Boxdörr till bankande häst - ritning tack!

S

Suuz

Dumförklara mig inte nu men jag är inte en snickare :D Det är så att jag (läs pappa timmerman) ska bygga en ny boxdörr till pållan. Farsan vet inte hur han ska konstruera dörren, för det är nämligen så att min häst har en förkärlek till att banka med knä/hovar när hon har tråkigt. Och detta har resulterat i en skev dörr och buliga framknän...

Dörren ska vara utav trä med gångjärn och vanligt boxlås, men resten? Ska jag hitta någon typ av matta att häfta fast? När Timell bygger dörrar blir det plank och ett "Z" i mitten... typ =)

Finns det någon klok bukare därute som kan tipsa mig om en lämplig konstruktion! :bow:

Sv: Boxdörr till bankande häst - ritning tack!

har tyvärr inget tips på en boxdörr men ett tips är att spika fast en gummimatta just där hon slår, det bedövar ljudet och det kanske tom får din häst att sluta då hennes uppmärksammande slag inte hörs lika väl längre.

Håller med. Det ända jag kan komma på. Att fästa en gummimatta en bit ifrån dörren så det tar den värsta smällen och ljudet.

Kanske heldörr, om det finns möjlighet att sticka ut huvudet någon annanstans.

Alla sätt är bra utan de dåliga. ;)

Det man kan prova för att slippa "sned" dörr är att ha ett lås även nedtill på dörren så rör den sig inte så mycket när hästen slår där. Matta på insidan är också bra. Gummimatta kan funka bra, men även tjockare mattor som påminner om "hallmattor" i typ tjock borst. Det där Z-mönstret kan man se till så att det hamnar på utsidan av dörren om man vill att hästen ska ha det helt slätt in mot boxen.

Ibland är det bra att bara ha en kedja som dörr så förstör ju hästen inte knäna i alla fall. Annars är väl en heldörr bättre för det kan ju inte vara bra om det står och slår så att benen svullnar upp.