Bouppteckning???

Apollo

Trådstartare
Får man göra en sån själv eller måste det
vara "en utbildad".
Har i dagarna betalt 2.500 kr för en bouppteckning som tog 20 min max. Sen fär jag höra att det får du ju göra själv.
Känner mig i såna väl jävligt lurad. :mad:

Om det inte är en svår bouppteckning att göra så får du göra den själv. Tex om det är bouppteckning efter dina föräldrar och du är enda arving och det finns inget testamente, då får du göra det själv.
Men när det är flera som ärver, det finns testamenten och annat som krånglar till är det bäst att vända sig till kunning. Men även det bör man kolla, min sambo och hans familj har fått en massa extra skatt pga av banken gjorde fel och gav fel information...

Med tanke på hur mycket tjafs det kan bli bland arvingarna - folks sämsta sidor kommer som regel fram vid arvsdiskussioner - kan det kännas tryggt att om bouppteckningen är gjord av någon som garanterat vet hur man gör. Tyvärr är priset ingen garanti för att det blir riktigt gjort ändå - alla som håller på med bouppteckningar t ex på begravningsbyråer eller banker är inte fena på jobbet heller, så man bör inte okritiskt godkänna en bouppteckning bara för att den är gjord av ett "proffs". Jag har i och för sig bara varit med om en bouppteckning, men banktjänstemannen som upprättade den gjorde ett par grava fel!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 078
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka