Box med galler i golvet

MonteRose

Trådstartare
Om man har en ränna golvet i boxen med typ sånt här galler

Unidrain-1605-Galler-Stripe-700mm-244704.jpg

Kan man ha nåt annat än halm som strö då?

Sv: Box med galler i golvet

Om du menar spån, torv eller pellets så kan visst ha det men man kommer inte att ha någon nytta av rännan. För den kommer snart att bli full och inte längre fungeta som det är tänkt.

Ursprungligen ska den nog fungera som pisseränna men det har jag ingen nytta av.
Nä, det jag funderade på om det blir fullständigt omöjligt att rengöra rännan, om gallret och rännan blir helt igengeggade av spån/torv/ströpellets.

Av erfarenhet så blir rännan fylld efter en stallsässong och man bör rensa den innan det torkar ihop. För om det får torka så blir det stenhårt och svårt att få ut ur den.

Av erfarenhet så blir rännan fylld efter en stallsässong och man bör rensa den innan det torkar ihop. För om det får torka så blir det stenhårt och svårt att få ut ur den.

Men om man gör ordentligt rent varje sommar, funkar det med vilket strö som helst då?

Vi har sådana rännor i spolspiltan (som även används till skötspilta) och har väldigt svårt att tro att de skulle funka i box med strö annat än möjligen halm, de blir fulla på nolltid bara av att hästarna har spån och lera under fötterna, så att medvetet strö ovanpå dem lär fylla dem direkt varför skulle ströet stanna ovanför hålen är större än ströet så naturligtvis ramlar det ner i rännan direkt.

Kom även på tänk på att de är hala som såpa vi har fått lägga sådana där ringgummi mattor över dem för hästarna höll på att sätta sig på rumpan när de trampar runt lite och sätter foten på dem.

Ok, låter logiskt och man vill ju inte fylla hela pisserännan med skitigt strö.

Denna rännan finns bara inne i boxarna.

Om man promt vill ha anna typ av strö än halm så kan man kanske lägga en bit matta över. Eller det kan bli tokigt?

Jag skulle inte vilja ha dem i boxarna tex med halm över, hästarna kommer garanterat halka på dem, det som händer hos oss är tex att hästen tar ett steg bakåt sätter foten på gallret då kasar foten iväg med blixtens hastighet hela gallerlängden innan det tar stopp där de möter vanliga golvet igen, samma om de går framåt och "skjuter" ifrån på gallret då åker foten iväg.

Vet inte vad du skulle kunna lägga för matta över som inte förstör funktionen men ändå hindrar ströet från att åka ner lägger du något tätt så tätar du ju även igen så att det inte kan rinna ner i dem och något glest kommer ju även ströet att åka igenom skulle ju då vara någon form av typ markduk som släpper igenom vätska men inte större partiklar men frågan är hur du skulle få den att blir där ?

Jag tänkte väl egentligen inte alls utnyttja funktionen. Jag har klarat mig bra hittills i boxar utan dränering :)
Men jag vill absolut inte att nån häst ska skada sig eller förstöra nåt.

Den här pisserännan löper parallellt med stallväggen, mitt i boxarna ungefär, genom hela boxraden.

Aha jag trodde du funderade på att installera sådana i boxarna inte att de redan fanns i befintliga boxar.

kompisen la på en "gummi matta" över rännan så kisset trängde nej men inte såg spånet =) funkade kanon för dom.

KL

I ett stall jag haft hästarna i fanns gamla pissrännor för kor. I stället för metallgaller, hade stallägaren lagt igen med kraftiga brädor. Rännan fanns alltså kvar under, och urinen kunde rinna ner i de smala springorna mellan brädorna.

Fungerade bra även med spån :)

Finns det någon utgödslings mekanik i den eller är det bara 'tomt' så att spån/whatever ska rinna ut självmant?
Ska det rinna själv kommer det bli kalas kul på vintern :D

Men vet ett stall hemma som har så fast där går kulverten utanför boxarna precis men då matar den ju såklart även ut bajset så rännan är tom. Nackdelar: luckatar väldigt mycket ammoniak när denne är igång.

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 504
Senast: Tuggben
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
914
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?