Bovete till eksemhästar.

Vivo

Trådstartare
Båda mina hästar hade problem med eksem förra året. Den ena helt klart knottutlöst och den andra trodde jag reagerade på bete/foder.

De har nu börjat klia sig igen efter knottens ankomst, men nu när jag har dem hemma så fick jag täckt dem i tid tror jag.

Inga eksem än peppar, peppar. Jag har sökt lite på antihistamin och läst en del om att man kan ge Bovete.

Jag såg att signaturen Boj dyker upp här och där med erfarenhet av detta. Jag kommer att testa bovete om jag behöver bryta en inflammation, troligen på stoet som var den som klarade sig bäst förra sommaren och som jag därför avvaktade lite med att täcka då hon den sista halvan av sommaren gick utan täcke och fixade det galant. Hon är den som kliar sig mest nu.

De har fått linfröolja dagligen hela året och har fått toppenfin glansig hårrem av det (inget ont...)

Min fråga efter denna långa utläggning är om man skall ge det torrt eller blötlagt? Jag köpte det redan i vintras för att ha om ifall att...

Tacksam för svar och även erfarenhetsutbyte.

Sv: Bovete till eksemhästar.

Jag har gett torrt till pollenallergisk häst och det funkade finfint. Jag gav hela örten(vill bara klargöra att man ska använda hela örten och inte fröna som finns i livsmedelsbutik)

Vill bara uppmärksamma dig om att bovete innehåller toxiner som kan framkalla fotosensibilitet (soleksem). Så man ska nog vara lite försiktig med att ge det, särskilt om hästen är ljuspigmenterad (dvs. har vita/ljusa partier på huvud och/eller ben som inte skyddas av eksemtäcket).

Tack för svaret! Jag har köpt krossat bovete i livsmedelsbutik förmodligen det du kallar frön, men är det inte hela örten som är krossad? Får åka ned till hälsokosten och fråga annars. Hur mycket gav du och hur länge? Märkte du snabbt resultat? Tack på förhand!

Jo jag har läst om detta. Mina hästar är bruna. Den ena har dock en stjärn. Jag kommer använda det när jag ser inflammationen inte bara om de kliar sig. Mot klådan använder jag diverse krämer. De svarar nämligen olika på dessa, tyvärr, så de har olika behandlingar för samma sak... Så när jag ser att eksemen är "igång" så anser jag att jag inte har så mycket att förlora på att pröva, för då kan de klia sig sönder och samman. Men tack för att du påtalade detta:)

Om inte hästarna vantrivs med eksemtäcken (och min mening är att hästar tycker att det är SKÖNT att ha eksemtäcken) är att täcka dem det absolut bästa förebyggande medlet du kan använda. För att det ens ska vara någon mening med att täcka ska du börja INNAN knotten kommer, INNAN klådan börjar, ALLTID ha täcket på förutom vid hantering/ridning och INTE slänga ut hästen utan täcke i hagen ens för en förmiddag då det verkar insektsfritt. Det är din uppgift att se till att knotten inte kommer åt att bita hästen och därmed utlösa allergi -> klåda.

Det är så mycket skönare att förebygga än att behandla, för dig och för hästarna. Ber om ursäkt om detta inte var det svar du sökte i denna tråd. Men det är mitt bästa tips. :)

jag gav 20-30 g i maten 1g om dan och samma mängd två gånger om dagen under säsong. det börjar normalt verka under ca 5-10 dagar men det kan verka fortare beroende på häst. du köper på Borgeby Kryddgård(goggla) dom har webshop

I mitt fall är det svårt att behandla med täcke eftersom min var allergisk mot pollen, men precis som Duplo säger använd ett exemtäcke också, det är inte snällt mot en exemhäst att inte täcka

Senast ändrad:

Vill bara uppmärksamma dig om att bovete innehåller toxiner som kan framkalla fotosensibilitet (soleksem). Så man ska nog vara lite försiktig med att ge det, särskilt om hästen är ljuspigmenterad (dvs. har vita/ljusa partier på huvud och/eller ben som inte skyddas av eksemtäcket).
Har aldrig hört om solexem p.g.a bovete, berätta mer, gärna källa tack.
Jag är genuint intresserad av örtkunskap så det är inget påhopp, bara viljan att lära mer:)

Här är en källa.http://www.123minsida.se/hallevadet/45574112 Vad jag förstår sitter ämnet som är fototoxiskt i skalet. Så skalade frön skall vara helt ofarliga. Det gör att största förgiftningsrisken är om hästarna själva petar i sig växten på bete.

kl
Jag vet att täckning eller snarare skydd mot insekter är A och O. Men då valacken reagerade först efter jag köpt honom förra sommaren och började klia sig när jag flyttade honom till där jag hyrde in hästarna, var jag lite inne på att det var stress/miljöombytet som utlöst det. Så planen för denna våren var att ha örnkoll på om han började klia sig och han har fått insektsmedel sedan i början på April. De har också tillgång till sin utebox dygnet runt där de gärna står för att skydda sig mot insekterna.

