Boxdörr till bankande häst - ritning tack!

S

Suuz

Dumförklara mig inte nu men jag är inte en snickare :D Det är så att jag (läs pappa timmerman) ska bygga en ny boxdörr till pållan. Farsan vet inte hur han ska konstruera dörren, för det är nämligen så att min häst har en förkärlek till att banka med knä/hovar när hon har tråkigt. Och detta har resulterat i en skev dörr och buliga framknän...

Dörren ska vara utav trä med gångjärn och vanligt boxlås, men resten? Ska jag hitta någon typ av matta att häfta fast? När Timell bygger dörrar blir det plank och ett "Z" i mitten... typ =)

Finns det någon klok bukare därute som kan tipsa mig om en lämplig konstruktion! :bow:

Sv: Boxdörr till bankande häst - ritning tack!

har tyvärr inget tips på en boxdörr men ett tips är att spika fast en gummimatta just där hon slår, det bedövar ljudet och det kanske tom får din häst att sluta då hennes uppmärksammande slag inte hörs lika väl längre.

Håller med. Det ända jag kan komma på. Att fästa en gummimatta en bit ifrån dörren så det tar den värsta smällen och ljudet.

Kanske heldörr, om det finns möjlighet att sticka ut huvudet någon annanstans.

Alla sätt är bra utan de dåliga. ;)

Det man kan prova för att slippa "sned" dörr är att ha ett lås även nedtill på dörren så rör den sig inte så mycket när hästen slår där. Matta på insidan är också bra. Gummimatta kan funka bra, men även tjockare mattor som påminner om "hallmattor" i typ tjock borst. Det där Z-mönstret kan man se till så att det hamnar på utsidan av dörren om man vill att hästen ska ha det helt slätt in mot boxen.

Ibland är det bra att bara ha en kedja som dörr så förstör ju hästen inte knäna i alla fall. Annars är väl en heldörr bättre för det kan ju inte vara bra om det står och slår så att benen svullnar upp.

Sätt upp ett galler ovanför så det blir en heldörr. då kan hästen inte "ta sats" och göra illa sig alltför mycket. Vi satte galler för "luckan" där min ponny ofta stack ut huvudet mest som en säkerhet, då jag inte vill att risken ska finnas alls att han kan slå i ett knä även om han aldrig gjort det...

försök se till att hästen inte har så tråkigt!
Ser den några kompisar där den står? Lägg in lite grenar att gnaga på, höpåsar med litet hål så att det tar tid att äta

Tycker du ska ppå nåtvis skydda din häst mot krossskador i knäna... så sätt upp nån matta eller liknande en bit ifrån dörren så de blir som om hon sparkar i vatten, jobbigt och låter inget... :p

Ordentlig matta och heldörr. För kan hon inte sticka ut huvudet så blir det inte lika lätt att slå!

Här kommer ett försök till ritning

boxdörr.jpg

Man gör den så den är helt slät mot hästen och har "bildens" sida utåt... Som sagt den blir skittung men håller för det mesta...
Dock skulle nog jag med sätta en gummimatta på insidan :)

corzette: :bow: Ska sätta farsan i arbete :D

Hästen är som hon är, bankar hon inte på dörren så gräver hon gropar. Det är kul helt enkelt, sysselsättning är roligt i ca 2 minuter, slickstenar, bollar klurar hon ut alldeles för fort :devil: T.o.m när hon käkar ur krubban vevar hon med frambenen :crazy: För att inte tala om hagvistelsen, trots 22 lekkamrater är det rooooooligt att gräva! Vissa hästar kan vara testa saker med munnen/läpparna, min häst testar allt med hovarna :angel: Hovslagaren är nöjd, jag är ju storkund på hästskor!

När jag är i närheten vågar hon inte sig på med dessa fasoner men jag kan ju inte vara där 24/7, fast jag vill det =D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen blir strävhårig på vintern

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka