Box-sparkande häst

L

_Liddan_

Jag har en 10 årig vallack som sparkar mycket i boxen. Det här gör han inte bara när man utfodrar och han vill ut i hagen, utan också under natten. Ibland sparkar han med ett bakben och ibland "studsar" han och slår med båda bakbenen. Jag har försökt med mycket hö under natten för att hålla honom sysselsatt men det hjälper inte. Att jag blir arg på honom hjälper ju inte heller. Han går ute hela dagarna och rids 5-6 dagar i veckan. Han sparkar inte heller mot andra hästar, så det är inte bara "bråk" mellan boxgrannarna. Är det någon som har några tips på hur man kan få bort detta beteende, eller har erfarenhet av detta?

Sv: Box-sparkande häst

Min gamla häst höll på så - fast bara på natten. Tills sist kom jag på att det var småmöss i boxen som han irriterade sig på. Bara en tanke....

gör han så hela året eller bara under en period?

han kanske har ont i magen? magsår? något som han inte är nöjd med är det ju iallafall.......

Min nyinköpta valack gör oxå så, gjorde alltid det hos gamla ägarna oxå.. Tror det är ett invant beteende som är svårt att bli av med.. Han sparkar ofta me frambenet när han äter eller precis är klar med maten. Tycker det ser ut som att han menar att: MER MEr MER!!! Jag tänkte sätta upp en gummimatta så det inte låter så förskräckligt bara. Tror inte det är nå magont el nåt sånt. Han är nybesiktigad och fick bra omdöme av vet så de e inget jag oroar mig över. Sen e de väl olika från individ till individ, min kuse mår då bra sen kan inte jag svara för om nån annan har magont el så..:)

Stalla upp han i en spilta är enda alternativet!:idea:
Haha näe då skämt och sido;)

Gör han det hela tiden eller bara "ibland"? kan ju vara så att han har ont i tex. magen,eller om det är som någon sa-Möss som irar runt i stallet??

Jag tror inte att han har ont i magen eller så...det här har han hållit på med sedan jag köpte honom och han sparkar inte mer under vissa perioder. Kanske är det ett invant beteende som är svårt att få bort.... Jag funderar lite på om det skulle göra någon skillnad ifall jag provade med leksaker i boxen. Känner ingen som använt sig av sånt. Någon som har erfarenhet av "hästleksaker"?

Önskar att jag hade tillgång till lösdrift....'suck'

Sparkar hästen mot en annan häst (alltså i den väggen som gränsar mot en annan häst)?
Är han ranghög?
Är han god vän med sina boxgrannar?

Min tanke är att det kan bero på att han tycker sig ha för litet avstånd till sin boxgranne och gör såhär för att få den att flytta sig längre bort, vilket den andra hästen inte kan eller vill.

Min häst var inte överrens med sin boxgranne i det gamla stallet, efter ett halvår så hade hon fått inflamation i sitt bak-knä på det benet som sparkade mest. (Nu går hon på lösdrift :love:)

Det är kanske möjligt att prova med att byta till en annan boxplats, ev bara en dag eller två, så ser du om det kan bero på boxplatsen.

Om du provar med leksaker så se till att de sitter så långt ifrån problemväggen som möjligt. En billig leksak som du snabbt gör själv är att ta en PET-flaska och skära ett hål i den (där avsmalningen/ flaskhalsen, börjar). Genom detta hål ska hästen sedan kunna få ut godis genom att peta på flaskan så att den lutar och godiset rinner ut (allra bäst är om man ger pelleterat kraftfoder, ge då åtmindstonne ett av målen i flaskan) (ha inte för stort hål, så varar den längre).

Min häst sparkade också mycket i boxväggarna förr - han stod mellan en hingst och en valack som är högre i rang än min häst. Dessuom surade han mycket och högg mot de andra när han åt.

För att testa så flyttade vi min häst till en hörnbox, dvs ingen granne på ena sidan och en valack som är lägre i rang än min (dessutom bästa kompisen i hagen) på andra sidan. Nu har han helt slutat sparka och det är mycket lugnare i stallet vid morgonfodringen. Jag hoppas att det här håller sig, för det kan inte vara nyttigt att sparka i boxväggen hela tiden.