Stoet har lite mer diffusa orsaker till sitt eksem. Hon fick det första gången i oktober för två år sedan. Då trodde jag att det var regnskållor eller något annat. Hade två olika veterinärer med olika teorier: löss, svamp, foder etc.

Jag tror i efterhand att hon haft något litet eksem i manen redan på sommaren för hon hade kliat sig något mer än tidigare. Sedan har hon fått infektioner av troligen svamp i detta lilla eksem. Den skorpa jag hittade i oktober var som en femtioöringsstorlek, men snart var hela manen angripen och hon hade så ont att jag efter allt smörjande och tvättande och fixande inte ens fick snegla på manen. Sadla eller sela gick inte då flög hon i taket och annars är hon helcool. Det tog två månader att få bukt med detta. Hon fick enbart grovfoder och mineraler. Det var faktiskt när jag tog bort kraftfodret som det vände så jag har därför misstänkt fodret/betet som utlösande orsak och knotten som förvärrande orsak.

Så blev det sommar igen och i maj kom knotten och hon började klia sig infernaliskt. Eksemtäcke fick hon och insektsmedel samt diverse smörjor. Det tog denna gång drygt en månad men blev aldrig så allvarligt som gången innan. När det var mycket knott på eftermiddagen kvällen hade jag henne inne till en början. Det blev snart en svalare period med färre insekter. Hon hade slutat klia sig helt från att ha varit helt manisk. Eksemen var läkta. Jag tog av täcket och lät henne gå utan pga rejäla skav. Hon hade inget täcke och inga besvär sedan på hela sommaren. När valacken då fick sina bekymmer kunde han ärva täcket;)

Hon kliade sig inte mer på hela sommaren. Hon fick dock rejält med insektsmedel varje eller varannan dag. Därför fick hon i år gå lite längre och hon blev invand långsamt på gräset eftersom jag trodde att det var boven.

Eksemtäckena tycker jag är toppen, men inte roligt när de skaver sönder. De skaver ofta på olika ställen dock och det verkar som mitt sto är mest känsligt för skav. Planen är täcke på försommaren/knottperioder för hennes del. De hindrar även att hästarna kliar sönder huden om de börjat klia sig.

Igår fick de faktiskt kortisonlösning där jag märkt att de är lite varma och har kliat sig. Jag tror att vi kan bryta det utan Bovete, men det är bra att vara lite förberedd. Tack ska ni ha för tipsen och ledsen för "romanen", men den förklarar hur jag tänker:)

Senast ändrad:

För att motverka skav kan man växla mellan olika täcken (inte likadant fabrikat mao)! Men jag kan förstå att du inte vill utsätta hästarna för skav om de är känsliga, så det är ju helt rätt att du letar efter andra metoder.

Har också haft problem med foderrelaterad klåda troligtvis pga störning i tarmen. Jag ger därför mina hästar så lite tillsatser som möjligt, de äter hö, betfor, vetekli och lucern som foder och endast mineraler i opeletterad form och vitamintillskott när det finns behov.
När det finns risk för störning i tarmen, som vid vårgräs, frostgräs, höstgräs och andra foderbyten så ger jag bakjäst under en period för att hjälpa tarmen.

Min häst som jag trodde hade knottexem har i år under en period under våren fått skållade linfrön i sin mat och hon har *peppar peppar* inte kliat sig något ännu och går med vanligt flugtäcke bara för att hon är kinkig mot insekter i allmänhet.
Så förmodligen berodde klådan hon hade också på något med magen.

Min ponny har också problem med skav av exemtäcket, eller hade, exemen rök då jag böt mineralerna mot alger så den kom med andra ord inifrån..

Jag använde bogskydd under täcket och sydde teddy runt alla kanter som skavde. Nemas problemas med skav efter det :idea:

Svarar er alla:)

Först tack för alla råd. Båda får linfröolja året om (kanske jag har skrivit innan?) Valacken får lite kraftfoder vintertid då han fortfarande växer. Stoet får bara hö/hösilage betfor och mineraler vintertid. Nu äter de gräs och får endast lite betfor till sin linfröolja. Morötter och äpplen får de med.

Det verkar bara vara stoet som får skav och hon hade bogskydd förra året samt ett eksemtäcke med fleecefodradet ben och magresår. Det nya täcket har nu fått ärva fleecetunnlarna från det gamla trasiga. Så skaven börjar ge med sig. Ändå fortsätter jag att hoppas att hon kan få gå utan i slutet av sommaren som sist. För hur det än är så gillar jag inte när det regnar och täckena blir genomblöta mot kroppen. Fast allt är bättre än eksemen. Att täcka med ytterligare lager tror jag inte på. Men de går i alla fall nakna hela vintern:) Bakjäst kanske vore något att prova. Har prövat foderjäst pga hålväggar men stoet vägrade trots att hon är världens matvrak.

