millus

Trådstartare
Jag tänkte i höst vaccinera mina pållar mot botulism. Jag tänkte börja ge dem ensilage istället för hö. Anledningen till bytet är att min gamla Loppa fick hosta och blev tjock i luftrören i våras så jag vill minimera dammet i stallet.

Min fråga är: Vad tycker ni, ska jag vaccinera Loppan öht, hon är 24 år gammal. Jag ska vaccinera de andra två som är 1 och 8 år. Men jag vet inte hur jag ska göra med Loppan?

Hur vanligt är botulism och är det någon som vet om vaccinet ger några biverkningar?

Jag ska naturligtvis konsultera en veterinär med min frågeställning, men tyckte att det var intressant att fråga lite mer allmänt här på Buke.

//millus

Sv: Botulism

Ska du ge ensilage i höst ska du helst börjat vaccinera redan igår. Grundvaccinationen är 3 sprutor med en månads mellanrum. Skydd har du cirka en vecka efter tredje sprutan.

Så om du börjar vaccinera NU, har du inte skydd förrän i mitten av oktober. Så ska du vaccinera är det ide att börja grundvaccinera SNARAST.

Ang om vaccinera 'gamlingen', så jag har under många år valt att INTE vaccinera, helt enkelt för risken är så liten. Nu är 2 av mina 3 hästar ganska nyköpta (nov resp maj), och både två kom vaccinerade mot botulism. Och då känns det ju 'dumt' att inte fortsätta fylla på. Kvar är då valacken, som är ovaccinerad och alltid varit. Jag har valt att grundvaccinera honom (sista sprutan om 2 v). Helt enkelt för att för mig är det otänkbart att vaccinera två och riskera en. Okej om man tar samma risk med alla hästarna. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag skyddade två av tre, och den tredje fick botulism.

Att låta honom stå ovacc men vacc de andra skulle kännas som om han var mindre värd. Och visst i PENGAR är han det (T-märkt förtidspensionär), men känslomässigt och för mig är han värd MER än de andra faktiskt om jag ska vara ärlig.

Så, jag anser endera vaccinerar man ingen (samma risk för alla) eller så vaccinerar man alla (samma skydd för alla). Så JAG skulle vaccinera 24-åringen med om du väljer att vaccinera de andra två.

Liknande trådar

Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 711
Senast: Snö
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 301
Senast: Summerwind
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag är så ambivalent! Fram till igår var jag helt övertygad om att jag absolut INTE tänker vaccinera mig eller mina barn mot...
Svar
10
· Visningar
1 153
Senast: Snurrfian
·
T
Hästvård MIn pålle ska vaccineras mot botulism nu i höst och vi försöker även hålla igång och tävla. Hittar ingen karenstid på detta... Är...
Svar
3
· Visningar
1 662
Senast: trip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka