Box vs. lösdrift

K

känslig

Vad hade ni valt till följande häst?
Häst med spatt, ordinerad vila. Problem med luftvägarna sannolikt astma, 20 år, matglad. Känslig för flytt. Kolikhäst.

Lösdrift: Fri tillgång på hösilage, kraftfoder på foderbord tror 2 ggr/dag. ca 13-15 st i flocken.

I boxen måste den få "vanligt" hö, eventuellt möjlighet att vattna. Torv/spån som underlag, dom andra hästarna har halm. Dålig ventilation i stallet, möjligtvis tillgång till annan box invid dörr.
Står inne ungefär 19-8. Hästen trivs mycket bra med sina 2 kompisar.

Självklart finns det personliga aspekter, men om man bara skulle tänka på hästens bästa vad skulle ni valt då? Alltså bara baserat på dom uppgifter ni vet.

Sv: Box vs. lösdrift

Jag tycker oxå lösdrift är bäst pga luftvägarna.,

Ja jag tänkte också så, men jag vet inte om det är bättre att äta under kontrollerade former för en häst som får kolik bäst? Det jag behöver hjälp med är egentligen är att avgöra vilken av alternativen som är minst dålig för min häst :crazy:

det kanske är bra för honom med fri tillgång på hö? det är ju mer naturligt för en häst, och man kan ju filosofera på om de kontrolerande formerna kan skapa problem med magen?
testa lösdrift, funkar det inte så vet du ju det. men jag skulle satt na på d

Oftast får du mindre problem med kolik om hästen har möjlighet att röra sig och inte är tvungen att stå still under ett antal timmar i boxen. Har i stort sett aldrig hört talas om någon häst som börjat få kolik i hagen, det är oftast under kvällen natten när dom står i boxen. Är inte hästen i hård träning eller ordinerad boxvila finns det ingen anledning att den ska stå inne i en box.

Mvh

Camilla

Jag hade valt lösdrift!

Å andra sidan hade jag valt det till vilken häst som om jag bara fick tillfälle..

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 253
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 960
Senast: startpompe
·
Anläggning Har ett stall med 3 boxar som vi nu planerar att bygga om så det blir lösdrift. Vi tänkte riva 2 boxar och spara en box ifall...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Dana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?