Tack alla! Bugar och bockar.

Skalade bovetefrön anses ofarliga, då pigmentet fagopyrin sitter i skalet. Men eftersom du skrev att man ska ge hela örten så tyckte jag att det var på plats med en liten varning :)

För att styrka mitt påstående har jag saxat ett utdrag från SVA´s hemsida om giftiga växter.
"GENERELL INFORMATION
Skalade bovetefrön anses ofarliga, men djur som konsumerat stora mängder färska eller torkade plantor har drabbats av fotosensitivitet. Pigmentet fagopyrin anses orsaka giftigheten, och är giftigt även efter att växten torkats. Växten innehåller också cyanidin och flera antinutritionella substanser (trypsin- och proteasinhibitorer).

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM
Fotosensitivitet (se alsikeklöver). Ljuskänslighet hos vita och ljusa djur inom 24 h efter konsumtion. Dermatit, lever- och nerv-påverkan. Dödsfall kan ej uteslutas. Skugga är viktigt för behandling av påverkade djur."

Jag bara måste få tala om att mitt eksemsto, som kliat av sig man och svans på somrarna, trots täcke o div medel, i år inte har något eksem alls, och kliar sig inte. Vad som hänt??? Jo, fick tips om medlet Killitch och började smörja med det i början av April. Hon är inte ens svullen i mankammen än så länge och har slutat skrubba rumpan som hon gjort hela vintern. Jag har spätt ut det lite med vatten för att kunna spraya och gnida in, dels för att det är dyrt, dels för att det blir lättare att hantera. Använder i man o svansrot. Hoppas, hoppas att det hjälper hela sommaren :)

Ja, Killitch (eller bensylbensoat) ska ju tydligen vara toppen. Jag har dock inte lyckats få tag på Killitch här i Sverige i år. Enligt importören så måste de söka nytt tillstånd för att få sälja det här igen.. Så jag är jättenyfiken på vart du fått tag på det? PMa gärna!
Min häst håller jag klifri genom eksemtäcke, installning nattetid och Horsol. Men lite svullnad kan jag dock ana till och från, så jag hade gärna velat prova Killitch för att se om det kan bli ännu bättre..

Tack för tipset! Tyckte jag såg det någonstans förra året. Men vet du vart man får tag i det så skikca gärna PM som sagt.

Alla:
Förresten är det en artikel om eksem och mineraler i senaste Hästf***s. Det verkar ha ett samband. Förmodligen därför alger kan hjälpa (eg anm.), men det finns risk för biverkningar med alger med. Det hade ju varit skönt att kunna behandla orsaken istället för symtomen hela tiden.

Ska bli spännande att läsa den artikeln när tidningen kommer ut i butik:)
Jag tror absolut att eksem kan ha olika orsak på olika hästar, likväl som vi människor är allergiska mot olika saker men kan uppvisa samma allergisymptom... Men om en eksemhäst blir hjälpt av ett eksemtäcke och/eller installning så har i alla fall jag väldigt svårt att tro att orsaken kommer inifrån... eller har jag missuppfattat algerna och mineralernas funktion i eksemhänseendet?

I min ponnys fall kom exemet inifrån, trots det lindrade exemtäcket mycket, utan det vet jag nog inte vad jag hade gjort. Första sommaren var det fruktansvärt, ansiktet sönderkliat, halsen uppskavd, svansen.. Täcket hjälpte då, nu äter han alger och har fortfarande inget täcke, så jag antar att orsaken kom inifrån, eller snarare kombinationen med vad som kom inifrån och utifrån.

Fast det jag funderar över är, om sommareksem kommer inifrån så borde det väl inte vara säsongsbundet (dvs endast på sommaren)? Och blir dessutom hästen symptomfri genom att man minskar/tar bort exponeringen av knott... ja då vill jag nog påstå att eksemen inte orsakas inifrån.

Sedan finns det ju givetvis även hästar med eksem som är foderrelaterade eller miljöbetingade (t.ex. kvalster), men dessa hästar har ju då även eksem under perioder och säsonger som ligger utanför "knottperiod", så jag anser att man därmed ganska lätt borde kunna urskilja vad eksemen beror på.
Kommer dock eksemen inifrån, ja då blir ju hästen hjälpt av att rätta till problemet, kanske genom mineraltillförsel, foderändring eller som i ditt fall alger.
Det viktigaste är ju att man först utreder vad hästen är allergisk emot (eller om problemet kommer inifrån) och sedan behandlar därefter..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: sthu
·
Islandshäst Min isis fick eksem förra sommaren då han kom till mig. Vi bor på landet med mycket skogsbygd och massor av insekter och ingen direkt...
Svar
6
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka