bouvier des flandres

Emmahpemma

Trådstartare
hur är dom?
hur är pälsvården?
en brukshund har jag förstått att det är.
är det ursprungligen en vakthund eller vallhund eller något annat?

berätta berätta :idea:

Sv: bouvier des flandres

Gummibollar.

Min moster hade en och jag semesterpassade en hane för ett tag sen. Man kan tro att de har trampdynor av rent gummigummi för de kan skutta duktigt.
Kvicka, ganska mycket egen vilja. Pälsen är tät och kan tova duktigt så det krävs att man är intresserad av pälsvård.
Mer än så vet jag inte.

Åh, vi hade en bouvier för änge sen , hon var född 73, våran var otroligt lyhörd, snäll och en helt otroligt klok hund...sen har jag tyvärr fått höra tvärsom..pälsen klippte vi ner, dom ska väl eg trimmas men om man inte ska ställa ut så går det lika bra att klippa/raka

Bouvien är ursprunglingen en vallhund från Flandern i belgien /frankrike
Man har även haft den som gårdsvar. Det är en trevlig men tidskrävande hund , Både träningsmässigt och med pälsvård.

Dom första som kom in i sverige hade inte denna enorma pälsmassa som dagens hundar har utan var mer åt det sträva hållet.

Men i dag är det en klippras som man ska sköta nogrant med borstning och bad , Annars så har man snart en ganska så tovig bouvie ;)
Om jag jämför dom som jag hde på 70 talet så har rasen blivit med en aning mera skärpa än innan och pälsen betydligt fluffigare .

Men det är fortfarande en av mina favorit raser :love:

Tesora

De verkar ha en del i sig, har sett en del på film som kör skydd med dem ner i europa, och jag vet att det har gått i allfall en som lösgående vakthund hos ett bolag. Det är nog den enda jag "träffat" och det var bara ett par minuter.
De ser rätt kul ut.

*hugger min egen knapp*

hmmmmmmmmmm.......undrar om man inte skulle........ :angel::idea:

det låter ju onekligen som något i min smak.. pälsvården ptja, utställningar är väl kul, men inte sååååååå kul, o klippmaskin har jag ju redan :D

är sugen på en till hund, och Bouvier är helt klart intressant! men kan man krympa dom i tvätten? :confused::D
Hade ju tänkt mej något mindre egentligen än en Bouvier:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
714
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: igbest
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 329
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
2 002
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka