Boxvila - varför?

L

Lazza

Har behandlat min häst för inflammation i glidleden. Han ska nu vila i box i två dagar.
Min fråga - som den stressade veterinären inte hann svara på är: varför ska hästen ha boxvila?
Hästen har alltså fått kortison insprutat i leden för att häva inflammationen. Så långt är jag med. Och om hästen har bandage (vilket han ju inte har) förstår jag också att det är bra att hästen inte rör sig så mycket.
Men jag vill veta VARFÖR han ska vila. (Ska tillägga att jag givetvis kommer att följa veterinärens direktiv o ha honom inne) Alltså - vad händer med leden från det att kortisonet sprutats in? På vilket sätt förvärrar rörelse läkningen? Hittar ingen utförlig förklaring i mina böcker - och jag vill veta händelseförloppet!

Kan tillägga att hästen blir stressad av att stå inne o går runt, runt men är alltid väldigt lugn när han går i hagen med sin lika lugna kompis...

Sv: Boxvila - varför?

När min häst blev sprutad in i en led fick han 2 dagar på box enbart pga inflamationsrisken av sticket. Man har ju ändå öppnat vägen för smuts rätt in i leden och nu är det ju lite trist väder ute...

Så var det för mig

Vet ej varför han ordinerat boxvila.... Vore intressant att veta!

Men när min blev sprutad fick hon gå som vanligt i hagen, fick ha på jodopax (och sen satte jag på en steril kompress och lindade det första dagen, men det var inget han sa...)

Det känns som så mycket annat i veterinärvården alla gör lite som dom vill :smirk:

Intressanta svar! Jag tycker ju att miljön i boxen är betydligt värre än miljön ute. När han står i boxen går han ju runt och rör upp torven (adjö bädden). Och smutsig torv i ett obandagerat "hål" in i leden känns absolut inte bra. Bättre med "frisk luft" än ammoniakångor. Jag jobbar ju, så under dagen kan jag ju inte mocka. Och torv tar ju som bekant måååånga timmar på sig för att suga upp urinen.

Och veterinären har bara skrivit ut "standardordineringen" åt min häst. Det stod tom att han fått bandage, och att jag skulle ta bort det efter tre-fem dagar. När jag sedan lite försynt påpekade att jag inte hade fått något bandage, tog hon fram stora pennan o strök ordet bandage, men sa "allt annat utom det som har med bandage att göra gäller". Alltså är det inte något specifik ordination, utan standard.

Sjukhage då, dels gör amn detta pga infektionsrisken. Att spruta en led är inte detsamma som att vaccinera, området är mycket känsligare för infektion.
Sen har det även med att preparatet inte skall tryckas ur leden, vilket den kan göra om hästen kommer för mycket i rörelser. Det sistnämna har jag bara fått ytligt förklarat, så det kan kanske finnas ytterligare orsaker.

som sagt det känns som om dom säger lite vad som faller dom in... Jag har ibland fått olika rekomendationer av samma veterinär..

Jag har själv fått kortison insprutat i leder och fått vilaordination en-två dagar. Samt som nån skrev att det blir ett "hål rätt in. därför fick jag heller inte bada så det kommer in bakterier och principen är väl densamma för häst..
Är han inte lugn inne är det väl bättre att låta hästen va ute och hålla sej lugn med kompis men tillfälligt förminska hagen de två dagarna. Bättre det än att ha en häst som lever rövare i en box och virvlar upp skit (i såret). Endel hästar kan ju inte va lugna inne helt enkelt, och det kanske inte alltid funkar att låta nån av de andra hästarna va inne heller, som sällskap. (Kanske i skift, om det skulle funka.)
Men det är vad jag tycker personligen.

Har en häst som har haft ledinflammationer och är sprutad med cortison ett flertal tillfällen. Jag fick ordinationen boxvila första dygnet och det är för att inte det ska komma in smuts i leden som det lätt kan bli om hästen är ute i hagen. Det tar ett dygn för det lilla hålet man sprutat in cortisonet genom att tätas. Sedan har jag tagit reda på genom olika böcker varför en häst som är sprutad med cortison inte bör vara i allför kraftig rörelse under de första veckorna. Det är för att cortisonet påverkar ledbrosket negativt om hästen är i rörelse och t.ex. springer omkring i hagen. Ledbroskets påverkas inte negativt av sprutning med cortison under förutsättning att hästen hålls i någorlunda stillhet. Helst uteboxhage. För den som vill läsa en bra bok om skador och behandlingar, konvalescens mm kan jag tipsa om boken Hästens konvalescens Liber förlag.

Anledningen till att hästen ska stå still efter att man sprutat en led är för att det inte ska flytta sig så snabbt i kroppen, dvs lite förenklat: "rinna ut ur leden" på en gång. Det är helt enkelt för att det ska ta bättre. (enligt de veterinärer jag hört)

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10