjorde vi en utebox ( läs: utehage) till henne där hon hade minimalt med rörelsemöjligheter. Det funkade utmärkt, men då är det ju förutsatt att hästen FÅR skritta den där sträckan till hagen. Min häst blir också lätt stingslig och springer runt i boxen om hon blir lämnad själv så både jag och min veterinär trodde det skulle bli bäst om hon fick vara ute och se sina polare. Dessutom mådde hon mycket bättre av att komma ut och vädra sig lite. Min andra häst hade boxvila för flera år sedan och den stallägaren var inte intresserad av att fixa nån extra hage till honom så han fick stå inne. Han blev första tiden helt vild, sen blev han bara håglös och ville inte äta. Man såg på honom att han inte mådde bra. Jag försökte hänga in alla möjliga saker i boxen så han skulle ha nåt tidsfördriv men inget hjälpte. Så ring till din veterinär och rådgör, kanske funkar det om hästen kan vara ute, iallafall ett par timmar om dan.
Lycka Till!!