Om det fungerar att byta box till din häst vet jag inte, men man kan ju alltid pröva. Det bästa är ju om man kan ställa honom så att han har max en granne - för att utesluta att det är boxgrannen han sparkar mot.

hej. min förra kuse sparkade både sig och boxen sönder och samman. jag började med att sätta för så han inte såg sin boxgranne, hjälpte ej, sedan fick jag tips att hänga upp bildäck i sparkhöjd från taket med lite vatten i, hästen sparkade inte mer. Tror att han sparkade efter möss, men jag är inte säker.

Vår förra häst gjorde så nattetid o orskaen vet jag inte då hon hade fri tillgång på hö nattetid vi fick klä in boxväggarna för att dämpa sparkarna -jag tror att det är en ren olat eller en tanke bara krypningar i benen som även vi mäniskor kan lida av typ rastlöshet så istället för vävning krubbitning så uppfunner dom en egen olat sparkavägg olaten... Tyvärr hittade vi aldrig någon lösning utan det var så hon var...

Bildäck har jag oxå använt mig av, dock utan vatten. Hängde dem i lagom sparkhöjd runt hela boxen, ocjh det tog inte lång tid innan han slutade. Poängen med bildäcken är att det låter inget, och är det det han tycker är skoj så slutar han nog. Annars slipper ni höra på eländet, och han slipper sparka sönder ben och box.

Ska tillägga att denna hästen sto i en hörnbox, utan grannar. Så det var inte mot dem han sparkade. Kanske kan testa att byta box med någon först och se om han sparkar för att han inte trivs med grannarana?

:idea: jag hade gummimattor på boxväggarna till mitt sto som gillade att skicka bakbenen åt höger å vänster efter de kom upp va det inga problem.. dom funkar men dom är dyra..:cry:

Hade en ponny som gjorde så och i dat fallet var det boxgrannen som stod och små bråkade med henne för man satte upp skivor så hon inte kunde se hästen bredvid och då slutade hon.

Om hästen har hållt på såhär en längre tid så äe det ju ett inlärt beteende. Jag skulle f o f prova med ny boxgranne (om hästen inte höll på såhär hos gamla ägaren), om det inte går bara helt enkelt försöka lindra beteendet. Att sätta upp gummimattor med en trälist bakom så det blir lite luft mellan matta o väg som gör att mattan kan röra sig lite då hästen sparkar är en bra ide. då minskas även ljudet.

Jag hade en häst som sparkade som inlärt beteende o det var främst ljudet hon ville åt. Blev mkt bättre efter en tid med gummimatta. Hennes orsak till sparkandet var att hon hade ont, främst i magen ant (magsår).

Du säger att det inte bara är vid fodring men ändå såkan du tänka på att om han är van vid väldigt punktliga fodringstider o dessa har blivit ändrade/ likn så kan han vara stökig för det. Att fodra den först är också ett tips som var bra för min i början då hon var som värst (blev stressad vid fodr annars).

Min tränare hade en häst som sparkade. Han satte på en sporrem med en tunn kedjebit.Bara en kort bit typ 8 cm. Den snärtar ju till lite när hästen kickar. Hjälpte på den i alla fall

Flera hästar med detta beteénde har skabb. Både de med kort och långt hålbeklädnad. Det är typiskt att de då av den hemska klådan slår/stampar med benen i marken ibland även bakutsparkar.

Han kan ju ha träffat på en smittad häst och själv fått det. Har hästen nån slags mugg runt karled/ben, geggig skorvig runt sporren så skulle jag starkt fundera på hov/fotskabb.

Jag hade ett tioårigt halvblodssto som sparkade boxen sönder och samman och sig själv också. Det enda som hjälpte var att spika upp gummimattor runt hela boxen. Hörde att det är själva smällandet de är ute efter. Jag hade testat massor av ideer och uteslutit flera. Provade också bildäcken, men det tyckte jag var otäckt eftersom hon kunde fastna och dessutom tog det för mycket plats i boxen. Gummimattorna var supereffektiva - dessutom upplevde jag det som att hästen lugnade ner sig. Mattorna spikade jag fast på reglar så att det blev några cm avstånd mellan väggen och mattan. Kanonbra. Jag har mattorna kvar. Bor du i Dalarna kan du ärva dem. De är skitdyra att köpa.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 352
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?