Boxvila Ändring av Foder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Anima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 889
A

Anima

Hej!

Vår häst står pga av hovledsinflammation på boxvila/sjukhage med daglig liten promenad.

På veterinärens rekomendationer har han fri tillgång till hö/halm.

Vid matsituationer blir han dock väldans stressig och slår i dörren om han inte får något kraftfoder. Något vi absolut vill udnvika nu när ett framben måste vila.

Den första månaden har det gått bra att låta honom få en 5 dl havre vid var tillfälle de andra fodrats utan att han blivit piggare eller påverkad.

Men nu när våren kommer måste vi nog försöka byta ut havren mot något annat. Den senaste veckan har han varit ett krutpaket och svår att promenera med eftersom han har så mkt energi. Får ju absolut inte springa pga skadan!

Han har väldigt lätt för att lägga på hull (haflinger) och bör inte bli överviktig eftersom detta belastar hans ben. Han har heller aldrig ätit annat foder än havre eller betfor.

Hur skulle ni ändra om hans foderstat för att han ska få mindre energi men samtidigt inte gå upp i vikt under sin vila.

Mvh och Tack för svar!

Anna

Sv: Boxvila Ändring av Foder

Ge betfor ist då? Är ju vänligt mot magen. Eller lite lucernpellets kanske? Räknas ju som grovfoder, så är ju också snällt mot magen.

Lycka till :)

Jag hade nog gett någon müsli eller några krafftpellets. Blandat med lite morötter så har han att göra en liten stund iaf.

Morötter! Ger ingen energitillförsel heller om hästen är piggelin.
Lucernhack! Tar tid att äta (fast alla gillar inte smaken) och räknas som grovfoder.
Betfor! Bra för magen.

Jag brukar ge ganska stora mängder betfor och linfrö vid boxvila.

Det är bra för magen, och så får ju hästen "krubbgodis" när de andra får.

jag skulle bara ha gett hästen lite morötter, äpplen eller knäckebrös i en hink, bara så att den får nått, sen om det bara är en äppelbit spelar mindre roll...

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: orcide
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd... 2
Svar
29
· Visningar
3 827
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur