boxvila-vadgöra??

C

cia96

Har en häst som opererades i december och stod boxvila i 8 veckor,sedan utegång vid hand 20 min per dag resterande tid i box. Det funkade hyggligt de första 6veckorna sen började hästen vandra från sida till sida i boxen,naturligtvis grymt uttråkad och understimulerad. Hästen har hela tiden haft sällskap i stallet.Nu ska hästen opereras om då den förra tydligen inte blev tillräckligt bra. Allt om från början. Behöver tips på vadjag kan göra för att aktivera den stackars kraken. Det funkar inte med att ha fri tillgång till hö, det skrapas bort och kissas på. Det funkar inte med hönät, det trasslas in och dras sönder hur högt/lågt jag än sätter det. pinnar och ris i boxen kastas ut. Hästen står så att den kan sträcka ut huvudet genom stalldörren och får lite luft i borrarna. Kraft får den inte äta enl vet så den får lucernpelletsuppblöttat med betfor och såblandar jag i lucernhack, så får den också " kraft" när de andrafår.
Boxinredningen blir tunnare och tunnare av allt gnagande,men pinnarna "duger"inte. jag kritiserar inte hästens sätt utan söker efter hjälp för mer aktivering utan att hästen motioneras på något sätt. Får inte ens gå ut ur boxen vid mockning för vet. Snälla hjälp mig och min häst!!!!! :cry: :cry:
-

Sv: boxvila-vadgöra??

Men gör en "boxhage" på typ 4x4 m utomhus så hästen får stå ute dagtid. Hade min unghäst (1,5 år) i boxvila 4 mån. Hon stod inte inne en dag. Bara nattetid. Har inte en olat på henne nu *skönt*
Boxvila betyder inte inomhus :)

Häng upp pet flaskor som den kan leka med. Lägg in en boll i boxen som den kan leka med.......Ja du ser släng in vad som helst (nästan) bara det är något din häst tycker är roligt att leka med.

Tack för förslag!! nej precis, stackarn får inte lov att stå i utehage, försökte verkligen med veterinären men fick bestämt nej... Hittar liksom inget han tycker är kul, allt åker bara ut genom boxdörren ,med världens fart, han har även börjat nafsa nu. Har funderat på en såkallad höboll,någon som vet var det finns någon sådan? Hööks hade innan vetjag... :confused:

inte gå ur boxen alls, det lät kneppigt. :crazy:

men om hästen går mycket i boxen är det bättre att ställa i sjukhage om den står still i hagen vill säga!! :idea:

annars försviner meningen med box, den ska ju stå still är tanken , tror jag!! :confused:

prata med vet igen och säg att hästen rörsig mer i boxen än ute(om den nu gör det) så kan han kanse låta dig ha en sjukhage iallafall!??

ett tips bara, funkat bra på mina hästar!! :banana:

Saffran,ska verkligen försöka flörtalite med veterinären igen! Hästen är lugnare ute än inne, men får inte lov avvet att kommu ut föörän 3 mån efter operation, då dess ben har blivit opererade. Hålkler för övrigt med er och tycker att skaderisken är lägre ute än inne om nu vdret r ok! Tack alla!!

hoppas det löser sig med sjukhage eller box!!
och att hästen frisknar till fort och bra!!

lycka till!!! :)

medryttarhästen har stått inne i 8 veckor.. Pga spricka i frambenet. hade STRIKT boxvila. han lugnade sig efetr några dagar men nu mot slutet har han blivit hemsk att ha att göra med, pigg som bara den.

jag hängde in kålrötter som han tyckte om efter ett tag för i början intresserade de inet honom ett dugg. hängde in "saftdunk" satte en borste p väggen som han kliade sig på, hade igång radion..

Vad sägs om att byta box då?
Prova grannarnas boxar!
Såhär gjorde jag med min treåring när han skulle ha boxvila.
Han tyckte det var jätteintressant att komma in i grannens box som oxå hade halmbädd vilket han själv inte hade. Fick en annan utsikt därifrån oxå. Det kan ju inte vara värre för hästen att gå in till grannboxen än att vandra runt i sin egen ?!
Har du provat att hänga upp granris? Mina pållar älskar det och luktar ju helt fantastiskt gott av det oxå :love:
Har du provat höpåse? Hänga upp säckar i taket? Hänga in borstar? Gömma morotsbitar i höt? Ge olika sortes hö? Massera kusen?
Det är inte lätt när man inte får göra så mycket med de men hoppas något av ovanstående kan hjälpa dig!

Lycka till !

Är den lugnare när du håller på med den? I så fall kan du kanske rykta, massera (om det är ok för skadan) och pilla på den mycket, det brukar de gilla och bli lugnare av.

