Box med hage?!

C

cocette

Vi funderar på att bygga ett nytt stall till våra hästar. Det skulle bli 5 boxar + en lösdriftsdel. En liten idé som jag fick var att bygga boxarna med två dörrar. En dörr in till stallgången och en ut till en liten hage ungefär i storlek med boxen. Så att varje häst skulle få var sin liten fålla. Är det någon som har erfarenhet av det? Tycker mig ha sett liknande lösningar på bild.

Kan bara tänka mig att det hade varit skönt för de hästar som står på stall att på vår och höstkvällar inte bli helt instängda förrän det var mörkt ute.

Sv: Box med hage?!

Jag har stått i ett stall med sådana dörrar i varje box. Gör dem då så att det är en över och en underdel, så de kan stå med huvudet utanför även om de är i boxen.

En fålla utanför hade vi bara till en av boxarna. Det beror på hästen hur sådant där funkar, men mina ville bara vara inne :p så vi fick stänga dörren så de fick vara ute (hade hela hagen utanför).

Men om bara fållan är hyfsat stor, dvs minst 4x5 m så de inte slår i staketet om de vänder sig, så tror jag det är en bra idé!

Jag har en bo i stallet som har en dörr som går ut mot stallgången som de andra boxarna + en tvådelad mot andra hållet med en hage utanför ca 10*5 m. Min valack går där och trivs kanon, hade det gått hade jag gärna haft så åt alla hästarna! :)

Tack för alla tips! :bow: Jättefina bilder! Pållen såg verkligen ut att trivas. Det är ungefär så har hade tänkt mina boxar. Det känns så luftigt och gränsen mellan ute och inne suddas ut en aning.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama