Vi ska förhoppningsvis komma igång framåt hösten med ombyggnation av vår ladugård så att det äntligen blir ett fint stall! Det kommer bli stora boxar (färdigköpta, måttbeställda), där mellanväggarna på ena boxraden blir 4 eller 4,5 m och den andra 3 eller 3,5 (jag har inte bestämt mig exakt än). Eftersom väggarna blir långa (och jag har minst en häst som gör sitt bästa för att lyckas bonka sönder väggen till boxgrannen ) så kommer det bli en stabiliserande stolpe på mitten och jag funderar på om jag kanske ska ha fullhöjd på väggarna längst in i boxarna och galler på den yttre halvan. Min tanke med detta är att då får hästarna både en vrå för sig själv och en möjlighet att prata med grannen.
Synpunkter på denna variant?
Nån som vet vilket som är billigast/dyrast, hel vägg eller vägg med galler?
En av mina egna tankar är om ifall det blir betydligt mörkare i stallet när man inte har galler hela vägen. För de alternativ jag väljer mellan är enbart vägg med galler eller halva väggen med fullhöjd. Att bygga boxar med hela väggarna i fullhöjd tilltalar mig INTE, jag förstår faktiskt inte vad skälet är till att man väljer en sån lösning alls...
Synpunkter på denna variant?
Nån som vet vilket som är billigast/dyrast, hel vägg eller vägg med galler?
En av mina egna tankar är om ifall det blir betydligt mörkare i stallet när man inte har galler hela vägen. För de alternativ jag väljer mellan är enbart vägg med galler eller halva väggen med fullhöjd. Att bygga boxar med hela väggarna i fullhöjd tilltalar mig INTE, jag förstår faktiskt inte vad skälet är till att man väljer en sån lösning alls...