Lycka till!

Min pålla fick inte heller ut och röra på sig första tiden efter skadan, men jag sa till veterinären på en gång att hon använder boxen som skrittmaskin om hon lämnas inne när de andra går ut. (Och det är bara vissa hästar som verkligen duger som sällskap, och jag kan ju inte gärna tvinga andras hästar att stå inne hela dagarna.) Så vi kom fram till en kompromiss - en hage på max 5x5 meter i nära anslutning till stalldörren där hon kan se och höra sina hästkamrater. Där har hon gått i snart 1 ½ månad nu. Det händer att hon hoppar och skuttar och gör caprioler m.m. men hon går inte runt, runt, runt utan mål i alla fall, vilket hon har gjort de dagar hon tvingats stå inne i box. Hon är mycket gladare nu också. Så jag kan garantera att en boxhage ute, i närheten av de andra hästarna, är bra mycket bättre än att hästen går omkring och sparkar i väggarna inne i boxen.

Ska vara helt ärlig nu och erkänna att jag igår släppte ut kusen utan lov... Har en pytte pytte hage brevid paddocken som jag har som en liten betes tillvänjningshage ( är ni med?? ) delade av den till ungefär 4* 6 meter. han kunde se varenda kompis. Visst en del skutt kom men annars så stod han lugnt och tuggade hö och solade hela dan. Ska göra så i fortsättningen. Så får vet säga vad han vill, det andra är ju mer skadligt än det här!! Eller hur!!?? Nu är det ny operation om 3 veckor, han får stå inne tills stygnen tas sen får han komma ut faktiskt, ja om det inte är lerigt förstås så han kan halka rundor.... Men , tack för tipsen. Boxen hans är nu en lite lekpark, där är dunk i snöre, granris på golvet, ett bildäck att sparka på etc . radion är oftast igång. Ibland så är det rätt mkt man kan hitta på men man får helt enkelt hjärnsläpp och kommer inte på någonting då man bara stirrar på problemet!! TACK!! :love:

OJ OJ OJ OJ OJ OJ,
INTE SMART alls att släppa ut hästen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bow:
Med otur har du samma procedur igen.Eller värre!
Ingen har sagt att det är kul att vara konvalecent. Men DU har ju gjort det valet för din häst eller hur.
Átt förvärra situationen är ju djurplågeri. SKÄRP DEJ!!! :mad:
FÖLJ VETRINÄRENS ORDINATIONER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skaderisken är absolut högre UTE.

Senast ändrad:

gladys skrev:
OJ OJ OJ OJ OJ OJ,
INTE SMART alls att släppa ut hästen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bow:
Med otur har du samma procedur igen.Eller värre!
Ingen har sagt att det är kul att vara konvalecent. Men DU har ju gjort det valet för din häst eller hur.
Átt förvärra situationen är ju djurplågeri. SKÄRP DEJ!!! :mad:
FÖLJ VETRINÄRENS ORDINATIONER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skaderisken är absolut högre UTE.

en fråga bara, varför skäller du men gör en bugande smiley?
den betyder iaf för mig att man tycker att personen gjort nåt bra...

Verkar jätte konstigt att du inte får ha hästen i sjukhage. Du kan ju göra hagen lika stor som boxen och lägga ut torrt underlag. Då borde det vara samma sak tycker jag.

Gjorde så när min var skadad. Han skulle stå still och hålla såret rent så jag satte upp trådar lika stor som boxen i en torr del av hagen och la ut halm och hö. Funkade jätte bra.

Självklart skall du göra en hage ute. 4x4meter. Fyll på rikligt med halm. Du får prova dig fram vad hon gillar att gnaga på. Lägg ut morotsbitar som hästen får leta efter och ge helst inget kraftfoder som det är energi i. Det räcker med att den får morötter t.e.x

LinnK skrev:
en fråga bara, varför skäller du men gör en bugande smiley?
den betyder iaf för mig att man tycker att personen gjort nåt bra...

Har du hört talas om ironi..?
Och skälla ut vet jag inte.. poängterar min ståndpunkt.
Tycker att hon faktiskt bör lyssna på vetrinären - för hästens skull.

Senast ändrad:

Förstår inte varför din häst inte får gå i liten hage om du får leda den i 20 min/dag...? Dessutom är det ju bättre om den står lugnare ute... Eller kanske jag missförstod?

Har veterinären sagt NEJ finns det godtagbara skäl till det!
Varför ens tillkalla vet om du/ni iaf inte lyssnar?!

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Skulle verkligen behöva eran hjälp. Det är så att jag har en viljestark, envis och ouppfostrad unghäst i vissa lägen. Han är...
Svar
3
· Visningar
2 336
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 659
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar